Keurig kerstrapport voor Brum!

Ieder jaar organiseert Fonk magazine het grote Bureauklanttevredenheidsonderzoek (doet het heel goed met Scrabble). Opdrachtgevers wordt gevraagd op een 12-tal criteria hun bureau te beoordelen. Ook Brum werd weer onder de loep genomen door haar relaties. En wat een mooi rapport hebben wij wederom mogen ontvangen! Gemiddeld scoren we maar liefst een 8,4. En belangrijker nog: bij elk onderdeel scoren we een 8 of hoger. Op creativiteit zelfs een 8,9!

Nu wordt ons niet gevraagd onze opdrachtgevers te beoordelen, maar je kan ervan uit gaan dat wij ook heel tevreden zijn met hen. Wij geloven dat juist een hele persoonlijke en open samenwerking leidt tot de beste resultaten. Direct contact, inspirerend, to-the-point en positief. En dat wordt blijkbaar gewaardeerd.

 

Het complete rapport is als volgt:

Snelheid van werken 8,54
Relatiebeheer 8,31
Prijs/prestatie 8,31
Inzet & service 8,46
Administratief 8,38
Nauwkeurigheid 8,08
Effectiviteit 8,54
Omgaan met briefings 8,62
Creativiteit 8,92
Functioneren als sparringpartner 8,54
Pro-activiteit 8,23
Functioneren als business accelerator 8,00
Berekend gemiddelde 8,41

 

Bedankt opdrachtgevers, wij zijn trots op jullie! En als je volgend jaar ons ook wilt kunnen beoordelen, bel dan met Pieter (0641815823) of Tessa (0651318485).

Welke wereldverbeteraar verdient een gratis verpakkingsontwerp?

Brum Design is bijna toe aan het 10.000e project. Dat is niet niks. Dat project willen we daarom graag weggeven aan iemand die dit echt verdient. Iemand met een goed doel.

Wij geven een gratis project weg aan iemand met een mooi plan en zetten al onze energie in om hun verhaal te vertellen. Dat doen we samen met de winnaar, op de manier die wij als geen ander kennen: met een mooie verpakking als resultaat.

Voor wie? Voor iedereen die verder kijkt dan zichzelf. Iedereen met een mooi idee. Groot of klein. Heb jij een zorgboerderij waar mooie dingen worden gemaakt die een betere verpakking verdienen? Ken jij iemand die de wereld gaat redden met een fiets op zonne-energie? Heeft je buurman een plan voor een waterbesparende douchekop? Laat het ons weten! Van plasticprobleem tot voedselverspilling, van de hoek van je straat tot de hele wereld: wij zoeken een bijzonder plan met de gun-factor. Een project dat wij verder kunnen helpen met ons expertise in branding en verpakkingen.

Dus: ken jij iemand met een geweldig project die wel wat hulp kan gebruiken bij het ontwerp van een verpakking (of iets wat daar op lijkt)? Stuur alle plannen voor zeewaterfilters, anti-fruitverspillers of duurzame sokken naar Nanny Kuilboer van Marketingtribune via: Nanny@marketingtribune.nl. En wie weet kan jij binnenkort met ons rond de tafel voor ons 10.000e project.

10 uitstekende redenen om je verpakking te veranderen

Je verpakking is misschien wel je belangrijkste marketingmiddel. Een beetje supermarkt heeft al vlug 20.000 producten in de schappen liggen. Al die verschillende producten en verpakkingen concurreren met elkaar om aandacht van de consument. En die consument kiest in driekwart van de gevallen pas ter plaatse wat het mandje in gaat.

Een opvallende en herkenbare verpakking is essentieel. Helaas is een mooi ontwerp niet oneindig houdbaar. Maar wanneer is jouw product toe aan een nieuwe verpakking? Dit is een veel voorkomende vraag. Hier vind je 10 uitstekende redenen voor een redesign.

1. Je product is veranderd

De belangrijkste reden om een nieuwe verpakking te ontwerpen is een verandering in je product. Stel je voor dat je alleen natuurlijke ingrediënten bent gaan gebruiken, maar dat je verpakking nog veel felle kleuren heeft. Dan klopt de uitstraling niet meer met de inhoud. Dus: is je product veranderd? En heb je nog dezelfde verpakking die iets heel anders uitstraalt? Dan is een ander packaging design een goed idee!

2. Je categorie is veranderd

De meeste concurrentie komt uit je eigen categorie. Wanneer de markt verandert, kan het een goed idee zijn om op tijd mee te gaan. Neem bijvoorbeeld de categorie chocolade. Jarenlang wist de consument dat een donkerrode wikkel pure chocolade bevatte. Blauw was voor de liefhebbers van melk. Tot Tony’s Chocolonely heel dapper die kleuren omdraaide. Inmiddels zijn andere merken als Verkade en diverse Private Labels ook overstag.

Je kunt ook juist bewust tegen de stroom in gaan: als alle concurrentie over is naar de ‘standaard’ ontstaat er veel ruimte om op te vallen. Zo was Tony’s Chocolonely ook heel opvallend met het packaging design met grote teksten, primaire kleuren en geen fotografie. Maar nu gaan Private Labels en zelfs het A-merk dit nadoen. Dan kan het verstandig zijn weer iets nieuws te bedenken om je te blijven onderscheiden.

 

3. Je wilt meer zichtbaarheid op het schap

In die drukke winkel moet jouw verpakking eruit springen. En niet opgaan in de omgeving. Daarvoor moet je iets anders doen dan de rest. Andere kleuren, opvallende teksten of eigenzinnige beelden. Of beter nog; een opvallende vorm. Een melkpak valt op tussen de hagelslag, een in papier gewikkeld flesje valt op tussen glas. En de gekromde hals van WC-eend is een echte eye-catcher.

4. Je gaat steeds meer online verkopen

Online wordt je verpakking getoond op 200 bij 200 pixels. Dan kan je kleine teksten en plaatjes niet zien. En de zijkanten ook niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen online zoeken naar vertrouwen en daarom is het belangrijk dat je merk en productaanduiding goed leesbaar zijn.

 

5. De regels veranderen

Heeft jouw product te maken met veel wetten en regels? Het is handig om hier op tijd op te anticiperen: niets is zo vervelend als een nieuw design dat een maand later alweer aangepast moet worden… Denk aan regels over voedingswaarden en allergenen die je duidelijk op je verpakking moet zetten. Of bijvoorbeeld regels over kindermarketing die verbieden dat een ongezond product te veel op kinderen gericht is.

6. Je wilt een duurzaam verpakkingsmateriaal

Is duurzaamheid een belangrijk thema in jouw organisatie? Dan moet je ook naar je verpakking kijken. Ga voor duurzaam materiaal en minder plastic. Of wees creatief: Een andere bedrukking kan veel inkt besparen. En denk ook aan het formaat en het gewicht: de meeste vervuiling komt door het vervoer.

 

7. Je wilt een goedkopere verpakking

Wat kost jouw verpakking per stuk? Met een ander materiaal of een slimme constructie kun je per verpakking misschien wel enkele centen besparen. Dat lijkt niet veel, maar over een jaar genomen kan dat veel impact maken.

8. Je hebt nieuwe producten geïntroduceerd

Heb jij meer dan één product in het schap? Vaak wil je dat de consument duidelijk kan zien dat verschillende producten bij elkaar horen, dat het een duidelijke familie is. Maar je wil ook de onderlinge verschillen duidelijk hebben. Zodat je klant goed door jouw assortiment kan navigeren en makkelijk de juiste keuze kan maken. Of juist eens iets nieuws probeert.

 

9. Je wilt een jubileum- of feestdagenverpakking

Iets te vieren? Een jubileumverpakking of speciale pasen-, zomer- of kerstverpakking kan ervoor zorgen dat je nog beter opvalt in het schap. En dat zorgt dan weer voor extra omzet.

 10. Je merk moet actueel blijven

Soms moet je toegeven dat je merk echt niet meer kan. Dat moment kan je beter voor zijn door op tijd je design steeds een beetje te wijzigen. Met kleine, evolutionaire stappen blijf je herkenbaar maar verander je wel mee met de tijd. En als je dan een oude verpakking terugvindt, dan zie je pas wat er ondertussen allemaal gebeurd is. Maar toegegeven, het is soms beter een grote stap te nemen en zichtbaar te breken met het verleden om op een geloofwaardige manier weer relevant te worden.

 

Genoeg redenen dus om je verpakking te wijzigen. En het is slim om op tijd te beginnen met nadenken over een redesign van je verpakking. Je wilt namelijk voorkomen dat je gehaast te werk moet gaan…

Stel jezelf de vraag: welke veranderingen binnen mijn product en categorie hebben de afgelopen jaren plaatsgevonden, en waar denken we dat het heen gaat? Welke kansen zijn er om extra op te vallen in het schap? Zitten er wijzigingen van regels aan te komen? Kunnen wij onze verpakking duurzamer en goedkoper maken? Is ons ontwerp nog actueel?

Tenslotte: Brum gelooft dat je nooit moet veranderen óm te veranderen. Alleen om iets beter te maken. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Wij denken graag met je mee. Bel Pieter of Tessa 0348-412691.

 

Autodrop verpakkingen

Autodrop en Brum: 10 jaar absurde verpakkingen

 

Brum design ontwerpt dit jaar al 10 jaar de eigenzinnige verpakkingen voor Autodrop. Brum en Concorp in gesprek over hun samenwerking.

 

Het begin
Tessa Oudijn van Brum: “Tien jaar geleden hadden we een lijstje gemaakt met merken waarvoor we graag wilden werken. Daar stond Autodrop op. En wat denk je; voordat wij hen benaderden, belden ze zelf!”

Autodrop was toe aan een make over: aan werkelijk alles mocht gesleuteld worden. Alleen het logo moest herkenbaar (en dus hetzelfde) blijven. Daar hoefden we niet lang over na te denken; al vlug zaten we met de dropmakers om tafel.

Samen met Ilse Ebbens van Concorp, het bedrijf achter Autodrop, zijn we aan de slag gegaan. De beste verpakking maak je immers samen. En zo weten we samen 40 jaar verpakkingskennis en 40 jaar dropmakerij te combineren. En wat blijkt? Die oude verpakking is lang zo slecht nog niet…

Het goede behouden
Van het kruispunt met rondracende auto’s tot aan de vrolijke kleuren: Autodrop valt op en is herkenbaar. Pieter Steenaert van Brum: “Wij vinden wij dat je niet moet veranderen óm te veranderen. Wat goed is moet je versterken, de rest vervangen.” Het donkere venster gaat eruit en de autootjes worden smakelijk op de verpakking geplaatst. Alleen het oude logo zit ons toch niet helemaal lekker.

Bij de presentatie wordt de nieuwe verpakking met veel enthousiasme ontvangen. Opvallend, smakelijk en vrolijk: precies waar de snoepmakers naar zoeken! En toch, er is iets… Stiekem is Brum namelijk toch aan de slag gegaan met het logo van Autodrop. Het gevolg: een veel herkenbaarder, sneller en frisser plaatje.

Partners
Vanaf toen waren we partners. Door verder te kijken dan de opdracht lang was, door écht mee te denken met de klant, door niets meer te veranderen dan nodig.
40 smaken en een decennium later maken we samen nog steeds absurd gave verpakkingen.

Hoe we het al zo lang samen volhouden? “Allereerst is Brum flexibel en dat past goed bij de dynamiek van onze branche. Creativiteit wordt altijd breed aangevlogen: de voorstellen zijn nog altijd erg divers.” zegt Ivo Brand, Marketing Manager bij Concorp. “Daarnaast is de verpakking voor Autodrop een belangrijk onderdeel van haar identiteit. Onze ervaring leert dat niet iedere professional het merk goed aanvoelt en op de juiste manier weet door te vertalen, Brum voelt dit daarentegen al 10 jaar feilloos aan.”

Pieter Steenaert, Brum Design: “Met co-creatie stapel je creativiteit!”

Co-creatie. Krijg je nou een eigenzinnig ontwerp of schiet de kracht van het design zijn doel voorbij als te veel mensen input geven? Tessa Oudijn en Pieter Steenaert, eigenaren van packaging designbureau Brum Design, geven hun mening aan de hand van vier prikkelende stellingen…

Als een groot team aan een design werkt, zorgt dat voor een slap eindresultaat.
Pieter: “Nee, wij hebben ruim veertig jaar ervaring in het maken van verpakkingen, maar de klant heeft uitstekende kennis over zijn product. Dát moet je samen brengen.”
Tessa: “Om polderoplossingen te voorkomen, moeten de uitgangspunten en de strategie vanaf het begin glashelder zijn. Dáár moet je het met je opdrachtgever en je designteam over eens zijn. Het aantal mensen dat daarna meedenkt over het proces is dan niet meer van belang, omdat je het altijd aan deze uitgangspunten toetst.”
Pieter: “Co-creatie tilt je ontwerp naar een hoger plan omdat je gebruik maakt van individuele talenten. Als het doel maar glashelder is!”

Als anderen met jouw design aan de haal gaan, krijg je scheve gezichten.
Tessa: “Integendeel, iedereen bij Brum weet hoe we werken en dat we gezamenlijk een ontwerp naar een hoger level tillen. We hebben niet voor niets een catwalk centraal door ons bedrijf heen lopen, waar designs in verschillende fases op liggen. Ze nodigen juist uit om met nog betere oplossingen te komen.”
Pieter: “Als we met veel mensen aan een project werken, stapelen we de creativiteit. Dat brengt ons verder: wij zakken niet terug naar iets gemiddelds, nee, het wordt juist beter. ‘Goed gedaan, ik geef het nu aan je collega om te kijken, wat die nog kan toevoegen of verbeteren.’ We verwachten een grote mond en korte tenen van onze Brummers. Je moet tegen kritiek kunnen, want je gaat er beter van worden en dat weten ze.”

Als er 25 Brummers met een opdrachtgever gaan bellen, wordt het een zooitje.
Tessa: “Ha, ha, nou ik denk dat deze stelling klopt, maar eigenlijk gebeurt dat niet. We hebben maximaal drie eindverantwoordelijke mensen per project, allemaal met hun eigen specialisatie: één designer, één dtp-er en één project manager. Zij begeleiden het interne proces, nemen de eindverantwoordelijkheid op zich. Via deze mensen verloopt de communicatie met de opdrachtgever. Heel overzichtelijk.”

Opdrachtgevers zijn veel te behoudend om een eigenzinnige verpakking goed te keuren.
Tessa: “Nou, wij willen onze opdrachtgevers blij maken mét een eigenzinnige verpakking. Dat lukt alleen als je samen de strategie en het doel goed voor ogen hebt. Je maakt niet iets vernieuwends, omdat het je doel is vernieuwend te zijn. Je ontwerpt iets dat maximaal voldoet aan het doel van de verpakking.”
Pieter: “Wij dagen de opdrachtgever uit om verder te kijken dan dat hij zelf dacht te kunnen kijken.     We stellen altijd de vraag: ‘Leuk dat jij dat nieuwe product wilt brengen, maar wat voegt dat nou eigenlijk toe aan het schap? En zit de consument daar wel op de wachten.’ Dat is een prikkelende vraag, maar als je daar een goede discussie over voert, dan heb je als designer ook de tools in handen om er echt iets bijzonders van te maken.”
Tessa: “Daar zit onze meerwaarde als designbureau. Je kunt iets wel blauw maken, omdat de opdrachtgever het vraagt. Maar in het meedenken en iets beters maken dan wat de opdrachtgever zelf kan verzinnen zit je meerwaarde. Niet in het visualiseren van wat iemand toch al had bedacht.

Het doel van packaging design? Huppelende opdrachtgevers

Al die verschillende soorten thee, reinigingsmiddel of tandpasta die je in de supermarkt toeschreeuwen: “Koop mij!” Soms is het overweldigend. Wat je uiteindelijk in je winkelmand stopt, gebeurt op gevoel. Tenminste, volgens Pieter Steenaert en Tessa Oudijn, eigenaren van Brum Design. Zij ontwerpen de verpakkingen die jou proberen te verleiden…


Wat is het doel van  packaging design voor jullie?
Pieter: “Je moet er verliefd op worden.”
Tessa: “Het moet fans creëren voor een product.”

Waar zit voor jullie de meerwaarde van packaging design in?
Pieter: “Dat zit op emotioneel niveau. Alles wat we doen gaat om communicatie in het belang van de klant en uit het perspectief van de klant. Keuzes worden emotioneel genomen. Eigenlijk zijn we halve psychologen.”
Tessa: “Het product moet het gevoel geven: dat moet ik hebben. Dat geldt voor de consument, de supermarkt én de opdrachtgever. Die laatste moet energie van het ontwerp krijgen.”
Pieter: “Hij moet het aan anderen willen laten zien. Het mooiste zou zijn als de opdrachtgever over de parkeerplaats naar zijn auto huppelt.”

Wat is voor jullie van minder belang.
Pieter: “Wij zijn geen ingenieurs, we kijken niet of het product handig te openen is.”
Tessa: “Nou, ik vind dat wel een essentieel onderdeel van de totaalbeleving. Dat is óók ons vak. Maar hoe je dat praktisch bewerkstelligt, dat laat ik inderdaad liever over aan iemand die dat heel goed kan.”

Welk ontwerp heeft jullie ‘een huppelende klant’ opgeleverd?
Tessa: “Een wat ouder, maar leuk voorbeeld is de bestickering voor Nature’s Pride. Dat begon als sticker voor mango’s en avocado’s op postzegelformaat. Wij maakten een knalpaarse sticker met daarop ‘eat me!’. In het begin moest de opdrachtgever enorm wennen, maar nu krijgen we nog steeds foto’s van evenementen, waar complete teams in een paars eat me T-shirt rondlopen.”
Pieter: “Die humor zat al in het bedrijf, maar op het moment dat wij dat visueel maakten, hebben ze dat consequent doorgevoerd. Mensen herkennen zich erin en zijn er trots op. Dat is superleuk.”