Nóg meer Autodrop

Vermaken en verrassen: laat dat maar aan ons over. Het was de vraag van Autodrop – de eigenwijze nar van het snoep-schap. Na een aantal jaar was het echt tijd om het merk opnieuw tot leven te brengen, onder andere door een nieuw verpakkingsdesign. En dit is ‘m:

 

Eigenzinnige fun

Het leven mag wat meer gevierd worden, vindt Autodrop. Op de belangrijke momenten, maar ook gewoon doordeweeks. Autodrop haakt scherp aan op de fun-factor met een aparte en eigenzinnige stijl. Om gehoor te geven aan de impulsaankoop, moet de beslissing op basis van de verpakking heel snel te nemen zijn. En dat was nou net de leidraad van de restyle: knotsgek in één oogopslag.

 

Een nieuwe impuls

Een van de veranderingen die we hebben doorgevoerd is het logo. “We mochten er eigenlijk niet aankomen, maar het geeft het ontwerp en merk echt de impuls die het nodig had” vertelt designer Saskia. “Verder is voor elke dropvariant een nieuwe wereld geïllustreerd. Nick van Oosten heeft onze briefing heel goed vertaald naar te gekke illustraties – en dat bedoel ik letterlijk!”

 

Aansprekende werelden

Van tosti’s die uit een gebouw springen tot lachende octopussen: in de fun-werelden is niets te gek. Daartussen laveren de 3D autodropjes op kronkelende wegen die over de hele verpakking doorloopt. “Dat was nog een hele klus” vertelt Erik, senior DTPer. “Alle losse elementen moesten goed zichtbaar blijven en overal perfect op elkaar aansluiten. We hebben ook nog gezorgd dat de weg doorloopt over de verschillende varianten heen”.

 

Terug naar het hart

Met dezelfde aandacht voor detail zijn overal kleine grapjes en wijsneuzigheden aan de verpakking toegevoegd – tot op de meest geheime plekjes. Het nieuwe Autodrop gaat daarmee terug naar de oorsprong van het iconische merk: met fun, vrolijkheid en een dikke knipoog. “Het is nóg meer Autodrop geworden dan het al was” aldus Tessa, mede-eigenaar en creative director van Brum. “Zonder herkenbaarheid te verliezen moest echt een slag gemaakt worden die het hart van het merk en vernieuwing deed samensmelten. En dat is goed gelukt, vinden we zelf”.

 

Strategische partner

En niet alleen wij zijn overtuigd: “Door de lagere betrokkenheid en loyaliteit van de consument bij het overvolle snoep-schap moet Autodrop er echt uitspringen – en dat doen we nu echt weer” legt marketingmanager Annemarie van Eenennaam uit. “Bovendien is niet alleen gewerkt aan de verpakking, Brum heeft ook meegedacht over de strategie, het aanscherpen van de positionering en de vertaling naar communicatie. Dat maakt dat alles nu gewoon heel goed klopt”.

Van voor tot achter verrassing en vermaak dus. Echt Autodrop – en echt Brum!

Meet the Brummer: Jurjen Bruinsma

Naam: Jurjen Bruinsma (“geen familie van Klaas”)

Functie: DTP’er

Daarvoor: Van alles. All-round verpakkingsontwerper maar ook traffic controller.

Opleiding: Communicatie met afstudeerrichting Grafisch Design.

 

Sinds kort kun je een uit Friesland overgewaaide Hilversummer vanaf de straat zien zitten achter zijn Brum-werkplek. Is die stoel leeg? Dan vind je hem waarschijnlijk thuis bij zijn partner en hun 2 kinderen. Tenminste, wanneer hij niet op de tennisbaan staat of Formule 1 en Champions League kijkt in de (geheime) mancave van een vriend. Jurjen Bruinsma is de nieuwste toevoeging aan het Brum-team. Een uitstekende gelegenheid om hem eens aan de tand te voelen over DTP en verpakkingsontwerp.

 

Hoe ben je de verpakkingswereld terecht gekomen?

“Tijdens mijn opleiding communicatie heb ik gekozen voor de afstudeerrichting Grafisch Design. Dat is eigenlijk een hele algemene opleiding. Na een aantal jaren voor interessante werkgevers gewerkt te hebben, ben ik toevallig in de verpakkingswereld terecht gekomen door te reageren op een leuke vacature die ik tegen kwam. Toen ik eenmaal aan de slag ging met verpakkingen heb ik een hoop praktische dingen kunnen leren van collega’s: dan kwam er een student van het Grafisch Lyceum en kon ik daar flink wat bij afkijken. Sneltoetsje zo, techniekje dit.”

 

Wat vind je zo mooi aan verpakkingsontwerp?

“Geen idee of het interesse of verveling was, maar vroeger tijdens de lunch bekeek ik al de verpakkingen van het broodbeleg van top tot teen. Ik vond het interessant om te bekijken hoe de verschillende vlakken op een verpakking waren vormgegeven. Ik ben nog net geen verpakkingsfetisjist, maar het trekt me altijd al.”

 

En nu zit je bij Brum!

“Ik was aan het zoeken naar een nieuwe baan. Nadat ik kort heb gezeten bij een reclamebureau en een cosmeticaclub, zag ik de vacature van Brum voorbijkomen. Na het lezen van de tekst was ik gelijk verkocht. Meteen geschreven, en met succes.”

 

Je bent er nog niet zo lang, maar wat valt je op aan Brum?

“Inhoudelijk? De werkwijze! In mijn eerder werk als ontwerper ontbrak er vaak een visie of plan. Hier is zoveel structuur en visie op ontwerp, dat heel duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Dat is voor een perfectionist als ik super, anders kan ik me echt verliezen in details. Verder is Brum echt een soort klein dorpje of familie. Iedereen kent elkaar en het team is echt hecht. Voor mij voelt dat echt als een warm bad. Dat merk je bijvoorbeeld aan de opstart aan de koffietafel waar iedereen ’s ochtends lekker staat te kletsen, of de gezellige lunches samen.”

 

Je bent DTP’er. Wat houdt dat precies in?

“Ik maak een design technisch klaar voor de drukker. Zorgen dat de drukker hapklare brokken binnen krijgt. Soms moet je een ontwerp opschonen omdat er nog veel dingen in staan die er niet in thuis horen, of een bepaald ontwerp naar diverse verpakkingen omzetten. Je bent een soort vertaler tussen de designer en de drukker.”

 

Wat is op dit moment je grootste uitdaging?

“Alle ontwerpen deed ik altijd in Indesign, terwijl ik nu leer werken met Illustrator. Daar moet ik nog het gevoel krijgen van de routine. Gelukkig heb ik ook het gevoel dat er nog veel ‘geduld’ is met mij. Ik kan veel vragen stellen aan collega’s en dat is echt fijn en geeft mij rust.”

 

Heb je een bepaalde ontwerpfilosofie?

“Die gaat een beetje de kant op van Jan des Bouvrie. Een tijdje terug keken we naar een tekst op een verpakking. Er stond iets dat ergens anders eigenlijk ook al gezegd werd, dan mag die van mij er zo vanaf. Less is more!”

 

Van welke verpakking gaat je hart sneller kloppen?

“De verpakkingen van Apple; de wijze waarop de producten van Apple verpakt zijn vind ik fantastisch. Het gaat mij hierbij niet eens zo zeer om de vormgeving, maar meer hoe zij aandacht besteden aan de wijze waarop de artikelen verpakt zijn, slim, efficiënt en technisch zit het goed in elkaar; het is elke keer een feestje om een Appleproduct uit zijn verpakking te mogen halen.”

 

 

En als we je over een jaar weer spreken?
“Dan zit hier hopelijk een volwaardige Brummer. Dan weet ik precies de weg: ‘zo werkt dat, hier is dit’. En kan ik goed tafelvoetballen.”

Van sok in blik tot koek in pak: de 1000 mogelijkheden van vorm en materiaal

 

Het is zover: je hebt je gloednieuwe soep, sokken of stroopwafels klaar om naar de winkel te brengen. Nu alleen nog die knettergave verpakking eromheen. Maar welke verpakkingsvorm kies je? Welk materiaal, welke vorm? Dat lijkt eenvoudig, maar is het lang niet altijd.

Je kunt zowel je lekkere soep, je kekke sokken als je knapperige stroopwafels in een blik stoppen bijvoorbeeld. Alleen je soep lijkt daardoor eerder goedkoop, je stroopwafels lijken flink duurder, en je ingeblikte sokken? Tja… Die vallen wel heel erg op in het schap. Zelfde verpakking, andere beleving. De vorm van je verpakking en waar je het van maakt, speelt een onwijs belangrijke rol in je branding.  Waarom moet je hier aandacht aan besteden? Omdat de juiste vorm en verpakking ervoor kan zorgen dat je verpakking beter verkoopt, herkenbaarder is of bijdraagt aan je branding.

Je kunt de twee ook bijna niet los van elkaar zien. Met de keuze voor een materiaal bind je je al vlug ook aan vormen: een zak van glas wordt op zijn minst lastig… Maar er zijn nog wel duizend andere dingen om over na te denken. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje. Kun jij straks bij de koffieautomaat indruk maken met al je nieuwe verpakkingskennis.

 

Hetzelfde product zou in beide verpakkingen kunnen zitten. Toch heeft de crème in blik niet echt de luxe uitstraling waar Nivea naar zoekt.

 

Een passende uitstraling

De vorm van je verpakking kan een uitstraling die je mee wilt geven aan je verpakking flink versterken. Hiervoor moeten we een klassiek cliché uit de kast halen: harde en hoekige vormen roepen associaties met kracht op, terwijl milde en ronde vormen meer bij een zachte uitstraling passen. Kijk maar naar flessen mannen- en vrouwenshampoo.

Dat vorm een flink effect kan hebben op de ervaring rondom een product is onlangs extra bewezen. Thomas van Rompuy van Universiteit Twente liet in 2017 proefpersonen dezelfde yoghurt testen uit twee verschillende verpakkingen: een ronde en een vierkante. Wat blijkt? De yoghurt uit de hoekige verpakking smaakte volgens de proever intenser dan die uit de ronde. Ook schatten ze de hoekige verpakking duurder in dan de ronde.

 

Vorm zegt veel: in welke fles zit motorolie, en welke wasmiddel?

Gebruiksgemak

Consumenten hebben vaak een voorkeur voor verpakkingen die eenvoudig te gebruiken zijn. Dat geldt zowel voor het vervoer als het openen en bewaren van de verpakking. De stevige draagband op een fourpack met colaflessen maakt het makkelijker hem mee te pakken. Hersluitbare kaasverpakkingen zijn makkelijker te bewaren en daardoor meer waard. Zowel vorm (makkelijk te dragen of stapelen) als materiaal (plakrand om te hersluiten) helpen hierbij. Vergeet ook niet het doel van een product: de WC-eend verpakkingen laten gelijk zien dat je geen moeite hoeft te doen om je toilet onder de rand schoon te krijgen.

 

Opvallen…

Je vorm en materiaal kan uitstekend helpen bij het trekken van de aandacht van de consument. En dat gaat verder dan een mooie glinsterlaag.

Wanneer je je product het schap uit wilt laten knallen is een andere vorm of bijzonder materiaal erg nuttig. Sokken in blik, jam in een tube of een stazak met bonen: het valt al vlug op. Toen Brum jaren terug de Bolletje Schuddebuikjes in een drankkarton heeft laten stoppen, heeft dat flinke impact gemaakt in schap en is het een evergreen geworden. Maar let wel goed op dat de consument blijft snappen wat er in je verpakking zit, anders haken ze af.

 

…en herkend worden

Je kunt het omhulsel van je product ook gebruiken om juist herkend te worden of hints te geven over het gebruik. Hoewel amandel- en sojamelk ook prima in een fles of pot had gepast, is het laten zien van een melkpak gelijk al een tip over de inhoud. Je kunt dan andere elementen gebruiken om te laten zien waarin je product anders is.

 

Textuur en tactiliteit

Hoe een verpakking aanvoelt is ook enorm belangrijk. Van zachte coating tot geribbeld blik: wanneer de klant eenmaal iets in de handen heeft, wordt de verpakking ook op gevoel beoordeeld. Een houten dop op je flacon gezicht crème geeft een veel duurzamer gevoel dan een kunststof dop. Het papieren zakje van Fisherman’s Friend dat je dicht kan vouwen voelt heerlijk authentiek.

Ook hier blijkt volgens onderzoek vorm invloed te hebben op smaak: koffiebekers met een hoekig of rond 3D patroon werden gevuld met koffie of chocolademelk. De hoekige verpakking verhoogde de ervaring van bitterheid en smaakintensiteit terwijl de ronde een meer zoete en minder heftige smaakervaring gaf. Je kunt dit uitstekend gebruiken om kwaliteiten van je product te benadrukken.

 

Klinkende verpakking

Niet alleen hoe iets in de hand voelt speelt mee. Het geluid van een verpakking is ook belangrijk. Natuurlijk is de *plop* van de Grolsch beugelfles heel belangrijk. Met een knisperende verpakking lijkt een product krakend vers: iets wat je vast kent van diverse groenten. En de fliptop van Autodrop klakt ook leuker dicht dan de zak van de concurrent. Hoewel het niet altijd even makkelijk is een geluid aan je verpakking toe te voegen, moet je dit zeker niet vergeten.

 

Exclusiviteit en prijs

Wanneer je olijfolie wilt halen en je zoekt de meest exclusieve, ga je dan voor een plastic, glazen of metalen verpakking? Waarschijnlijk valt plastic al vlug af. De kans is groot dat je met een metalen versie eindigt. Terwijl de plastic fles als eerste boven komt wanneer je de goedkoopste moet uitzoeken. Verschillende materialen geven een ander gevoel van waarde.

Je kunt de prijsinschatting van consumenten eenvoudig beïnvloeden door een product zwaarder aan te laten voelen door een stevig materiaal. Dik glas is hier een mooi voorbeeld van. Wijn uit een pak doet het nog steeds niet zo goed als wijn uit een stevige fles.

Formaat heeft ook invloed op de prijsbeleving. Heb je een mega pak rijst van een kilo? Dat lijkt al vlug goedkoper dan een klein potje met 100 gram aan rijstkorrels. Hetzelfde geldt voor matte materialen en glans. Denk maar aan chips: een matte chipsverpakking zit waarschijnlijk vol handgebakken luxe chipjes, terwijl de glanszak de goedkopere bulkvariant is.

Waar gewicht, matheid en hoeveelheid uitstekend worden gecombineerd om een gevoel van exclusiviteit te geven, is in de cosmetica. Kleine matte zware potjes met een beetje luxe crème: dat geeft een bijzonder sjieke uitstraling.

 

Duurzaamheid

Als laatste kan de vorm en het materiaal van je verpakking een belangrijke rol spelen bij de duurzaamheid van je verpakking. Met een beetje slim nadenken kun je op zoek naar een win-win situatie. Een duurzame verpakking die ook nog eens aansluit bij jou merk. Denk niet alleen aan het materiaal zelf, maar aan de hele weg die een verpakking aflegt. Glazen potten zijn bijvoorbeeld mooi en je kunt ze makkelijk recyclen, maar de zijn ook erg zwaar en beperkt stapelbaar. Het vervoer maakt een glazen pot erg milieubelastend.

Een mooi voorbeeld van een duurzame win-win situatie zijn de bruinkartonnen melkpakken. Ze hebben uiterlijk een duurzame uitstraling en dat past bij het biologische verhaal van het product. De verpakkingen waar de toplaag vanaf gehouden is, leveren aan meerdere kanten een milieuvoordeel op. Zo is het aan alle kanten beter.

Toch is het niet altijd wat het lijkt: één van de partijen met een bruin melkpak heeft het bruin op hagelwit gedrukt om alleen de uitstraling van duurzaamheid te hebben.

Naast de verpakking zelf, is het belangrijk te onthouden dat juist die verpakkingen een hoop verspilling tegengaan. De verpakkingsloze winkel is een mooi idee, maar voor veel producten zorgt de verpakking voor lange houdbaarheid.

Een goede verpakking behoudt een mooie balans tussen vertrouwen en verstoren. Vorm en materiaal zijn daar een belangrijk deel van. Maar onthoudt: je kunt elementen van een verpakking nooit los zien van het geheel.

 

 

 

 

Opvallend lekkere toastjes met Brum en Van der Meulen

 

De Melba toast: welke borrel kan zonder? In het veranderende borrellandschap is dit een heuse evergreen geworden. Het is de basis voor de meest creatieve borrelhapjes of tapas. Ook eenvoudig belegd of als tussendoortje doen de krokant gebakken toastjes het goed. De Meesterbakkers van Van der Meulen hebben het maken van deze toastjes tot kunst verheven. Brum mocht onlangs samen met de bakkers de verpakking van dit borrel-icoon een heuse make-over geven.

 

Operatoastje

Sommige mensen denken dat ‘Melba’ een merk is. Maar niets is minder waar: het is een type toast. De Melba toast is door een verliefde chef-kok vernoemd naar operazangeres Nellie Melba, toen hij deze toastjes speciaal voor haar uitgevonden had. Leuk feitje: ook het bekende toetje ‘Pêche Melba’ is naar haar vernoemd. Sinds de jaren ’70 worden bij Van der Meulen de heerlijkste Melba toastjes gemaakt. Zo lekker, dat ze de hele wereld over gaan. In Nederland kun je ze bij vrijwel alle supers terugvinden.

 

Pitch voor een sterk merk

Het was echter tijd voor een nieuwe verpakking. Onder andere om de verschillende designs die er waren samen te brengen. Niet iedere retailer had namelijk hetzelfde design. Daarnaast mocht het merk Van der Meulen veel zichtbaarder worden als het A-merk in Melba-toast. Al vier generaties lang, sinds 1910, is de famile Van der Meulen met enorme passie bezig voor het bakkersvak. Die ambachtelijkheid is belangrijk. Kortom: een sterk merk laten zien, onderscheiden in het drukke schap, eenheid aanbrengen in het assortiment en de authenticiteit van de bakkers te benadrukken.

Pitch

Een pitch werd uitgeschreven tussen drie bureaus. De eerste aangedragen ontwerpen worden uiteindelijk door een onderzoeksbureau voorgelegd aan consumenten. Het is namelijk nogal wat: zo’n nieuwe verpakking. Vandaar dat er grondig onderzoek wordt gedaan naar hoe mensen reageren op de verschillende verpakkingen. De verpakking die het beste uit de bus komt wordt uiteindelijk verder ontwikkeld tot een complete lijn.

De ruitvorm

De designers van Brum kiezen ervoor om het het logo te restylen en weer helemaal van nu te maken. De typische ruitvorm van het logo wordt de basis voor de rest. De verpakking krijgt een grote, fris witte ruit in het midden. En dat valt op in het kleurige schap. Niemand hoeft meer te denken dat ‘Melba’ het merk is. Zeker wanneer je meerdere verpakkingen naast elkaar zet, springt Van der Meulen flink in het oog. Bovendien worden consumenten geïnspireerd met de afbeelding van een belegd toastje. Alsof de verpakking de borrelplank is. Zo krijg je direct zin om te toasten.

 

De luxe en bijzondere Melba toastjes van Van der Meulen

Venster

Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Brums design het beste uit de bus komt. Zowel bestaande Melba-eters als potentiële kopers worden aangetrokken door het nieuwe design. Samen met Van der Meulen wordt deze richting uitgewerkt voor alle verschillende toastjes. Want dat zijn er nogal wat. Door de jaren heen hebben de bakkers maar liefst 9 heerlijke varianten gemaakt. Van naturel tot volkoren en van sesam tot Melba met krenten. Er wordt ook gekozen voor een hoekvenster, zodat je precies kan zien welke toastjes je koopt. Ook de heerlijk gekruide, los te eten Crisps worden gerestyled.

Met een verfrissing van het logo en de duidelijke ruit op de verpakking staat er een krachtig merk in de schappen. Zo zijn de Melba-toastjes van Van der Meulen weer klaar voor de toekomst.

 

Afscheid Topstagiair Nadjezda

Met het einde van de zomer en het terugkeren van alle Brummers uit alle vakantieoorden, is het helaas ook tijd om afscheid te nemen van onze topstagiair Nadjezda. De afgelopen maanden is zij flink aan de slag geweest bij Brum met allerlei mooie projecten en heeft ze zich ontpopt tot een ware designer. Tijd om even kort aan de koffietafel plaats te nemen voor een vraagesprekje!

 

Het originele afscheidscadeautje van Nadjezda aan de Brummers

 

Je bent nu bijna klaar bij Brum. Wat vond je het leukste aan je stage?

“Het leukste aan werken bij Brum is toch echt dat de groep hier zo gezellig is. Er wordt flink doorgewerkt, maar er is ook altijd ruimte voor een lolletje. Daardoor is de sfeer altijd goed.”

 

Wat is er zo mooi aan packaging design?

“Packaging design is zo leuk omdat het per verpakking en product altijd anders is. Iedere keer heb je een nieuwe vorm, onderwerp en stijl om mee te werken. Hierdoor is het werk erg gevarieerd en blijft het leuk. Daarnaast is het een leuke uitdaging om de consument met je verpakking te overtuigen van het product.”

 

Wat ga je het meest missen aan Brum?

“Vooral de gezelligheid en natuurlijk het kunnen werken aan alle leuke projecten. Daarnaast ook de propjesgevechten met Marc.”

 

Misschien een beetje cliché, maar waar vinden we jou over 10 jaar?

“Over 10 jaar hoop ik in de verpakkingsindustrie te werken. Daarnaast wil ik ook graag verder met beeldende kunsten, dus wie weet ben ik daar dan ook in actief.”

 

Wat was je gênantste of bijzonderste moment bij Brum?

“Hmm, ik moet aan 2 genante moment denken. De eerste is dat tijdens het snijden van papier ook een flink stuk van mijn vinger er af heb gesneden. Alles zat onder het bloed… Ook heb ik in mijn laatste week een enorme discussie gestart met collega Vijay door te zeggen dat ik Lee Towers niet leuk vindt. Dat heb ik nu al een flink aantal keren teruggekregen.”

 

Brum ontwerpt nieuw merk CBD Olie

Brumdesign werkt niet alleen voor grote en gevestigde merken. Soms mogen we ook werken voor een gloednieuw bedrijf. Een bijzonder leuke ontwerpuitdaging, want je begint met niets anders dan een wit vel. Bovendien kun je direct werken met de ondernemer. Zo mag Brum het design maken voor Nature Cure, een fris merk dat CBD-olie produceert.

 

 

 In 2013 was het groot nieuws: een driejarig meisje uit Amerika is bijna genezen van haar heftige epilepsie door gebruik van CBD-olie. CBD is een stofje dat uit hennep wordt gehaald. Er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan: studies naar deze stof wijzen erop dat er flink positieve effecten aan het gebruik kunnen vastzitten.  En nee, je wordt er niet stoned of high van. Dat word je namelijk van THC, een stofje wat in CBD-olie bijna niet voor komt (<0,05%).

 

Zuivere olie

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de olie enorm populair is en dat er tientallen aanbieders van CBD-olie zijn opgedoken. Niet allemaal zijn ze (en hun olie) even zuiver. Daar wilde John Alders verandering in aanbrengen: eerlijke en gecertificeerde CBD-olie waarbij je zeker weet hoeveel CBD in een flesje zit. Zonder onnodige toevoegingen.

“Eigenlijk is het hele idee ontstaan nadat ik zelf goede ervaringen had met CBD-olie. Wel had ik erg wisselende resultaten bij verschillende merken. Ik ben me er wat verder in gaan verdiepen, en heb toen ook een potje laten analyseren. Wat bleek? Terwijl de verpakking 20% CBD claimde, zat er maar 1% in…”, legt John Alders uit. “Toen dacht ik: dit moet eerlijker kunnen. Transparant.” Nature Cure is geboren. Een merk dat eerlijke en natuurlijke medicinale producten voor iedereen beschikbaar wil maken. Te beginnen bij top CBD-olie.

 

Alles ligt open

Brum wordt gevraagd om het ontwerp te maken. Een brede opdracht, want behalve een aantal verpakkingen moet er een ontwerp gemaakt worden voor een logo, een display en een opzet voor de website. “Het leukste aan een project als dit is dat je direct met de ondernemer rond de tafel kunt. Het geeft zoveel werklust om met iemand te zitten die zo energiek en enthousiast is over het product. Je kunt samen nog alle kanten op. Alles ligt nog open” vertelt Sacha Dalmeijer, één van de betrokken ontwerpers.

Maar als je alle kanten op kunt, waar moet je dan beginnen? “Je begint met de briefing. Je gaat het gesprek aan met de opdrachtgever om een kader te vormen. Wat is de essentie van een product, wat wil je wel en wat wil je niet? Daarna is het voor iedere ontwerper anders. Ik begin met het maken van een woordenweb. In het midden zet ik dan ‘CBD-olie’ en daaromheen pen ik alle dingen die in me opkomen op papier. Zo zoek ik naar mogelijke beelden om te gebruiken op de verpakking.”

Diverse ontwerpen voor NatureCure, met bovenin het uiteindelijke resultaat

 

Beslissende keuze

John vertelt: “Op internet had ik gezocht naar een designbureau en Brum stak voor mij overal met kop en schouders bovenuit: het portfolio, maar vooral de persoonlijke aanpak sprak me direct aan. Ik wist heel goed wat ik wilde vertellen, maar had geen idee hoe dat er precies uit moest komen te zien. De eerste 10 schetsen waren allemaal anders, maar waren ook allemaal erg goed. Die keuze maken was echt één van de lastigste van mijn leven: het is zo beslissend. Bijna net zoals het bedenken van de naam van mijn dochter.” Toch lukt het om een verdere richting te kiezen. Het uitgangspunt: natuurlijk, te vertrouwen en eerlijk.

Bestaande CBD-olie heeft vaak het beeld van een wietblaadje op de verpakking. “Je hoeft niet altijd letterlijk te laten zien wat er in het flesje zit” vindt designer Sacha. Bovendien moeten veel mensen toch denken aan stoned worden, terwijl dat met CDB-olie niets te maken heeft.

 

Focus op kernwaarden

Er wordt uiteindelijk gekozen voor een strakke uitstraling die past bij de kernwaarden van het merk: natuurlijk, zuiver, eerlijk en transparant. De inspiratie: natuurlijke lijnen die olie maakt wanneer het op water drijft. Door deze met twee kleuren in te vullen ontstaat een premium uitstraling. Uitgesproken maar wel transparant. De drie varianten worden naarmate ze sterker worden ook donkerder. Bovendien is de verpakking uitermate geschikt om in een strakke display te plaatsen, die er daardoor mooi uit ziet op een toonbank.

John sluit af: “Het leukste is dat het iedere stap weer net iets werkelijker wordt. Eerst zie je de schetsen; prachtig. Dan worden die samengevoegd; weer raak. Tot aan het maken van de display aan toe wordt het zo steeds werkelijker, en dat is enorm gaaf om mee te maken!”  

Gouda’s Glorie: vertrouwde kwaliteit in een nieuw jasje

Er is geen Hollandser sausmerk dan Gouda’s Glorie. Al sinds 1924 maken de sausmeesters van Gouda’s Glorie met aandacht en passie de lekkerste sauzen: zowel voor in de supermarkt als de cafetaria. Sinds kort vind je een nieuw ontwerp op de bekende knijpkanjers, sausbokalen en portieverpakkingen. Brum mocht samen met Gouda’s Glorie werken aan de Hollandse, sympathieke en ambachtelijke uitstraling van deze lijnen.

 

Dat zowel de lijn binnen de retail als die van de foodservice aan een nieuw jasje toe was, maakt dit project extra speciaal. De oude lijnen hadden een aantal gedeelde en herkenbare elementen, maar stonden aardig op eigen benen. Beide takken opereren in een andere markt. Niet alleen de etiketten zijn anders, maar ook de verpakkingen, de afnemers én de teams achter de producten. Dat maakt het samenvoegen van de lijnen niet vanzelfsprekend. In eerste instantie liep voor iedere lijn een eigen designtraject. De eerste schetsen van de foodservice en vroege ontwerpen voor de retail laten zien dat, behalve het logo, iedere lijn zijn eigen richting had.

De eerste ontwerpen voor de aparte lijnen. Links de knijpkanjers voor de retail, rechts de sauzen voor de foodservice.

 

Ondanks de verschillen in de markt zijn er echter ook veel gelijkenissen tussen de producten. Daarom werd het langzaam duidelijk dat het waarde had om beide lijnen en trajecten samen te voegen. Brum is gaan zoeken naar de overeenkomst en heeft samen met Gouda’s Glorie de twee verschillende designtrajecten samengebracht. De uitdaging was om een merk met zoveel traditie actueel te maken zonder de identiteit te verliezen; om het merk terug te brengen naar de kern.

 

Een aantal vroege ontwerpen voor het samenbrengen van de designs: zoek de verschillen!

 

Foodservice en Retail

De cafetariawereld is aan het veranderen. Er zijn steeds meer plaatsen waar je ambachtelijke frites kunt halen, vergezeld door huisgemaakte garnalenkroketten of biologische kaassoufflés. Daar hoort natuurlijk een uitstekende saus bij. Gouda’s Glorie weet al generaties lang hoe je de beste sauzen maakt. Die aandacht voor smaak past perfect bij de klassieke cafetaria, maar dus ook bij een kekke foodtruck!

Ook in de retail zijn allerlei nieuwe en hippe sauzen schering en inslag. Toch staat bij de meeste gezinnen de vertrouwde knijpkanjer van Gouda’s Glorie op tafel. Het vriendelijke merk zorgt ervoor dat je samen kunt genieten van goede smaak.

Waar de foodservice dus meer de nadruk legt op smaak en vakmanschap, is de retail meer gericht op samen genieten. Het is aan Brum om deze twee werelden samen te brengen in één ontwerp. Een ontwerp waar zowel de foodprofessional als de consument zich thuis bij voelt. En dat is geen sinecure…

 

Hollands trots

De basis voor het nieuwe ontwerp zijn de authentieke merkwaarden die zowel in foodservice als retail relevant zijn. Daar hoeft niet lang over nagedacht te worden: de Hollandse trots wordt het uitgangspunt. Het iconische merk en de nostalgische kwaliteit die daarbij hoort wordt naar voren gebracht door echt Nederlandse elementen. Tegelijk laten de frisse opmaak en eigenwijze typografie zien dat het inspirerende merk helemaal van nu en klaar voor de toekomst is.

 

Knijpflessen van Gouda's Glorie

 

Met het ontwerp wordt de kracht van het merk behouden, terwijl de jongere consument ook aangesproken wordt.

“Het is altijd bijzonder om te mogen werken aan een merk dat al zo lang in de schappen te vinden is. Zeker bij een nieuw ontwerp is het zaak om een goede balans te vinden tussen de ambachtelijke kwaliteit en een design dat eigentijds is”, aldus Tessa Oudijn, creative director van Brum Design. “We zijn trots dat we elementen die zowel voor de foodprofessional als retailconsument belangrijk zijn in één design hebben kunnen vangen.”

Is jouw merk ook toe aan een mooie restyling? Wij kunnen je verder helpen! Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

Advertentie van Gouda's Glorie

 

Verpakking en kleur

Het wordt vaak genoeg geroepen: geel staat voor optimisme, rood voor kracht en blauw voor vertrouwen. Van romantisch roze tot luxe zwart: we kennen bijna allemaal wel de associaties die aan kleuren worden toegewezen. Maar klopt dat wel? En hoe kun je kleur het beste toepassen op je verpakking?

 

Als het gaat over kleur is één ding belangrijk te onthouden: je verpakking communiceert altijd als geheel. Je kunt de kleur nooit los zien van de andere elementen. Net als bij een auto: als je weet dat iemand een gele auto heeft, dan zegt dat niet zo heel veel. Is het een klassieke oldtimer of een rappe racewagen? Is hij oud, of nieuw? Pas als je het hele plaatje ziet, dan zegt kleur wél iets: een grijze Mazda zegt wat anders dan een knalrode Ferrari. En maak je die Mazda felgeel? Dan communiceert dezelfde ‘verpakking’ ineens heel wat anders over de inhoud.

 

Verpakking Thee van Oordt

Verpakking Thee van Oordt
Dezelfde lijn waarbij de variant onder andere aan de kleur herkenbaar is.

 

Balans

Het gaat bij een verpakking altijd om de juiste balans tussen vertrouwen en verstoren. Als te veel elementen opvallend anders zijn, dan is de consument de weg kwijt en zal hij het product niet herkennen. Is alles onopvallend: dan mist de klant je product ook. Je wilt dus eerst opvallen, maar moet ook interesse vasthouden en daarna verleiden.

 

Met atypisch kleurgebruik kun je ervoor zorgen dat je goed opvalt. De felroze Vanish verpakking is opvallend in het schap, maar de verpakking is wel herkenbaar als vlekverwijderaar. Wanneer je een variant van een bestaand product op de markt brengt, wil je niet te veel verwarring bij je klant: je kunt met kleur duidelijk aangeven dat je variant anders is dan het moederproduct.

 

Bij Brum begint het ontwerpen van een verpakking altijd in zwart-wit, met schetsen zonder kleur. Dit doen we om de breedte in te gaan: in zwart-wit kun je goed laten zien welke elementen het meeste moeten gaan opvallen. Pas later wordt de kleur toegevoegd. Soms is de kleur niet lastig kiezen: als een product binnen een bestaande lijn valt bijvoorbeeld. Dan is het fijn als de consument het merk makkelijk herkent en ligt de keuze voor de hand. Kun je namelijk een kleur claimen in het schap? Dan helpt dat enorm om je in de kijker te spelen. Denk aan de paarse Andrelon flessen of Milka chocolade.

 

 

Schapcode en diversiteit

Is er nog geen lijn van producten? Of wordt de hele reeks onder handen genomen? Dan is het verstandig te kijken naar de schapcode. Dat zijn de ongeschreven regels over kleuren en producten: melk is blauw, karnemelk is rood, yoghurt is groen. Het vergt moed om met de schapcode te breken. Maar het kan wel: ondanks dat Tony’s Chocolonely de kleuren van melk en puur heeft gewisseld, is duidelijk genoeg wat erin zit. Sterker nog: Verkade is ze zelfs achternagegaan.

Binnen een productlijn kan ook juist gekozen worden voor diversiteit. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten thee: voor elke smaak een andere tint. En hoe worden al die bij elkaar passende kleuren gevonden? Er is nog geen truc waardoor je automatisch 8 bijpassende kleuren kunt ‘uitrekenen’. Dat is waar het echte ambacht van de ontwerper bij komt kijken: de kleuren worden handmatig uitgezocht. Hierbij wordt gekeken naar balans. Komt de kleur overeen qua contrastwaarde en opvallendheid? Het maken van de juiste selectie is een heuse kunst. Tip: kijk door je oogharen of alle kleuren evenveel opvallen.

Fles pittige samurai saus van Gouda's Glorie
Deze geel-rode verpakking maakt extra duidelijk: ik ben pittig!

 

Het houdt niet op bij ‘gewone’ kleuren. Je kunt met drukwerk ook flink veel effect aan je verpakking toevoegen. Felle fluorkleuren, glanzend goud of zelfs holografische effecten. Wil jij zoiets moois op je verpakking? Of juist een eenvoudige tint? Bel ons en we kleuren het graag verder voor je in!

Landana Jersey: Op zoek naar de beste Goudse kaas

Goudse kaas is misschien wel de bekendste kaas ter wereld. De kaasmeesters van Landana zijn altijd op zoek naar de nieuwste smaken en variëteiten. Omdat de kwaliteit van de kaas veelal wordt bepaald door de kwaliteit van de melk, is Landana op zoek gegaan naar een andere bijzondere melk. Deze bleek van de Jersey koe te komen: een soort koe die unieke melk geeft. De Gouda 2.0 was geboren: Jersey kaas. Brum Design mocht het ontwerp van deze nieuwe lijn maken.

Jersey koe met kaas

 

De vriendelijke Jersey koe komt van het gelijknamige kanaaleiland. Het is een zuiver en authentiek ras van kleine, stevige dieren. De koeien zijn nooit doorgefokt en leveren nog steeds oerkwaliteit melk. Minder melk dan een gangbare koe, maar wel hogere kwaliteit. En daarmee wordt de Landana Jersey Kaas gemaakt.

 

Pure kwaliteit

“Landana staat voor de betere Hollandse kaasspecialiteiten”, zegt René Buijtenhuis, Marketing Manager van Landana. “De Jersey kaas past perfect binnen ons assortiment. Het is een hoogwaardig en puur product: we halen niets uit de melk, en voegen ook niets toe dat niet nodig is voor het maken van kaas. Je vindt daar dus geen kunstmatige toevoegingen of conserveermiddelen. De uitdaging voor Brum was om een beeld te ontwerpen dat past binnen de Landana lijn, maar anders genoeg was om de bijzondere oorsprong en kwaliteit van de kaas te benadrukken”.

 

De juiste volgorde

Brum gaat aan de slag. Er wordt flink geschetst. De uitdaging is om naast de kwalitatieve uitstraling een mooie gelaagdheid te maken in alle boodschappen die overgebracht moeten worden: van merk (Landana) tot type (Jersey), soort (Gouda) en variant (Mild of Belegen). Als je dat allemaal even groot op de verpakking zet, dan weet de consument niet meer waar hij moet kijken. Het is net als het vangen van een bal: krijg je 5 ballen tegelijk op je af gegooid dan vang je er geen een. Worden ze na elkaar geworpen, dan kun je ze stuk voor stuk pakken. Brum zoekt een mooie volgorde van communicatie.

 

3 verschillende kaas ontwerpen
Drie verschillende ontwerpstappen met dezelfde basis. Rechts het uiteindelijke ontwerp.

 

Omdat deze kaas zo bijzonder is, wordt het type als eerste genoemd: Jersey komt groot in het midden. Dan natuurlijk het merk, daardoor weet je als consument dat je kwaliteit in handen hebt. De soort en variant komen daarna. Natuurlijk mag de Jersey koe ook niet ontbreken: een trots dier kijkt je als held van boven het etiket aan. En ook van onderen trouwens: het etiket wordt namelijk gespiegeld. Een kaas komt vaak gesneden in de toonbank te liggen, en het is belangrijk dat hij ook in stukjes nog herkenbaar is. Daarom kiest Brum ook voor een opvallende merkkleur die je nog niet vaak tegen komt in de kaas: paars! In plaats van het geel van de kaaskorst wordt de smaakkleur rond de hele kaas gewikkeld: groen voor de milde variant, rood voor pikant. Deze kleuren contrasteren mooi met het paarse label op de kaas.

 

Schetsen van een koe met de uiteindelijke illustratie
Diverse schetsen van een koe. Rechts het uiteindelijke beeld.

 

Herkenbaar succes

De kaas heeft de afgelopen tijd veel succes behaald. Landana heeft met de Jersey belegen een bronzen award gewonnen bij de International Cheese Awards én bij de Global Cheese Awards. De herkenbaarheid van het ontwerp zorgt ervoor dat veel klanten de kaas (terug) weten te vinden.

Jersey kaas pikant met stuk

 

René Buijtenhuis zegt “Je ziet in de kaasmarkt op dit moment veel van hetzelfde: nieuwe kazen met een soort van ‘hipster’-stijl. Wij hebben samen met Brum de Jersey kaas echt een nieuw gezicht kunnen geven met een Premium uitstraling. Het design is helemaal van nu, maar tegelijk tijdloos.”

 

 

Wil jij ook een ontwerp met een unieke uitstaling of eigen gezicht? Kom een keertje buurten bij Brum. Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.