Bieze: Altijd iets groens op tafel

Je herkent het vast: je wilt lekkere groenten eten, maar hebt niet altijd tijd om uitgebreid te kokkerellen. De producten van Bieze helpen je daarbij: met Bieze zet je altijd iets groens op tafel. Bieze, Brum Design en illustrator Nick van Oosten hebben samen hard gewerkt om dat verhaal op de nieuwe verpakking te krijgen.

 

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samen brengen, vormt een gave uitdaging.

 

De opdracht: op zoek naar balans

Herkenbaarheid is voor Bieze erg belangrijk. Een verpakking moet goed matchen met de andere producten. Tegelijk is het doel dat elke productgroep een eigen uitstraling krijgt. Een uitstraling die nieuwe mensen aantrekt, maar waarbij alle huidige Bieze-fans de producten direct blijven herkennen. Zoeken naar de balans tussen herkenning en opvallen dus.

 

Van schets tot ontwerp

Na een aantal gesprekken en een heldere briefing, gaan de ontwerpers aan de slag om de eerste schetsen te maken. Dat gebeurt overigens gewoon met de hand. Twee dingen zijn belangrijk: groente staat centraal, en het nieuwe logo moet perfect passen in het ontwerp.

 

Schetsen van een aantal verpakkingen Waldorf salade.
Een aantal eerste schetsen voor het design van de rauwkostverpakking

 

De verschillende opties worden aan de opdrachtgever gepresenteerd. Nadat samen met Bieze een basisontwerp is gekozen, wordt gezocht naar de juiste illustratiestijl. Dit wordt uiteindelijk een soort ‘gestempelde’ stijl die geïnspireerd is op het nieuwe logo van Bieze.

“Voor de illustraties zochten we een stijl die perfect past bij het logo en de huisstijl van Bieze. We hebben in het begin heel veel getest. Bieze wilde bijvoorbeeld eerst iets met aquarel, maar stond ook erg open voor experimenten. Toen zijn we uiteindelijk bij het ‘stempelen’ uitgekomen”, zegt Lisa van Diemeren, een van de betrokken Brum designers.

 

Drie verschillende illustratiestijlen

 

Eva Verbeek is ook vanuit Brum betrokken bij het ontwerp: “Toen we uitkwamen bij de gestempelde stijl hebben we zelfs nog overwogen om echte stempels te maken voor de afbeeldingen. Het nadeel daaraan is dat je dan in de toekomst niet zo makkelijk nieuwe groenten toe kunt voegen, dus toen is toch gekozen voor een digitale uitwerking.”

 

‘Gestempelde’ wortel: van handgetekende opzet tot eindresultaat

 

Bieze is enthousiast en de volgende stap dient zich aan. Met een basisontwerp in de hand gaan de Brummers verder aan de slag met het maken van composities. Voor iedere verpakking wordt een opzet gemaakt met een compositie. Zo ontstaat een overzicht van waar alle komkommers, bietjes en kolen komen te staan. Bovendien kan er ook een lijst gemaakt worden van alle illustraties die nodig zijn. Bieze stopt hun producten bomvol verse groenten en kruiden: er zijn dus nogal wat plaatjes nodig.

 

Conceptcompositie en een deel van de lijst met benodigde illustraties

 

 De stijl geperfectioneerd

Illustrator Nick van Oosten wordt erbij gevraagd voor de uitwerking. Hij gaat aan de slag met de stijl en scherpt hem aan. Het resultaat: meer dan 40 smakelijke illustraties. “Brum had een zeer specifiek gevoel voor de illustraties meegegeven. Dan moet je alles heel consequent en gestructureerd aanpakken.”

 

Enkele schetsen van illustrator Nick van Oosten

 

“De afbeeldingen hebben een heel ambachtelijk karakter wat betreft structuur, textuur en kleurgebruik. Dat is een geweldige combinatie geworden tussen papier en computer. Het ambacht en de visie van de illustrator zijn altijd analoog, terwijl het eindresultaat digitaal gemaakt is”, zegt Nick. “Hoe leuk is het om al die illustraties straks in het schap te zien?!”

 

Animatie van ruim 14 illustratiesVerhaal komt tot leven

Naarmate het project vordert grijpen alle radertjes in elkaar. Van de heldere briefing van Bieze, via de concepten van Brum, naar de illustraties van Nick. Heuse co-creatie. En het resultaat mag er zijn. Annick Beyer, conceptontwikkelaar van Bieze zegt: “Het leukste is om te zien hoe het nieuwe merkverhaal écht tot leven is gekomen op de verpakking. Ons nieuwe logo past perfect in het ontwerp.”

En het proces? Volgens Margot Nammensma, Business Unit Manager Retail van Bieze: “De samenwerking met Brum verliep, zoals altijd, soepel, snel en flexibel. Het is mooi dat Brum zo betrokken is en ons stap voor stap meeneemt in het proces. Hierdoor wordt de verpakking precies zoals we willen, soms nóg mooier.”

 

5 verpakkingen rauwkost
Het eindresultaat

 

 

Over Bieze:

Gezond eten is belangrijk. Dat weten wij als geen ander! Ook weten we dat het er weleens bij in kan schieten, zeker als je druk bent. Daarom maken wij lekkere en vooral gemakkelijk te gebruiken groentedressings, rauwkosten, dipsauzen en soepen zodat je op ieder moment van de dag in no time iets groens op tafel hebt staan.

 

Over Nick van Oosten:

Al 20 jaar maakt Nick van Oosten illustraties en visuals voor uiteenlopende opdrachtgevers.

 

Over Brum design:

Brum haalt het beste in je merk naar boven. Door verpakkingen te ontwerpen waar je verliefd op wordt. Die de juiste boodschap in een fractie van een seconde overbrengen. Daardoor verkopen onze verpakkingen beter. Wil jij ook een gave (re)styling van je verpakking? Neem dan nu contact op met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

 

10K project: update!

Een bezoek aan Jarige Job waarbij een flink aantal verjaardagsboxen door de Brummers zijn ingepakt, een stapel gave ideeën en de eerste schetsen. Sinds ons laatste bericht is er een hoop gebeurd met het 10K project: tijd voor een update dus!

 

 Bezoekje!

In maart is Brum met een flinke delegatie op bezoek geweest bij het hoofdkwartier van Jarige Job. In de prachtige Van Nellefabriek gingen de Brummers aan de slag met het inpakken van tientallen verjaardagsboxen. Niet alleen leuk, maar ook nuttig: zo konden de designers zelf ervaren wat er allemaal met de dozen gebeurd. Dat heeft meteen voor een hoop inspiratie gezorgd!

Brum pakt dozen in
De Brummers pakken flink wat verjaardagsboxen in

 

“Het is al erg leuk om verjaardagsboxen in te pakken, maar echt bijzonder wordt het als je het magazijn in loopt. Daar staan de dozen klaar om verstuurd te worden, mét de namen van de kinderen erop. Dan zie je dat de doos met cadeautjes die je net hebt gemaakt volgende week bij ‘Eveline’ komt te liggen. Dat maakt het nog specialer om hieraan te werken”, zegt Pieter Steenaert van Brum. “Wij zijn erg blij dat wij op deze manier een steentje bij kunnen dragen aan al die verjaardagen.”

 

 

Eerste plannen

Na het bezoek zijn de designers gelijk aan de slag gegaan met de verjaardagsbox. Niet alleen het design, maar ook de doos zelf is grondig bekeken. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk om meters plakband te besparen door de doos zelf te laten sluiten. Er wordt ook gekeken naar manieren om het inpakken makkelijker te maken. Het trakteermoment is ook een onderdeel wat niet aan de aandacht ontsnapt: kan dat nog leuker gemaakt worden? Aan inspiratie geen gebrek.

 

Brum komt met een flinke lijst aan voorstellen en ontwerpen op de proppen. Al vlug zit het team van Jarige Job in Woerden aan tafel om te kijken naar alle ideeën. Vol enthousiasme wordt meegedacht en gespard. De energie en het plezier spat ervan af. “De eerste reacties zijn lovend! Echt heel gaaf”, zegt Amber Merkus van Jarige Job.

Zo hebben we samen nieuwe afspraken gemaakt en worden de leukste plannen verder uitgewerkt. We vinden het leuk om de uiteindelijke plannen nog een verrassing te houden. Een heus cadeautje dat tegen de zomer ‘uitgepakt’ kan worden. Natuurlijk kun je die zien op onze website. In de MarketingTribune zul je ook alles kunnen lezen over het ontwerp!

 

Wil je zelf ook dozen inpakken bij Jarige Job? Dat kan! Ga dan vlug naar hun website en meld je aan. Heb jij ook een verpakking waarvan jij graag wilt dat we er mee aan de slag gaan? Bel dan met Pieter of Tessa via via 0348 41 26 91.

 

6 manieren om op te vallen met je verpakking!

Je verpakking is je belangrijkste communicatiemiddel. Het is het enige wat ál je klanten te zien krijgen. Het grootste deel van je klanten zal namelijk niet op je website kijken, je Facebook links laten liggen en je reclames vrolijk wegzappen. Maar iedereen die jouw product koopt, ziet in ieder geval de verpakking. En dat precies op het moment van de aankoopbeslissing.

 

Die aankoopbeslissing gebeurt in een fractie van een seconde. Een beetje supermarkt heeft ruim 25000 producten in de rekken staan. Deel dat door de gemiddelde tijd die iemand besteed in de super (zo’n 28 minuten) en je komt op gemiddeld 0,06 seconden aandacht per product. Bijna niets dus! Natuurlijk zal iemand die pasta wil eten wat langer voor het pastaschap staan en andere schappen voorbij lopen, maar één ding staat vast: elke verpakking krijgt minimaal de tijd. Het is aan jou om te zorgen dat jouw verpakking opvalt en een duidelijk verhaal vertelt in deze korte tijd.

 

Je verpakking moet een aantal dingen doen:

  1. Opvallen
  2. Interesse wekken
  3. Verleiden tot aankoop

En dat in die exacte volgorde. Om dat voor elkaar te krijgen heb je zes elementen waar je mee kunt spelen:

 

Materiaal

Het materiaal is een designelement wat vaak over het hoofd wordt gezien, terwijl het voor de uitstraling van je product enorm belangrijk is. Soep in een glazen pot vertelt nu eenmaal een ander verhaal dan soep in zak of blik. Een kunststof tube chocopasta valt op tussen de glazen potten Nutella. Kijk wat in jouw categorie nog niet gedaan wordt en hoe je kan afwijken.

Paaseitjes van Tony's in een doosje voor kwarteleieren
Paaseitjes van Tony’s in een doosje voor kwarteleieren. [Ontwerp: Tony’s]
Vorm

De tube of pot chocopasta verschillen niet alleen van materiaal, maar natuurlijk ook van vorm. Vorm kan ook veel vertellen over je product: een krachtig product benadruk je met stevige hoeken. Een zacht glooiende knijpfles oogt wat vriendelijker. Een ondiepe, hoge verpakking suggereert maximale inhoud. Kortom: vergeet de vorm niet als het om communicatie gaat.

Allesreiniger van Seepje.
Allesreiniger van Seepje. De vorm van de fles lijkt op een traditioneel stuk zeep. [Ontwerp: Flex]
 

 Kleur

Om op te vallen is kleur onwijs belangrijk. Kan je een merkkleur claimen, zoals Milka? Of kleurcodes doorbreken, zoals de zwarte melkpakken voor Jersey-melk? Doen! Sommige kleuren zijn echter onaantastbaar, zoals rood voor karnemelk en groen voor yoghurt. Toch komt Tony’s Chocolonely er wel mee weg de kleurcodes voor melk en puur om te draaien. Dat zorgt absoluut voor aandacht.

Kleur kan uitstekend communiceren wat de consument kan verwachten.

 

Afwerking

De matte chipszakken waren echt vernieuwend en stralen ambachtelijkheid uit. Doosjes binnenstebuiten drukken is ook zoiets; de gladde ‘coated’ zijde aan de binnenkant en de ruwe zijde buiten. Dat ziet er veel natuurlijker uit. En wat dacht je van holografische folies met waanzinnige 3D effecten? Dat past niet bij elk product, maar als het even kan…

 

New Dutch Legacy fles en ruwe chocoverpakking
Door een originele afwerking te kiezen valt je product flink op. [Ontwerp fles: Brum. Ontwerp chocolade: Studio Boot]

Beeld

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En het communiceert veel sneller dan tekst. Zeker op verpakkingen handig dus. Maar ga je dan voor verleiding met sappige ingrediënten of voor opvallend beeld als nostalgische zwart-wit foto’s? Kies je voor grappige collagetechnieken of handgetekend beeld voor meer authenticiteit? Kies wat past bij je merk en opvalt in het schap.

Chipszak van Tyrells groentechips
Een sterk beeld kan snel laten zien waar je product om draait. [Ontwerp: Big Fish]
Tekst en typografie

 Wát je zegt en hóe je het zegt: dat zijn twee rollen van tekst en typografie. Hou je het helder en eenvoudig? Kies je als premium merk voor bombastische tekst? Of ga je voor persoonlijk of grappig zoals Innocent? Omdat teksten er toch op moeten, kun je ze maar beter gelijk in je vormgeving meenemen. Zonder dat de klant hoeft te lezen, kun je toch veel emotie overbrengen met de juiste typografie. Let wel op: met de frisse tekens op schoonmaakmiddel doe je wat anders dan speelse letters op snoep, op electronica heel andere typografie dan op koffie.

 

Pizzadoos van Bilal
Goede typografie versterkt de boodschap van de tekst. [Ontwerp: Brum]

Door deze onderdelen slim te combineren maak je je verpakking opvallend en creëer je herinneringswaarde. Zodat je klant snel dat goede product snel weer herkent. Maar opvallen alleen is niet zo moeilijk. Opvallen op een revelante en geloofwaardige manier is een vak apart. Je kunt al snel de plank misslaan. Zeker als je verschillende eigenschappen inzet om op te vallen. Melk in een paarse zak valt zeker op. Alleen zonder een afbeelding van een koe of voldoende wit op de verpakking zal men dat niet zo snel kopen.

 

Het gaat allemaal om de balans tussen vertrouwen en verstoren. Vertrouwen door het gebruik van schapcodes; designelementen die gebruikelijk zijn. Verstoren door af te wijken van de schapcodes en zo op te vallen. Die balans is heel fijn en in elke categorie anders.

 

Kan jij je balans vinden, of wil je hier graag een keer over sparren? We hebben lekkere koffie! Bel vlug met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

De afbeeldingen van de New Dutch Legacy Gin en Bilal Pizza zijn gemaakt door Brum. De andere gebruikte verpakkingen hadden we graag ontworpen, maar zijn niet van ons. Het gave Seepje design is gemaakt door Flex, Tyrells door het Britse Big Fish, Tony’s heeft zelf de eitjes in het bakje bedacht en de Snor chocolade is van Studio Boot. En de cola? Die wisten we niet te achterhalen. Heb jij de coca-cola blikjes ontworpen? Je mag ons bellen, dan zetten we je naam er bij!

Brum maakt bierbrood bakken makkelijk met Dapeppa!

Dapeppa maakt bakproducten: van doe-het-zelf koekjespotten tot aan baksets voor bananenbrood. Sinds kort is daar overheerlijk bierbrood bij gekomen. Een hartige bakmix waar je alleen maar bier bij hoeft te doen voor een topresultaat.

Een plaatje van de verpakking van bierbrood

Misschien heb je het sympathieke poppetje van Dapeppa al eens langs zien komen. Met zijn vrolijke kraaloogjes staat hij in verschillende verschijningsvormen te pronken op alle bakverpakkingen van het gelijknamige merk. Speciaal voor het bierbrood heeft hij zich in lederhosen gehesen en de snor laten staan.

 

Wat is er nu leuker dan een bakpakketje waar je alleen maar bier bij hoeft te halen? Een pakketje waar het bier al bij zit natuurlijk! Zo is de geschenkset van Dapeppa’s bierbrood ontstaan. De uitdaging voor Brum was om een verpakking te maken waar 2 verpakkingen bierbrood in kunnen, geflankeerd door 2 biertjes. Het mooie is namelijk dat vooraf niet vaststaat welke biertjes het zijn: mensen kunnen zelf hun favoriete drankje toevoegen. Belangrijk is ook dat de geschenkverpakking even vrolijk is als de mensen van Dapeppa zelf. Een stijve rechthoekige doos zou hier niet goed bij passen. Bovendien moet duidelijk zijn dat het heel makkelijk is om zelf een lekker brood te bakken!

Brum is aan de slag gegaan en heeft een sympathiek koffertje ontworpen. Een aantal grote vensters laten gelijk zien wat in de doos zit: de twee biertjes en de broodmix zijn gelijk zichtbaar. Het bierglas met de vorm van een boterham eruit gesneden maakt extra duidelijk wat de bedoeling is. De koffer heeft een speelse vorm, en de biertjes steken vrolijk door de verpakking heen. De handgreep nodigt uit om het gelijk mee te pakken.

 

De simpele bedrukking legt snel uit hoe makkelijk het is om een overheerlijk broodje te maken. Door één kleur te gebruiken voor de bedrukking wordt het kleinschalige en sympathieke van het merk Dapeppa benadrukt.

 

Al met al is de gezellige verpakking flink anders dan de meeste cadeauverpakkingen met bier: die proberen vaak vooral luxe uit te stralen. Dapeppa heeft een opvallend leuke verpakking voor een opvallend leuk merk dus!

Close-up van streepjescode met plaatje van snor er boven

Wil jij ook wat anders met je verpakking? Neem dan vlug contact op met Pieter of Tessa via via 0348 41 26 91.

Interview Pien Relou

 

 

Na flink doorgewerkt te hebben (en hier en daar een nachtje doorhalen) heeft Brum’s stagiaire Pien Relou een prachtig verslag ingeleverd. Dat betekent wel dat we helaas alweer afscheid moeten nemen… Tijd voor een uitzwaai-interview!

 

Je komt uit Den Bosch, dus Woerden is voor jou niet bepaald om de hoek. Hoe ben je hier bij Brum terecht gekomen?

“Mijn afstudeerrichting is Food Packaging, daarom zocht ik een leuke verpakkingsontwerper voor mijn stage.  Een klasgenoot tipte mij Brum en ik was gelijk verkocht. Ik hou erg van het vertellen van een verhaal met een ontwerp, en Brum doet dat enorm goed. De cases op de website hebben mij gelijk geïnspireerd. Daar wilde ik graag van leren!”

 

 

 

Wat voor dingen heb je precies gedaan tijdens je stage?

“Het is een opdrachtstage, dus ik kon met Brum afspreken wat precies de bedoeling was. Ik heb mij beziggehouden met hele leuke projecten. Om het bedrijf en de huisstijl te leren kennen kon ik beginnen aan het kerstgeschenk van dit jaar. Dat is uiteindelijk een heel toffe advents-slinger geworden. We hebben veel lol gehad met het maken daarvan!”

 

De advents-slinger van Brum

 

“Na het kerstproject heb ik onderzocht hoe je briefings beter kunt maken, zowel voor de klant als voor Brum. Dat was best spannend: want ik kon met allerlei grote klanten praten. Leuk was om ook de stijl van Brum terug te laten komen in de interviews.”

 

Wat bedoel je met de stijl van Brum?

“Ik vind dat Brum heel fijn communiceert, een soort van ‘professioneel informeel’. Het is erg persoonlijk en laagdrempelig, maar wel inhoudelijk. Het is leuk om dat in mijn opdracht terug te laten komen.”

 

Wat is het leukste aan je stage?

“Dat je zoveel kunt samenwerken met je collega’s. Toen ik voor het eerst binnen stapte zag ik dat iedereen in één grote open ruimte zit. Dat is heel sfeervol maar ook inspirerend. Verder is schetsen maken voor projecten ook gaaf. Vooral als dat samen kan met andere collega’s: we hebben op een bepaald moment met 4 mensen geschetst aan een concept voor een klant, en dan zie je zoveel diversiteit. Dat geeft energie!

 

Waarom verpakkingsontwerp?

“Je werk wordt door zoveel mensen gebruikt. Dat jij met je ontwerp mensen kun informeren, misschien zelfs aan het lachen kunt maken, vind ik mooi. Je kunt je eigen creativiteit er in kwijt: je moet altijd blijven vernieuwen en verbeteren.

 

Wat is het gênantste dat je tijdens je stage hebt gedaan?

“Nou, ik kwam al eens te laat door de trein, maar ik heb me in de eerste weken ook flink verslapen. Dat vond ik niet echt fijn. Ik moest nog een beetje wennen aan het ritme denk ik.”

 

Wat ga je het meest missen aan je stage?

“Om de hele dag creatief aan de slag te zijn. Thuis ben ik ook nog wel creatief bezig, maar er is minder tijd om er een hele dag compleet in op te gaan. En de sfeer mis ik ook. Brum is echt een sterk team, maar ook gezellig. Bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke lunch.

 

En wat mis je het minst?

Lacht “Het reizen. Ik zat bijna elke dag 3 uur een kwartier in het OV. Het is fijn om niet meer zoveel in de trein te hoeven zitten. Maar het was het absoluut waard, hoor. Ik zou zo weer beginnen.”

Brum werkt met subsidie van het Europees Sociaal Fonds en Ministerie van SZW aan de toekomst

Brum heeft grote ambities. De uitdaging is deze te realiseren met het toenemende aantal projecten en de doorlooptijden die steeds korter worden. Wij hebben Moniek Berende van De Groeispiegel gevraagd ons te helpen het ontwerpproces te optimaliseren en onze manier van samenwerken te veranderen.

 

Dit doen wij door alle medewerkers hierbij te betrekken. In een aantal sessies met hen brengen wij het proces in kaart en benoemen de bottlenecks. Vervolgens maken we een switch door af te stappen vanuit functies te denken en te gaan naar te denken vanuit rollen. Dit omdat iedere medewerker unieke krachten heeft en deze beter tot uiting komen in rollen. Ieder project vraagt op ieder moment een verschillende samenstelling van de rollen in de teams. Met de rollen richten we het ontwerpproces opnieuw in. Daardoor wordt het proces vloeiender en neemt de focus op het werk toe.

Deze sociale innovatie wordt gesubsidieerd vanuit het Europees Sociaal Fonds, dat wordt verstrekt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Bijzondere chocoladeverpakking combineert haute-couture met exotische patronen

Het kan niemand ontgaan zijn: de laatste tijd is er veel gebeurd in de chocolade. Eerst kwam Tony’s Chocolonely. Zij schudden de markt op met slaafvrije chocolade, maar vooral ook met allerlei bijzondere smaken en blije tongue-in-cheek communicatie.

Inmiddels is Tony’s lang niet de enige. Van Albert Heijn Delicata tot Johnny Doodle: het lijkt vooral zaak om leuk en vrolijk te zijn. Andere merken hebben er juist voor gekozen om de serieuze kant op te gaan. Met Côte d’Or of Lindt haal je een ‘exclusief’ stuk chocolade in huis…

Kruidvat verkoopt van oudsher flink wat chocolade. Toen ze vroegen om hun chocoladelijn te restylen, waren we dus gelijk enthousiast (zeker als ze voldoende materiaal sturen om te proeven). Het doel: iets bijzonders bieden dat niet bij de concurrentie te krijgen is. Een onderscheidend concept: niet mee te lopen met de bovengenoemde trends, maar zelf trendsetter zijn.

Maar hoe doe je dat?

 

We hebben eerst gekeken naar de smaken. Die zijn heel exotisch. Net als de herkomst van de chocolade. Die smaken worden vertaald naar kleurige patronen, gecombineerd met tropische elementen in de achtergrond. Zo ontstaat een modieus lifestyle design, want chocolade is echt bijzonder genieten. Een overzichtelijk label vertelt over het product. De verpakking lijkt, net als een klassieke chocolatierverpakking, samengebonden met een handgeknoopt stuk touw. Zo slaan we een brug tussen ouderwetse kwaliteit en moderne haute-couture.

Bijzonder is dat het logo van de Kruidvat nergens op de voorkant van de verpakking te bekennen valt. Dat is een breuk met veel private label designs, waar toch vastgehouden wordt aan een bepaalde vaste indeling. Door deze keus is de ruimte ontstaan een opvallend design te maken dat eruitziet als een cadeautje: voor een ander, maar ook voor jezelf!

“Van de honderden designs die wij afgelopen jaar weer hebben gemaakt vind ik de chocoladerepen voor Kruidvat prachtig. Waar andere A-merken en Private Label de trend van Tony volgen, hebben wij een eigen haute-couture stijl gekozen die de exclusieve smaken lekker uitbundig verbeelden.” Zegt Pieter Steenaert van Brum Design.

Wil jij ook vooroplopen in je categorie met je merk? Neem dan vlug contact op met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

Brum maakt samen met Spoony kinderspel van groenten eten!

Vrijwel iedere ouder weet dat het een heuse sport kan zijn om te zorgen dat je kroost genoeg groenten binnen krijgt tijdens het avondeten. Ondanks vriendelijke lepel-vliegtuigjes en “blijven zitten tot je bord leeg is” krijgt slechts 1% van de kinderen afdoende groente binnen. Bovendien maakt de groente-strijd het avondeten er niet echt leuker op. Phaedra Mensen vindt dat dat anders moet kunnen en heeft als missie om kinderen op een speelse en makkelijke manier hun dagelijkse portie groenten te laten eten. Spoony levert niet alleen een overheerlijke groentesoep, maar ook een heel spel erbij. Zo eten kinderen haast ongemerkt hun groentesoep. De verpakking is het spel! Maar hoe maak je dat?

 

Het begint bij een karakter: onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat kinderen aangetrokken worden door een verpakking waarop een karakter staat dat hen blij aankijkt. Illustratrice Sylvia van Ommen tekent ‘Spoony’: een vrolijk figuurtje met wapperende oren.

Karakter 'Spoony' trekt een gekke bek

 

Origineel verpakkingsontwerp

Vervolgens is het zaak om van de soep en Spoony een heel spelletje te maken. Dat gaat echter niet zomaar: voor een spelletje heb je veel communicatieruimte nodig. Bovendien moeten de pionnen en dobbelstenen er ook nog bij. Niet iedere verpakking heeft genoeg plek. Brum Design gaat aan de slag en komt aanzetten met een sympathiek emmertje waar de soep in zit. Deze emmer zit in een driehoekvormig kartonnen omhulsel geklemd. Dat maakt het een opvallende en voordelig te produceren verpakking met voldoende ruimte om te communiceren. Aan de buitenkant om het concept uit te leggen, aan de binnenkant voor het bordspel.

Bovendien is er voldoende ruimte voor de dobbelsteen en de pionnen. En dat is origineel! De categorie kinderproducten gaat vaak niet verder dan het maken van een vrolijke verpakking, eventueel met een bekend karakter van TV. Soms staat er zelfs een spelletje achterop de verpakking, maar dit is het eerste concept waar het spel er ook echt voor zorgt dat er gezond wordt gegeten.

 

Duurzaamheid

De verpakking is duurzaam. Het emmertje is eenvoudig en goed recyclebaar, bijvoorbeeld ook om thuis iets in te bewaren. Bovendien is emmer gemaakt zonder het schadelijke BPA. De categorie soep kent verschillende verpakkingsvormen, zoals stazakken, tetrabrik en blik. Een verpakking als deze is uniek en daarmee echt opvallend.

 

Samenwerking

Leuk aan dit project is dat Brum met meerdere ontwerpers samenwerkt. Naast de samenwerking met Sylvia van Ommen (die het karakter Spoony tekent), zorgt ontwerper Rob Donders voor de uiteindelijke versie van de verpakking.

En, werkt het? Zijn kinderen te porren voor verse biologische soep zonder suikers, e-nummers en smaakversterkers? Kijk vooral zelf:

 

Op dit moment kun je Spoony bestellen via hun eigen webshop, maar in de toekomst gaan we dit zeker in de schappen zien verschijnen!

 

Update: Leuk! Spoony Slurp Soep is genomineerd voor de publieksprijs van de Packaging Innovations Award.

 

Interview DTP’ er Morena Romijn

Naam: Morena Romijn

Functie: Junior DTP’er

Daarvoor: Verpakkingsontwerper, fotograaf en taartenbakker

Opleiding: Fotografie kunstacademie St. Joost

 

Al enige tijd loopt er een nieuw gezicht rond bij Brumdesign. De afdeling DTP heeft versterking gekregen in de vorm van Morena Remijn. Nu ze haar draai bij Brum gevonden heeft, is het tijd om haar wat beter te leren kennen!

 

Je bent nu een aantal maanden bij Brum aan de slag als junior DTP’er. Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Na mijn opleiding fotografie aan de kunstacademie ben ik het verpakkingsontwerp een beetje ingerold. Een bekende van mij vroeg of ik ontwerpen wilde maken, en dat leek mij wel interessant. Zo ben ik daar langzaam meer in gaan doen.”

 

Je vond het verpakkingsontwerp leuker dan fotografie?

“Ja, veel leuker! Omdat ik er niet zoveel vanaf wist had ik het gevoel dat er veel minder regels waren dan bij fotografie. “Ga los”, werd er altijd tegen mij gezegd. Toch hoef ik niet helemaal zelf te bedenken wat ik moet maken: het is fijn om wat richting te krijgen van je opdrachtgever. Zo ben ik fotografie ernaast gaan doen.”

 

En toen wilde je bij een packaging design bureau aan de slag?

“Naast het ontwerpen van verpakkingen en een beetje fotografie, bakte ik taarten. Appeltaart, bananencake; allemaal van dat ‘gezellige’ gebak. Steeds meer mensen wilde zo’n taart van mij hebben. Dat was mooi, maar toen bedacht ik me dat ik dat eigenlijk helemaal niet zo leuk vond. Het was de hele tijd dezelfde handeling uitvoeren. Met verpakkingen ontwerpen had ik dat niet. Dus ben ik gaan zoeken of ik daar niet meer mee kon.”

 

Toen kwam je Brum tegen…

“Ja! Het klonk perfect. Een kans om ‘in het echt’ te zien hoe zo’n ontwerp nu gaat en nog meer leren van alle ontwerpprogramma’s.”

 

Wist je daar al veel van?

“Nou, ik had als assistent bij fotografie wel al geleerd om met Photoshop te werken. Illustrator heb ik mijzelf geleerd. Dat kost tijd maar is erg leuk. Maar ik zat wel een beetje aan de max van wat ik mijzelf kon leren. Dat DTP wist ik eigenlijk niet zoveel van. Ik wilde dat graag leren. En het leek me zo gaaf om met collega’s te kunnen sparren, te kunnen vragen “hoe zou jij dit doen?” Dus ik dacht: Ik kan het altijd proberen!”

 

Dat was een goed idee: inmiddels ben je een aardig tijdje aan de slag. Wat is anders aan DTP dan design?

“Een collega vertelde dat veel ontwerpers dingen op gevoel doen en dan geloven dat het wel goed zit. Een afloopmarge van 3mm bijvoorbeeld. “Wij DTP’ers doen dat heel precies” zei hij. Ik heb maar niet gezegd dat ik vroeger die dingen net zo goed op gevoel deed.”

 

Loop je er vaak tegenaan dat je jezelf alles hebt geleerd en geen traditionele opleiding hebt?

“Soms wel. Vooral als het over vaktermen gaat. Iemand had het over kleuren opmaken in ‘smik’. Ik wist niet wat dat was, dus ik gelijk zoeken naar ‘smik’ op Google. Niks te vinden. Toen bleek later dat het CMYK moest zijn…”

 

Heeft het ook voordelen?

“Ik denk dat ik een flink stuk flexibeler ben en erg vlug nieuwe dingen aanleer.“

 

Je doet nu voornamelijk DTP. Mis je het design?

“Nee, dat niet. Soms ontwerp ik ook nog thuis, maar DTP verveelt niet. Er is nog zoveel te leren.”

 

Wat is zo mooi aan werken met verpakkingen?

“Het is heel actueel: verpakkingen zijn snel gedateerd en veranderen de hele tijd. Je werk is daarom heel erg van nu. Je moet vooruitdenken.” Denkt na. “Het is ook tof om een verpakking in de winkel te zien waar je aan meegewerkt hebt. Als ik dan vroeger wat lekkers kreeg met mijn verjaardag was het extra feestelijk als het in een mooi doosje kwam. Hoe mooi is het om nu aan dat soort verpakkingen mee te mogen werken!?”

 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?

“Meekomen met de rest. Niet dat ik het gevoel heb dat mensen last van me hebben hoor. Vanwege mijn junior functie ‘mag ik ook nog leren’. Dus het is zaak zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen.”

 

Welk ontwerp ben jij jaloers op en had je graag zelf gemaakt?

Deze conceptverpakking. Het is simpel en sierlijk. Vooral dat het product de held is. Dat vind ik er erg mooi aan.

Pasta verpakking
Conceptverpakking Pasta. Ontwerp: Bryan Ku.

 

Wat is het belangrijkste dat je nu hebt geleerd?

Lacht. “Dat ik vroeger een zooitje van mijn bestanden maakte. Ik heb nog gevraagd aan mijn oude opdrachtgever wat de DTP’er er toen van vond. Die schijnt nogal eens wat gescholden te hebben. Al mijn bestanden maakte ik in 1 laag. Als je daar later nog wat mee wilt, moet je alles dus weer helemaal opnieuw uit gaan pluizen. Nu weet ik dat dat een erg taaie klus is.”