Brum maakt bierbrood bakken makkelijk met Dapeppa!

Dapeppa maakt bakproducten: van doe-het-zelf koekjespotten tot aan baksets voor bananenbrood. Sinds kort is daar overheerlijk bierbrood bij gekomen. Een hartige bakmix waar je alleen maar bier bij hoeft te doen voor een topresultaat.

Een plaatje van de verpakking van bierbrood

Misschien heb je het sympathieke poppetje van Dapeppa al eens langs zien komen. Met zijn vrolijke kraaloogjes staat hij in verschillende verschijningsvormen te pronken op alle bakverpakkingen van het gelijknamige merk. Speciaal voor het bierbrood heeft hij zich in lederhosen gehesen en de snor laten staan.

 

Wat is er nu leuker dan een bakpakketje waar je alleen maar bier bij hoeft te halen? Een pakketje waar het bier al bij zit natuurlijk! Zo is de geschenkset van Dapeppa’s bierbrood ontstaan. De uitdaging voor Brum was om een verpakking te maken waar 2 verpakkingen bierbrood in kunnen, geflankeerd door 2 biertjes. Het mooie is namelijk dat vooraf niet vaststaat welke biertjes het zijn: mensen kunnen zelf hun favoriete drankje toevoegen. Belangrijk is ook dat de geschenkverpakking even vrolijk is als de mensen van Dapeppa zelf. Een stijve rechthoekige doos zou hier niet goed bij passen. Bovendien moet duidelijk zijn dat het heel makkelijk is om zelf een lekker brood te bakken!

Brum is aan de slag gegaan en heeft een sympathiek koffertje ontworpen. Een aantal grote vensters laten gelijk zien wat in de doos zit: de twee biertjes en de broodmix zijn gelijk zichtbaar. Het bierglas met de vorm van een boterham eruit gesneden maakt extra duidelijk wat de bedoeling is. De koffer heeft een speelse vorm, en de biertjes steken vrolijk door de verpakking heen. De handgreep nodigt uit om het gelijk mee te pakken.

 

De simpele bedrukking legt snel uit hoe makkelijk het is om een overheerlijk broodje te maken. Door één kleur te gebruiken voor de bedrukking wordt het kleinschalige en sympathieke van het merk Dapeppa benadrukt.

 

Al met al is de gezellige verpakking flink anders dan de meeste cadeauverpakkingen met bier: die proberen vaak vooral luxe uit te stralen. Dapeppa heeft een opvallend leuke verpakking voor een opvallend leuk merk dus!

Close-up van streepjescode met plaatje van snor er boven

Wil jij ook wat anders met je verpakking? Neem dan vlug contact op met Pieter of Tessa via via 0348 41 26 91.

Interview Pien Relou

 

 

Na flink doorgewerkt te hebben (en hier en daar een nachtje doorhalen) heeft Brum’s stagiaire Pien Relou een prachtig verslag ingeleverd. Dat betekent wel dat we helaas alweer afscheid moeten nemen… Tijd voor een uitzwaai-interview!

 

Je komt uit Den Bosch, dus Woerden is voor jou niet bepaald om de hoek. Hoe ben je hier bij Brum terecht gekomen?

“Mijn afstudeerrichting is Food Packaging, daarom zocht ik een leuke verpakkingsontwerper voor mijn stage.  Een klasgenoot tipte mij Brum en ik was gelijk verkocht. Ik hou erg van het vertellen van een verhaal met een ontwerp, en Brum doet dat enorm goed. De cases op de website hebben mij gelijk geïnspireerd. Daar wilde ik graag van leren!”

 

 

 

Wat voor dingen heb je precies gedaan tijdens je stage?

“Het is een opdrachtstage, dus ik kon met Brum afspreken wat precies de bedoeling was. Ik heb mij beziggehouden met hele leuke projecten. Om het bedrijf en de huisstijl te leren kennen kon ik beginnen aan het kerstgeschenk van dit jaar. Dat is uiteindelijk een heel toffe advents-slinger geworden. We hebben veel lol gehad met het maken daarvan!”

 

De advents-slinger van Brum

 

“Na het kerstproject heb ik onderzocht hoe je briefings beter kunt maken, zowel voor de klant als voor Brum. Dat was best spannend: want ik kon met allerlei grote klanten praten. Leuk was om ook de stijl van Brum terug te laten komen in de interviews.”

 

Wat bedoel je met de stijl van Brum?

“Ik vind dat Brum heel fijn communiceert, een soort van ‘professioneel informeel’. Het is erg persoonlijk en laagdrempelig, maar wel inhoudelijk. Het is leuk om dat in mijn opdracht terug te laten komen.”

 

Wat is het leukste aan je stage?

“Dat je zoveel kunt samenwerken met je collega’s. Toen ik voor het eerst binnen stapte zag ik dat iedereen in één grote open ruimte zit. Dat is heel sfeervol maar ook inspirerend. Verder is schetsen maken voor projecten ook gaaf. Vooral als dat samen kan met andere collega’s: we hebben op een bepaald moment met 4 mensen geschetst aan een concept voor een klant, en dan zie je zoveel diversiteit. Dat geeft energie!

 

Waarom verpakkingsontwerp?

“Je werk wordt door zoveel mensen gebruikt. Dat jij met je ontwerp mensen kun informeren, misschien zelfs aan het lachen kunt maken, vind ik mooi. Je kunt je eigen creativiteit er in kwijt: je moet altijd blijven vernieuwen en verbeteren.

 

Wat is het gênantste dat je tijdens je stage hebt gedaan?

“Nou, ik kwam al eens te laat door de trein, maar ik heb me in de eerste weken ook flink verslapen. Dat vond ik niet echt fijn. Ik moest nog een beetje wennen aan het ritme denk ik.”

 

Wat ga je het meest missen aan je stage?

“Om de hele dag creatief aan de slag te zijn. Thuis ben ik ook nog wel creatief bezig, maar er is minder tijd om er een hele dag compleet in op te gaan. En de sfeer mis ik ook. Brum is echt een sterk team, maar ook gezellig. Bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke lunch.

 

En wat mis je het minst?

Lacht “Het reizen. Ik zat bijna elke dag 3 uur een kwartier in het OV. Het is fijn om niet meer zoveel in de trein te hoeven zitten. Maar het was het absoluut waard, hoor. Ik zou zo weer beginnen.”

Brum werkt met subsidie van het Europees Sociaal Fonds en Ministerie van SZW aan de toekomst

Brum heeft grote ambities. De uitdaging is deze te realiseren met het toenemende aantal projecten en de doorlooptijden die steeds korter worden. Wij hebben Moniek Berende van De Groeispiegel gevraagd ons te helpen het ontwerpproces te optimaliseren en onze manier van samenwerken te veranderen.

 

Dit doen wij door alle medewerkers hierbij te betrekken. In een aantal sessies met hen brengen wij het proces in kaart en benoemen de bottlenecks. Vervolgens maken we een switch door af te stappen vanuit functies te denken en te gaan naar te denken vanuit rollen. Dit omdat iedere medewerker unieke krachten heeft en deze beter tot uiting komen in rollen. Ieder project vraagt op ieder moment een verschillende samenstelling van de rollen in de teams. Met de rollen richten we het ontwerpproces opnieuw in. Daardoor wordt het proces vloeiender en neemt de focus op het werk toe.

Deze sociale innovatie wordt gesubsidieerd vanuit het Europees Sociaal Fonds, dat wordt verstrekt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Bijzondere chocoladeverpakking combineert haute-couture met exotische patronen

Het kan niemand ontgaan zijn: de laatste tijd is er veel gebeurd in de chocolade. Eerst kwam Tony’s Chocolonely. Zij schudden de markt op met slaafvrije chocolade, maar vooral ook met allerlei bijzondere smaken en blije tongue-in-cheek communicatie.

Inmiddels is Tony’s lang niet de enige. Van Albert Heijn Delicata tot Johnny Doodle: het lijkt vooral zaak om leuk en vrolijk te zijn. Andere merken hebben er juist voor gekozen om de serieuze kant op te gaan. Met Côte d’Or of Lindt haal je een ‘exclusief’ stuk chocolade in huis…

Kruidvat verkoopt van oudsher flink wat chocolade. Toen ze vroegen om hun chocoladelijn te restylen, waren we dus gelijk enthousiast (zeker als ze voldoende materiaal sturen om te proeven). Het doel: iets bijzonders bieden dat niet bij de concurrentie te krijgen is. Een onderscheidend concept: niet mee te lopen met de bovengenoemde trends, maar zelf trendsetter zijn.

Maar hoe doe je dat?

 

We hebben eerst gekeken naar de smaken. Die zijn heel exotisch. Net als de herkomst van de chocolade. Die smaken worden vertaald naar kleurige patronen, gecombineerd met tropische elementen in de achtergrond. Zo ontstaat een modieus lifestyle design, want chocolade is echt bijzonder genieten. Een overzichtelijk label vertelt over het product. De verpakking lijkt, net als een klassieke chocolatierverpakking, samengebonden met een handgeknoopt stuk touw. Zo slaan we een brug tussen ouderwetse kwaliteit en moderne haute-couture.

Bijzonder is dat het logo van de Kruidvat nergens op de voorkant van de verpakking te bekennen valt. Dat is een breuk met veel private label designs, waar toch vastgehouden wordt aan een bepaalde vaste indeling. Door deze keus is de ruimte ontstaan een opvallend design te maken dat eruitziet als een cadeautje: voor een ander, maar ook voor jezelf!

“Van de honderden designs die wij afgelopen jaar weer hebben gemaakt vind ik de chocoladerepen voor Kruidvat prachtig. Waar andere A-merken en Private Label de trend van Tony volgen, hebben wij een eigen haute-couture stijl gekozen die de exclusieve smaken lekker uitbundig verbeelden.” Zegt Pieter Steenaert van Brum Design.

Wil jij ook vooroplopen in je categorie met je merk? Neem dan vlug contact op met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

Brum maakt samen met Spoony kinderspel van groenten eten!

Vrijwel iedere ouder weet dat het een heuse sport kan zijn om te zorgen dat je kroost genoeg groenten binnen krijgt tijdens het avondeten. Ondanks vriendelijke lepel-vliegtuigjes en “blijven zitten tot je bord leeg is” krijgt slechts 1% van de kinderen afdoende groente binnen. Bovendien maakt de groente-strijd het avondeten er niet echt leuker op. Phaedra Mensen vindt dat dat anders moet kunnen en heeft als missie om kinderen op een speelse en makkelijke manier hun dagelijkse portie groenten te laten eten. Spoony levert niet alleen een overheerlijke groentesoep, maar ook een heel spel erbij. Zo eten kinderen haast ongemerkt hun groentesoep. De verpakking is het spel! Maar hoe maak je dat?

 

Het begint bij een karakter: onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat kinderen aangetrokken worden door een verpakking waarop een karakter staat dat hen blij aankijkt. Illustratrice Sylvia van Ommen tekent ‘Spoony’: een vrolijk figuurtje met wapperende oren.

Karakter 'Spoony' trekt een gekke bek

 

Origineel verpakkingsontwerp

Vervolgens is het zaak om van de soep en Spoony een heel spelletje te maken. Dat gaat echter niet zomaar: voor een spelletje heb je veel communicatieruimte nodig. Bovendien moeten de pionnen en dobbelstenen er ook nog bij. Niet iedere verpakking heeft genoeg plek. Brum Design gaat aan de slag en komt aanzetten met een sympathiek emmertje waar de soep in zit. Deze emmer zit in een driehoekvormig kartonnen omhulsel geklemd. Dat maakt het een opvallende en voordelig te produceren verpakking met voldoende ruimte om te communiceren. Aan de buitenkant om het concept uit te leggen, aan de binnenkant voor het bordspel.

Bovendien is er voldoende ruimte voor de dobbelsteen en de pionnen. En dat is origineel! De categorie kinderproducten gaat vaak niet verder dan het maken van een vrolijke verpakking, eventueel met een bekend karakter van TV. Soms staat er zelfs een spelletje achterop de verpakking, maar dit is het eerste concept waar het spel er ook echt voor zorgt dat er gezond wordt gegeten.

 

Duurzaamheid

De verpakking is duurzaam. Het emmertje is eenvoudig en goed recyclebaar, bijvoorbeeld ook om thuis iets in te bewaren. Bovendien is emmer gemaakt zonder het schadelijke BPA. De categorie soep kent verschillende verpakkingsvormen, zoals stazakken, tetrabrik en blik. Een verpakking als deze is uniek en daarmee echt opvallend.

 

Samenwerking

Leuk aan dit project is dat Brum met meerdere ontwerpers samenwerkt. Naast de samenwerking met Sylvia van Ommen (die het karakter Spoony tekent), zorgt ontwerper Rob Donders voor de uiteindelijke versie van de verpakking.

En, werkt het? Zijn kinderen te porren voor verse biologische soep zonder suikers, e-nummers en smaakversterkers? Kijk vooral zelf:

 

Op dit moment kun je Spoony bestellen via hun eigen webshop, maar in de toekomst gaan we dit zeker in de schappen zien verschijnen!

 

Update: Leuk! Spoony Slurp Soep is genomineerd voor de publieksprijs van de Packaging Innovations Award.

 

Interview DTP’ er Morena Romijn

Naam: Morena Romijn

Functie: Junior DTP’er

Daarvoor: Verpakkingsontwerper, fotograaf en taartenbakker

Opleiding: Fotografie kunstacademie St. Joost

 

Al enige tijd loopt er een nieuw gezicht rond bij Brumdesign. De afdeling DTP heeft versterking gekregen in de vorm van Morena Remijn. Nu ze haar draai bij Brum gevonden heeft, is het tijd om haar wat beter te leren kennen!

 

Je bent nu een aantal maanden bij Brum aan de slag als junior DTP’er. Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Na mijn opleiding fotografie aan de kunstacademie ben ik het verpakkingsontwerp een beetje ingerold. Een bekende van mij vroeg of ik ontwerpen wilde maken, en dat leek mij wel interessant. Zo ben ik daar langzaam meer in gaan doen.”

 

Je vond het verpakkingsontwerp leuker dan fotografie?

“Ja, veel leuker! Omdat ik er niet zoveel vanaf wist had ik het gevoel dat er veel minder regels waren dan bij fotografie. “Ga los”, werd er altijd tegen mij gezegd. Toch hoef ik niet helemaal zelf te bedenken wat ik moet maken: het is fijn om wat richting te krijgen van je opdrachtgever. Zo ben ik fotografie ernaast gaan doen.”

 

En toen wilde je bij een packaging design bureau aan de slag?

“Naast het ontwerpen van verpakkingen en een beetje fotografie, bakte ik taarten. Appeltaart, bananencake; allemaal van dat ‘gezellige’ gebak. Steeds meer mensen wilde zo’n taart van mij hebben. Dat was mooi, maar toen bedacht ik me dat ik dat eigenlijk helemaal niet zo leuk vond. Het was de hele tijd dezelfde handeling uitvoeren. Met verpakkingen ontwerpen had ik dat niet. Dus ben ik gaan zoeken of ik daar niet meer mee kon.”

 

Toen kwam je Brum tegen…

“Ja! Het klonk perfect. Een kans om ‘in het echt’ te zien hoe zo’n ontwerp nu gaat en nog meer leren van alle ontwerpprogramma’s.”

 

Wist je daar al veel van?

“Nou, ik had als assistent bij fotografie wel al geleerd om met Photoshop te werken. Illustrator heb ik mijzelf geleerd. Dat kost tijd maar is erg leuk. Maar ik zat wel een beetje aan de max van wat ik mijzelf kon leren. Dat DTP wist ik eigenlijk niet zoveel van. Ik wilde dat graag leren. En het leek me zo gaaf om met collega’s te kunnen sparren, te kunnen vragen “hoe zou jij dit doen?” Dus ik dacht: Ik kan het altijd proberen!”

 

Dat was een goed idee: inmiddels ben je een aardig tijdje aan de slag. Wat is anders aan DTP dan design?

“Een collega vertelde dat veel ontwerpers dingen op gevoel doen en dan geloven dat het wel goed zit. Een afloopmarge van 3mm bijvoorbeeld. “Wij DTP’ers doen dat heel precies” zei hij. Ik heb maar niet gezegd dat ik vroeger die dingen net zo goed op gevoel deed.”

 

Loop je er vaak tegenaan dat je jezelf alles hebt geleerd en geen traditionele opleiding hebt?

“Soms wel. Vooral als het over vaktermen gaat. Iemand had het over kleuren opmaken in ‘smik’. Ik wist niet wat dat was, dus ik gelijk zoeken naar ‘smik’ op Google. Niks te vinden. Toen bleek later dat het CMYK moest zijn…”

 

Heeft het ook voordelen?

“Ik denk dat ik een flink stuk flexibeler ben en erg vlug nieuwe dingen aanleer.“

 

Je doet nu voornamelijk DTP. Mis je het design?

“Nee, dat niet. Soms ontwerp ik ook nog thuis, maar DTP verveelt niet. Er is nog zoveel te leren.”

 

Wat is zo mooi aan werken met verpakkingen?

“Het is heel actueel: verpakkingen zijn snel gedateerd en veranderen de hele tijd. Je werk is daarom heel erg van nu. Je moet vooruitdenken.” Denkt na. “Het is ook tof om een verpakking in de winkel te zien waar je aan meegewerkt hebt. Als ik dan vroeger wat lekkers kreeg met mijn verjaardag was het extra feestelijk als het in een mooi doosje kwam. Hoe mooi is het om nu aan dat soort verpakkingen mee te mogen werken!?”

 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?

“Meekomen met de rest. Niet dat ik het gevoel heb dat mensen last van me hebben hoor. Vanwege mijn junior functie ‘mag ik ook nog leren’. Dus het is zaak zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen.”

 

Welk ontwerp ben jij jaloers op en had je graag zelf gemaakt?

Deze conceptverpakking. Het is simpel en sierlijk. Vooral dat het product de held is. Dat vind ik er erg mooi aan.

Pasta verpakking
Conceptverpakking Pasta. Ontwerp: Bryan Ku.

 

Wat is het belangrijkste dat je nu hebt geleerd?

Lacht. “Dat ik vroeger een zooitje van mijn bestanden maakte. Ik heb nog gevraagd aan mijn oude opdrachtgever wat de DTP’er er toen van vond. Die schijnt nogal eens wat gescholden te hebben. Al mijn bestanden maakte ik in 1 laag. Als je daar later nog wat mee wilt, moet je alles dus weer helemaal opnieuw uit gaan pluizen. Nu weet ik dat dat een erg taaie klus is.”

Stichting Jarige Job wint verpakkingsontwerp!

De kogel is door de kerk: de winnaar van het 10.000e project is bekend. De wedstrijd voor een gratis verpakkingsontwerp die Brum heeft uitgeschreven, komt daarmee op een eind. De afgelopen periode hebben diverse goede doelen zich aangemeld voor het ontwerp. Van enthousiaste start-ups tot aan gevestigde organisaties. Hier is uiteindelijk een top 3 uit voortgekomen. Na veel wikken en wegen hebben Brum en MarketingTribune uiteindelijk hun keuze gemaakt en is de winnaar bekend: Stichting Jarige Job! Zij zorgen met een feestelijke verjaardagsbox dat kinderen die in armoede opgroeien toch hun verjaardag kunnen vieren.

 

Pieter Steenaert van Brumdesign is erg blij met deze winnaar: “We vonden het prachtig te zien hoe enthousiast er werd gereageerd op onze oproep. De aanmeldingen waren behoorlijk uiteenlopend, waardoor het moeilijk was te vergelijken. We denken met Stichting Jarige Job een heel goed doel gekozen te hebben dat iedereen aanspreekt.”

 

De komende weken gaan Brum en Jarige Job met elkaar aan de slag om de verjaardagsbox nog mooier te maken. Een erg interessante designcase: het is immers de bedoeling dat de kinderen niet merken dat het pakket van Stichting Jarige Job afkomstig is. Toch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden en is Stichting Jarige Job enthousiast!

 

“Wij zijn echt verrast en bijzonder blij dat wij geselecteerd zijn! Het is tof dat Brum samen met ons gaat kijken naar het leuker en beter maken van onze verpakking. Wij staan bovendien door flinke groei voor een fikse logistieke uitdaging: ook daar kan Brum met een slim design uitstekend bij helpen.” Vindt Amber Merkus van Stichting Jarige Job.

Benieuwd naar het hele proces? Je kunt het op de voet volgen via MarketingTribune of natuurlijk via Brum zelf op www.brumdesign.nl.

Vlnr: Tessa Oudijn (Creative director Brum), Matthijs de Graaf (PR manager Brum) en Amber Merkus (Marketing, communicatie en PR manager Jarige Job) met in het midden een verjaardagsbox van Jarige Job.
Foto: Vijay Sardjoe, Brum.

8 verpakkingstrends van 2018

De 8 verpakkingstrends van 2018!

 

We hebben al een maandje mogen zien wat 2018 ons te bieden heeft. Intussen vliegen de lijstjes met trends voor de rest van het komende jaar je om de oren. Van technologische trends tot fashion rages: vrijwel iedere branche heeft zo zijn eigen toekomstvoorspellers. Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven en doen onze duit in het zakje. Wij leggen wat kaarten, turen in onze glazen bol, en voorspellen de 8 verpakkingstrends van 2018.

 

De economie gaat als een trein, de huizenmarkt gaat over de kop en alle mensen die in de jaren ’90 zijn geboren, zijn inmiddels volwassen. Maar wat voor invloed hebben deze ontwikkelingen allemaal op de verpakkingswereld? In eerste instantie zou je zeggen: niets. Maar toch… Tijdens een crisis gedragen veel merken zich wat behoudend en kiezen consumenten eerder voor vertrouwde producten. Nu de motor weer op volle toeren lijkt te draaien, gaan veel merken avontuurlijker te werk. Dat moet ook, want de gemiddelde consument is flink kritisch en heeft echt wat te kiezen. Ook de verdere groei van online heeft flinke invloed op packaging design. Kortom, genoeg te beleven.

 

Online beïnvloed ontwerp

Door de stijgende groei van online verkoop binnen de retail, onder andere door de komst van bezorgretailers als Picnic, wordt het steeds belangrijker dat een verpakking online goed herkenbaar is. De meeste online plaatjes van producten zijn niet veel groter dan een kleine ‘thumbnail’, die ook nog eens vaak op een klein scherm van een telefoon tevoorschijn wordt getoverd. Daarom is het belangrijk dat een verpakking zelfs dan nog goed te herkennen is. Goede zichtbaarheid van merk en product is cruciaal op 200×200 pixels.

 

Uitpakfeestjes

Niet alleen FMCG worden veel meer online besteld. Het is bijna zo gek niet te verzinnen of er is een webwinkel voor. Waar vroeger een bruinkartonnen doosje dat dichtgeplakt was met een rolletje goedkope tape de standaard was, weten steeds meer bedrijven dat het pakket een belangrijk contactmoment is met je klant. Unboxing krijgt steeds meer aandacht. Er worden massaal filmpjes gepost van pakketjes die worden uitgepakt. Coolblue en Bol.com maken al een feestje van hun dozen. Komend jaar gaan ook de verpakkingen die in die verzenddozen zitten veel meer aandacht besteden aan het uitpakmoment.

 

Duurzame dozen

Met al die rondkarrende bezorgbusjes wordt het er allemaal niet duurzamer op. Tegelijk is dit thema voor veel consumenten van stijgend belang. Nu zijn de verpakkingsloze winkels ook niet zo’n succes, want houdbaarheid is ook belangrijk, maar er worden wel stappen gemaakt. Zo willen Coca-Cola en McDonalds binnen 10 jaar wereldwijd al hun verpakkingen zelf recyclen. Efficiëntere verpakkingen, het vermelden van het gerecyclede materiaal en leuke hergebruikopties voor je lege verpakking: we gaan ze steeds meer zien.

 

Eerlijk en duidelijk verhaal

Diezelfde consument die duurzaamheid een belangrijk thema vindt, is ook kritisch op alles wat hij voorgeschoteld krijgt van de producent. In reactie daarop worden veel ontwerpen bewust overzichtelijk en minimalistisch ingestoken. Eerlijke en duidelijke informatie, in plaats van marketingpraat als een autoverkoper. Alles overzichtelijk gepresenteerd. Ook de persoonlijke boodschappen van de maker gaan we meer zien: een krullerige handtekeningen van de kok of een vriendelijke boodschap van de bedenker van een product.

 

Vintage patronen

Hebben we de afgelopen jaren een hoop inspiratie geput uit de jaren ’20, het komende jaar zijn de ‘60s tot ‘80s aan de beurt. Er is zelfs al een televisieprogramma ‘Groeten uit 1980’. Ook in verpakkingen ga je dat zien. Geen paniek: je hoeft niet bang te zijn dat alles nu ineens geel-bruin-oranje kleurt… Wel zullen we de harde grafische patronen terug zien komen, net als opvallende kleurenblokken.

 

Handgetekend surrealisme

Toen wij jaren geleden bij de pannenkoeken van Jan een aantal droedels op de verpakking plakten, was dat tamelijk baanbrekend. We zien al een aantal jaar leuke tekeningen en handgemaakte plaatjes op verpakkingen verschijnen, maar het is nog steeds hip. Het benadrukt de persoonlijkheid en eerlijkheid van een product. Vooral de combinatie van tekeningen met fotografie blijft in 2018 nog veel terugkomen. Dit zorgt voor surrealistische ontwerpen waarbij verschillende elementen bijeen geplakt worden.

 

Humor om te lachen

Je zult het bij incontinentieluiers niet zo snel zien gebeuren, maar bij producten die wat minder serieus zijn, komt steeds meer humor terug op de verpakking. Merken worden informeler en vinden het leuk om grapjes te maken naar de consument.

 

Dynamisch omgaan met je merk

De brandbooks en design guidelines kunnen eindelijk overboord. Het is vanaf dit jaar hip om je niet aan regels te houden. Waar vroeger één versie van het logo altijd exact op één plek moest komen (“3,54 cm vanaf de bovenrand”) durven eigentijdse merken de rigide lijnen los te laten. Verschillende plaatsingen en diverse versies van het logo: net wat goed past bij het product. Ook bij private label producten wordt het langzamerhand wat speelser. Het loslaten van regels geeft een merk juist meer diepgang. Verpakkingen zijn volgens ons een feestje en dan mag je lekker los gaan, toch?

8 voordelen van een Designbureau

Of: waarom mijn neefje dat heel goed kan Photoshoppen geen goede keuze is voor mijn nieuwe verpakking.

 

Wanneer je de vraag of je een nieuwe verpakking wilt, met ‘ja’ hebt beantwoord, duikt gelijk een tweede vraag op: Wie gaat die verpakking dan maken!? Doen we dat zelf, vragen we een freelance ontwerper of schakelen we een bureau in?

Veel bedrijven denken dat het zelf ontwerpen van een verpakking kan leiden tot een besparing in de kosten. Zeker voor startende bedrijven, maar ook voor gevestigde namen, spelen de centen toch een belangrijke rol. Bovendien: kennen we niet allemaal iemand die handig is met computers en mooie dingen kan maken? Waarom zouden we dan een bureau in moeten schakelen?

Lees hier 8 voordelen van het inschakelen van een designbureau voor je verpakking.

 

  1. Je verpakking moet knallen!

Je wilt natuurlijk dat je verpakking er mooi uit komt te zien. Maar bedenk dat alleen ‘mooi’ niet alles is. Je wilt namelijk vooral dat je verpakking ervoor zorgt dat de consument jouw product in het mandje legt. Het doosje moet de consument raken én in een fractie van een seconde de boodschap overbrengen. Daar is meer voor nodig dan alleen mooi. Een bureau heeft de ervaring om ervoor te zorgen dat je verpakking het schap uit knalt.

 

  1. Een bureau maakt je briefing nog scherper

Jij doet je best een goede briefing te maken voor de nieuwe verpakking. Wij kijken kritisch naar deze briefing. Met de ervaring van vele packaging designs voor allerlei merken en branches weten wij door slimme vragen te stellen, snel door te dringen tot de essentie van de briefing. Dat kan verrassende inzichten opleveren die net dat haakje zijn waar jij je echt mee gaat onderscheiden.

 

  1. Het begint bij een sterke analyse

Terwijl je handige neefje gelijk begint met het maken van een ontwerp, beginnen wij eerst met een slimme analyse van je markt, je consument, het product en je merk. Aan de hand van ons eigen model voor strategisch design, verwoorden we wat de verpakking uniek zal maken. Zo weet jij precies wat het resultaat is waar we samen heen werken.

 

  1. Alles gebeurt in de juiste volgorde

In plaats van direct door te stomen naar één ontwerp, volgen wij een heldere proces. We beginnen altijd breed. Meestal wordt dat gedaan met handmatig schetsen. Na het kiezen van een richting, worden de gekozen concepten uitgewerkt. Is iedereen tevreden met een concept? Dan maken we een werktekening en zorgen wij dat alle details precies kloppen.

Zo weten we zeker dat we geen enkele kans missen én we de beste strategische keuzes maken.

 

  1. Je design is in balans

Eén van de trucs van een goed ontwerp is zorgen voor de juiste balans tussen de schapcode en onderscheidend vermogen. Het is belangrijk dat een klant snapt wat je product is. Tegelijk wil je ook opvallen en zorgen dat je product bijblijft. Ontwerpers die weinig ervaring hebben met verpakkingen zijn vaak goed in een van beide. Óf het is heel duidelijk wat in een verpakking zit, óf je hebt een heel opvallend doosje waarvan de klant geen idee heeft wat het precies is.


Schapcode melk

  1. Strategische kennis

Een designbureau is gewend om verder te kijken dan een enkele designopdracht. Er wordt meegedacht op strategisch niveau en verder gekeken dan de lengte van de neus. Wellicht wil je in de toekomst producten toevoegen aan je lijn: dan is het nuttig om daar bij het huidige ontwerp al over na te denken. Ook de gehele merkpositionering wordt meegenomen in het design. En regelmatig wordt het product zelf ook mee-vormgegeven zodat verpakking en inhoud echt 1:1 bij elkaar passen.

  1. Snelheid

Kost dit hele proces niet onwijs veel tijd? Nee dus… Omdat een bureau als Brum zich primair bezighoudt met verpakkingen, kunnen we een dijk van ervaring aanspreken. Daarbij hebben we een divers team dat aan je ontwerp werkt. Daarom hoef je op ons nooit lang te wachten.

 

  1. Technisch perfect

Als er uiteindelijk een mooi design staat, moet het ook nog zo van de drukpers komen. Daar kan nog veel fout gaan, als de bestanden niet goed worden aangeleverd. Wij werken in de juiste programmatuur, weten wat de drukker nodig heeft en kennen alle drukmogelijkheden. Daar houden we op voorhand rekening mee, zodat we optimale designs krijgen.

Daarnaast weten wij veel van alle wetgeving die voor verpakkingen geldt, zodat dit ook in orde komt.

 

Natuurlijk geeft het een beetje een ‘Wij van WC-Eend’-gevoel als wij gaan vertellen waarom het inschakelen van een ontwerpbureau een goed idee is. Tegelijk horen we van onze klanten altijd dat zij erg blij zijn met hun keuze voor ons. We denken actief mee en verrassen onze opdrachtgevers, hierdoor wordt het eindresultaat beter dan je van tevoren had kunnen verzinnen.

 

Ben je overtuigd? Of juist nog niet? Neem contact met ons op, dan kunnen wij samen kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Bel nu met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

 

Wij van Brum hebben deze verpakking trouwens ook mogen ontwerpen