Gouda’s Glorie: vertrouwde kwaliteit in een nieuw jasje

Er is geen Hollandser sausmerk dan Gouda’s Glorie. Al sinds 1924 maken de sausmeesters van Gouda’s Glorie met aandacht en passie de lekkerste sauzen: zowel voor in de supermarkt als de cafetaria. Sinds kort vind je een nieuw ontwerp op de bekende knijpkanjers, sausbokalen en portieverpakkingen. Brum mocht samen met Gouda’s Glorie werken aan de Hollandse, sympathieke en ambachtelijke uitstraling van deze lijnen.

 

Dat zowel de lijn binnen de retail als die van de foodservice aan een nieuw jasje toe was, maakt dit project extra speciaal. De oude lijnen hadden een aantal gedeelde en herkenbare elementen, maar stonden aardig op eigen benen. Beide takken opereren in een andere markt. Niet alleen de etiketten zijn anders, maar ook de verpakkingen, de afnemers én de teams achter de producten. Dat maakt het samenvoegen van de lijnen niet vanzelfsprekend. In eerste instantie liep voor iedere lijn een eigen designtraject. De eerste schetsen van de foodservice en vroege ontwerpen voor de retail laten zien dat, behalve het logo, iedere lijn zijn eigen richting had.

De eerste ontwerpen voor de aparte lijnen. Links de knijpkanjers voor de retail, rechts de sauzen voor de foodservice.

 

Ondanks de verschillen in de markt zijn er echter ook veel gelijkenissen tussen de producten. Daarom werd het langzaam duidelijk dat het waarde had om beide lijnen en trajecten samen te voegen. Brum is gaan zoeken naar de overeenkomst en heeft samen met Gouda’s Glorie de twee verschillende designtrajecten samengebracht. De uitdaging was om een merk met zoveel traditie actueel te maken zonder de identiteit te verliezen; om het merk terug te brengen naar de kern.

 

Een aantal vroege ontwerpen voor het samenbrengen van de designs: zoek de verschillen!

 

Foodservice en Retail

De cafetariawereld is aan het veranderen. Er zijn steeds meer plaatsen waar je ambachtelijke frites kunt halen, vergezeld door huisgemaakte garnalenkroketten of biologische kaassoufflés. Daar hoort natuurlijk een uitstekende saus bij. Gouda’s Glorie weet al generaties lang hoe je de beste sauzen maakt. Die aandacht voor smaak past perfect bij de klassieke cafetaria, maar dus ook bij een kekke foodtruck!

Ook in de retail zijn allerlei nieuwe en hippe sauzen schering en inslag. Toch staat bij de meeste gezinnen de vertrouwde knijpkanjer van Gouda’s Glorie op tafel. Het vriendelijke merk zorgt ervoor dat je samen kunt genieten van goede smaak.

Waar de foodservice dus meer de nadruk legt op smaak en vakmanschap, is de retail meer gericht op samen genieten. Het is aan Brum om deze twee werelden samen te brengen in één ontwerp. Een ontwerp waar zowel de foodprofessional als de consument zich thuis bij voelt. En dat is geen sinecure…

 

Hollands trots

De basis voor het nieuwe ontwerp zijn de authentieke merkwaarden die zowel in foodservice als retail relevant zijn. Daar hoeft niet lang over nagedacht te worden: de Hollandse trots wordt het uitgangspunt. Het iconische merk en de nostalgische kwaliteit die daarbij hoort wordt naar voren gebracht door echt Nederlandse elementen. Tegelijk laten de frisse opmaak en eigenwijze typografie zien dat het inspirerende merk helemaal van nu en klaar voor de toekomst is.

 

Knijpflessen van Gouda's Glorie

 

Met het ontwerp wordt de kracht van het merk behouden, terwijl de jongere consument ook aangesproken wordt.

“Het is altijd bijzonder om te mogen werken aan een merk dat al zo lang in de schappen te vinden is. Zeker bij een nieuw ontwerp is het zaak om een goede balans te vinden tussen de ambachtelijke kwaliteit en een design dat eigentijds is”, aldus Tessa Oudijn, creative director van Brum Design. “We zijn trots dat we elementen die zowel voor de foodprofessional als retailconsument belangrijk zijn in één design hebben kunnen vangen.”

Is jouw merk ook toe aan een mooie restyling? Wij kunnen je verder helpen! Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

Advertentie van Gouda's Glorie

 

Verpakking en kleur

Het wordt vaak genoeg geroepen: geel staat voor optimisme, rood voor kracht en blauw voor vertrouwen. Van romantisch roze tot luxe zwart: we kennen bijna allemaal wel de associaties die aan kleuren worden toegewezen. Maar klopt dat wel? En hoe kun je kleur het beste toepassen op je verpakking?

 

Als het gaat over kleur is één ding belangrijk te onthouden: je verpakking communiceert altijd als geheel. Je kunt de kleur nooit los zien van de andere elementen. Net als bij een auto: als je weet dat iemand een gele auto heeft, dan zegt dat niet zo heel veel. Is het een klassieke oldtimer of een rappe racewagen? Is hij oud, of nieuw? Pas als je het hele plaatje ziet, dan zegt kleur wél iets: een grijze Mazda zegt wat anders dan een knalrode Ferrari. En maak je die Mazda felgeel? Dan communiceert dezelfde ‘verpakking’ ineens heel wat anders over de inhoud.

 

Verpakking Thee van Oordt

Verpakking Thee van Oordt
Dezelfde lijn waarbij de variant onder andere aan de kleur herkenbaar is.

 

Balans

Het gaat bij een verpakking altijd om de juiste balans tussen vertrouwen en verstoren. Als te veel elementen opvallend anders zijn, dan is de consument de weg kwijt en zal hij het product niet herkennen. Is alles onopvallend: dan mist de klant je product ook. Je wilt dus eerst opvallen, maar moet ook interesse vasthouden en daarna verleiden.

 

Met atypisch kleurgebruik kun je ervoor zorgen dat je goed opvalt. De felroze Vanish verpakking is opvallend in het schap, maar de verpakking is wel herkenbaar als vlekverwijderaar. Wanneer je een variant van een bestaand product op de markt brengt, wil je niet te veel verwarring bij je klant: je kunt met kleur duidelijk aangeven dat je variant anders is dan het moederproduct.

 

Bij Brum begint het ontwerpen van een verpakking altijd in zwart-wit, met schetsen zonder kleur. Dit doen we om de breedte in te gaan: in zwart-wit kun je goed laten zien welke elementen het meeste moeten gaan opvallen. Pas later wordt de kleur toegevoegd. Soms is de kleur niet lastig kiezen: als een product binnen een bestaande lijn valt bijvoorbeeld. Dan is het fijn als de consument het merk makkelijk herkent en ligt de keuze voor de hand. Kun je namelijk een kleur claimen in het schap? Dan helpt dat enorm om je in de kijker te spelen. Denk aan de paarse Andrelon flessen of Milka chocolade.

 

 

Schapcode en diversiteit

Is er nog geen lijn van producten? Of wordt de hele reeks onder handen genomen? Dan is het verstandig te kijken naar de schapcode. Dat zijn de ongeschreven regels over kleuren en producten: melk is blauw, karnemelk is rood, yoghurt is groen. Het vergt moed om met de schapcode te breken. Maar het kan wel: ondanks dat Tony’s Chocolonely de kleuren van melk en puur heeft gewisseld, is duidelijk genoeg wat erin zit. Sterker nog: Verkade is ze zelfs achternagegaan.

Binnen een productlijn kan ook juist gekozen worden voor diversiteit. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten thee: voor elke smaak een andere tint. En hoe worden al die bij elkaar passende kleuren gevonden? Er is nog geen truc waardoor je automatisch 8 bijpassende kleuren kunt ‘uitrekenen’. Dat is waar het echte ambacht van de ontwerper bij komt kijken: de kleuren worden handmatig uitgezocht. Hierbij wordt gekeken naar balans. Komt de kleur overeen qua contrastwaarde en opvallendheid? Het maken van de juiste selectie is een heuse kunst. Tip: kijk door je oogharen of alle kleuren evenveel opvallen.

Fles pittige samurai saus van Gouda's Glorie
Deze geel-rode verpakking maakt extra duidelijk: ik ben pittig!

 

Het houdt niet op bij ‘gewone’ kleuren. Je kunt met drukwerk ook flink veel effect aan je verpakking toevoegen. Felle fluorkleuren, glanzend goud of zelfs holografische effecten. Wil jij zoiets moois op je verpakking? Of juist een eenvoudige tint? Bel ons en we kleuren het graag verder voor je in!

Landana Jersey: Op zoek naar de beste Goudse kaas

Goudse kaas is misschien wel de bekendste kaas ter wereld. De kaasmeesters van Landana zijn altijd op zoek naar de nieuwste smaken en variëteiten. Omdat de kwaliteit van de kaas veelal wordt bepaald door de kwaliteit van de melk, is Landana op zoek gegaan naar een andere bijzondere melk. Deze bleek van de Jersey koe te komen: een soort koe die unieke melk geeft. De Gouda 2.0 was geboren: Jersey kaas. Brum Design mocht het ontwerp van deze nieuwe lijn maken.

Jersey koe met kaas

 

De vriendelijke Jersey koe komt van het gelijknamige kanaaleiland. Het is een zuiver en authentiek ras van kleine, stevige dieren. De koeien zijn nooit doorgefokt en leveren nog steeds oerkwaliteit melk. Minder melk dan een gangbare koe, maar wel hogere kwaliteit. En daarmee wordt de Landana Jersey Kaas gemaakt.

 

Pure kwaliteit

“Landana staat voor de betere Hollandse kaasspecialiteiten”, zegt René Buijtenhuis, Marketing Manager van Landana. “De Jersey kaas past perfect binnen ons assortiment. Het is een hoogwaardig en puur product: we halen niets uit de melk, en voegen ook niets toe dat niet nodig is voor het maken van kaas. Je vindt daar dus geen kunstmatige toevoegingen of conserveermiddelen. De uitdaging voor Brum was om een beeld te ontwerpen dat past binnen de Landana lijn, maar anders genoeg was om de bijzondere oorsprong en kwaliteit van de kaas te benadrukken”.

 

De juiste volgorde

Brum gaat aan de slag. Er wordt flink geschetst. De uitdaging is om naast de kwalitatieve uitstraling een mooie gelaagdheid te maken in alle boodschappen die overgebracht moeten worden: van merk (Landana) tot type (Jersey), soort (Gouda) en variant (Mild of Belegen). Als je dat allemaal even groot op de verpakking zet, dan weet de consument niet meer waar hij moet kijken. Het is net als het vangen van een bal: krijg je 5 ballen tegelijk op je af gegooid dan vang je er geen een. Worden ze na elkaar geworpen, dan kun je ze stuk voor stuk pakken. Brum zoekt een mooie volgorde van communicatie.

 

3 verschillende kaas ontwerpen
Drie verschillende ontwerpstappen met dezelfde basis. Rechts het uiteindelijke ontwerp.

 

Omdat deze kaas zo bijzonder is, wordt het type als eerste genoemd: Jersey komt groot in het midden. Dan natuurlijk het merk, daardoor weet je als consument dat je kwaliteit in handen hebt. De soort en variant komen daarna. Natuurlijk mag de Jersey koe ook niet ontbreken: een trots dier kijkt je als held van boven het etiket aan. En ook van onderen trouwens: het etiket wordt namelijk gespiegeld. Een kaas komt vaak gesneden in de toonbank te liggen, en het is belangrijk dat hij ook in stukjes nog herkenbaar is. Daarom kiest Brum ook voor een opvallende merkkleur die je nog niet vaak tegen komt in de kaas: paars! In plaats van het geel van de kaaskorst wordt de smaakkleur rond de hele kaas gewikkeld: groen voor de milde variant, rood voor pikant. Deze kleuren contrasteren mooi met het paarse label op de kaas.

 

Schetsen van een koe met de uiteindelijke illustratie
Diverse schetsen van een koe. Rechts het uiteindelijke beeld.

 

Herkenbaar succes

De kaas heeft de afgelopen tijd veel succes behaald. Landana heeft met de Jersey belegen een bronzen award gewonnen bij de International Cheese Awards én bij de Global Cheese Awards. De herkenbaarheid van het ontwerp zorgt ervoor dat veel klanten de kaas (terug) weten te vinden.

Jersey kaas pikant met stuk

 

René Buijtenhuis zegt “Je ziet in de kaasmarkt op dit moment veel van hetzelfde: nieuwe kazen met een soort van ‘hipster’-stijl. Wij hebben samen met Brum de Jersey kaas echt een nieuw gezicht kunnen geven met een Premium uitstraling. Het design is helemaal van nu, maar tegelijk tijdloos.”

 

 

Wil jij ook een ontwerp met een unieke uitstaling of eigen gezicht? Kom een keertje buurten bij Brum. Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

 

 

 

Bieze: Altijd iets groens op tafel

Je herkent het vast: je wilt lekkere groenten eten, maar hebt niet altijd tijd om uitgebreid te kokkerellen. De producten van Bieze helpen je daarbij: met Bieze zet je altijd iets groens op tafel. Bieze, Brum Design en illustrator Nick van Oosten hebben samen hard gewerkt om dat verhaal op de nieuwe verpakking te krijgen.

 

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samen brengen, vormt een gave uitdaging.

 

De opdracht: op zoek naar balans

Herkenbaarheid is voor Bieze erg belangrijk. Een verpakking moet goed matchen met de andere producten. Tegelijk is het doel dat elke productgroep een eigen uitstraling krijgt. Een uitstraling die nieuwe mensen aantrekt, maar waarbij alle huidige Bieze-fans de producten direct blijven herkennen. Zoeken naar de balans tussen herkenning en opvallen dus.

 

Van schets tot ontwerp

Na een aantal gesprekken en een heldere briefing, gaan de ontwerpers aan de slag om de eerste schetsen te maken. Dat gebeurt overigens gewoon met de hand. Twee dingen zijn belangrijk: groente staat centraal, en het nieuwe logo moet perfect passen in het ontwerp.

 

Schetsen van een aantal verpakkingen Waldorf salade.
Een aantal eerste schetsen voor het design van de rauwkostverpakking

 

De verschillende opties worden aan de opdrachtgever gepresenteerd. Nadat samen met Bieze een basisontwerp is gekozen, wordt gezocht naar de juiste illustratiestijl. Dit wordt uiteindelijk een soort ‘gestempelde’ stijl die geïnspireerd is op het nieuwe logo van Bieze.

“Voor de illustraties zochten we een stijl die perfect past bij het logo en de huisstijl van Bieze. We hebben in het begin heel veel getest. Bieze wilde bijvoorbeeld eerst iets met aquarel, maar stond ook erg open voor experimenten. Toen zijn we uiteindelijk bij het ‘stempelen’ uitgekomen”, zegt Lisa van Diemeren, een van de betrokken Brum designers.

 

Drie verschillende illustratiestijlen

 

Eva Verbeek is ook vanuit Brum betrokken bij het ontwerp: “Toen we uitkwamen bij de gestempelde stijl hebben we zelfs nog overwogen om echte stempels te maken voor de afbeeldingen. Het nadeel daaraan is dat je dan in de toekomst niet zo makkelijk nieuwe groenten toe kunt voegen, dus toen is toch gekozen voor een digitale uitwerking.”

 

‘Gestempelde’ wortel: van handgetekende opzet tot eindresultaat

 

Bieze is enthousiast en de volgende stap dient zich aan. Met een basisontwerp in de hand gaan de Brummers verder aan de slag met het maken van composities. Voor iedere verpakking wordt een opzet gemaakt met een compositie. Zo ontstaat een overzicht van waar alle komkommers, bietjes en kolen komen te staan. Bovendien kan er ook een lijst gemaakt worden van alle illustraties die nodig zijn. Bieze stopt hun producten bomvol verse groenten en kruiden: er zijn dus nogal wat plaatjes nodig.

 

Conceptcompositie en een deel van de lijst met benodigde illustraties

 

 De stijl geperfectioneerd

Illustrator Nick van Oosten wordt erbij gevraagd voor de uitwerking. Hij gaat aan de slag met de stijl en scherpt hem aan. Het resultaat: meer dan 40 smakelijke illustraties. “Brum had een zeer specifiek gevoel voor de illustraties meegegeven. Dan moet je alles heel consequent en gestructureerd aanpakken.”

 

Enkele schetsen van illustrator Nick van Oosten

 

“De afbeeldingen hebben een heel ambachtelijk karakter wat betreft structuur, textuur en kleurgebruik. Dat is een geweldige combinatie geworden tussen papier en computer. Het ambacht en de visie van de illustrator zijn altijd analoog, terwijl het eindresultaat digitaal gemaakt is”, zegt Nick. “Hoe leuk is het om al die illustraties straks in het schap te zien?!”

 

Animatie van ruim 14 illustratiesVerhaal komt tot leven

Naarmate het project vordert grijpen alle radertjes in elkaar. Van de heldere briefing van Bieze, via de concepten van Brum, naar de illustraties van Nick. Heuse co-creatie. En het resultaat mag er zijn. Annick Beyer, conceptontwikkelaar van Bieze zegt: “Het leukste is om te zien hoe het nieuwe merkverhaal écht tot leven is gekomen op de verpakking. Ons nieuwe logo past perfect in het ontwerp.”

En het proces? Volgens Margot Nammensma, Business Unit Manager Retail van Bieze: “De samenwerking met Brum verliep, zoals altijd, soepel, snel en flexibel. Het is mooi dat Brum zo betrokken is en ons stap voor stap meeneemt in het proces. Hierdoor wordt de verpakking precies zoals we willen, soms nóg mooier.”

 

5 verpakkingen rauwkost
Het eindresultaat

 

 

Over Bieze:

Gezond eten is belangrijk. Dat weten wij als geen ander! Ook weten we dat het er weleens bij in kan schieten, zeker als je druk bent. Daarom maken wij lekkere en vooral gemakkelijk te gebruiken groentedressings, rauwkosten, dipsauzen en soepen zodat je op ieder moment van de dag in no time iets groens op tafel hebt staan.

 

Over Nick van Oosten:

Al 20 jaar maakt Nick van Oosten illustraties en visuals voor uiteenlopende opdrachtgevers.

 

Over Brum design:

Brum haalt het beste in je merk naar boven. Door verpakkingen te ontwerpen waar je verliefd op wordt. Die de juiste boodschap in een fractie van een seconde overbrengen. Daardoor verkopen onze verpakkingen beter. Wil jij ook een gave (re)styling van je verpakking? Neem dan nu contact op met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

 

10K project: update!

Een bezoek aan Jarige Job waarbij een flink aantal verjaardagsboxen door de Brummers zijn ingepakt, een stapel gave ideeën en de eerste schetsen. Sinds ons laatste bericht is er een hoop gebeurd met het 10K project: tijd voor een update dus!

 

 Bezoekje!

In maart is Brum met een flinke delegatie op bezoek geweest bij het hoofdkwartier van Jarige Job. In de prachtige Van Nellefabriek gingen de Brummers aan de slag met het inpakken van tientallen verjaardagsboxen. Niet alleen leuk, maar ook nuttig: zo konden de designers zelf ervaren wat er allemaal met de dozen gebeurd. Dat heeft meteen voor een hoop inspiratie gezorgd!

Brum pakt dozen in
De Brummers pakken flink wat verjaardagsboxen in

 

“Het is al erg leuk om verjaardagsboxen in te pakken, maar echt bijzonder wordt het als je het magazijn in loopt. Daar staan de dozen klaar om verstuurd te worden, mét de namen van de kinderen erop. Dan zie je dat de doos met cadeautjes die je net hebt gemaakt volgende week bij ‘Eveline’ komt te liggen. Dat maakt het nog specialer om hieraan te werken”, zegt Pieter Steenaert van Brum. “Wij zijn erg blij dat wij op deze manier een steentje bij kunnen dragen aan al die verjaardagen.”

 

 

Eerste plannen

Na het bezoek zijn de designers gelijk aan de slag gegaan met de verjaardagsbox. Niet alleen het design, maar ook de doos zelf is grondig bekeken. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk om meters plakband te besparen door de doos zelf te laten sluiten. Er wordt ook gekeken naar manieren om het inpakken makkelijker te maken. Het trakteermoment is ook een onderdeel wat niet aan de aandacht ontsnapt: kan dat nog leuker gemaakt worden? Aan inspiratie geen gebrek.

 

Brum komt met een flinke lijst aan voorstellen en ontwerpen op de proppen. Al vlug zit het team van Jarige Job in Woerden aan tafel om te kijken naar alle ideeën. Vol enthousiasme wordt meegedacht en gespard. De energie en het plezier spat ervan af. “De eerste reacties zijn lovend! Echt heel gaaf”, zegt Amber Merkus van Jarige Job.

Zo hebben we samen nieuwe afspraken gemaakt en worden de leukste plannen verder uitgewerkt. We vinden het leuk om de uiteindelijke plannen nog een verrassing te houden. Een heus cadeautje dat tegen de zomer ‘uitgepakt’ kan worden. Natuurlijk kun je die zien op onze website. In de MarketingTribune zul je ook alles kunnen lezen over het ontwerp!

 

Wil je zelf ook dozen inpakken bij Jarige Job? Dat kan! Ga dan vlug naar hun website en meld je aan. Heb jij ook een verpakking waarvan jij graag wilt dat we er mee aan de slag gaan? Bel dan met Pieter of Tessa via via 0348 41 26 91.

 

6 manieren om op te vallen met je verpakking!

Je verpakking is je belangrijkste communicatiemiddel. Het is het enige wat ál je klanten te zien krijgen. Het grootste deel van je klanten zal namelijk niet op je website kijken, je Facebook links laten liggen en je reclames vrolijk wegzappen. Maar iedereen die jouw product koopt, ziet in ieder geval de verpakking. En dat precies op het moment van de aankoopbeslissing.

 

Die aankoopbeslissing gebeurt in een fractie van een seconde. Een beetje supermarkt heeft ruim 25000 producten in de rekken staan. Deel dat door de gemiddelde tijd die iemand besteed in de super (zo’n 28 minuten) en je komt op gemiddeld 0,06 seconden aandacht per product. Bijna niets dus! Natuurlijk zal iemand die pasta wil eten wat langer voor het pastaschap staan en andere schappen voorbij lopen, maar één ding staat vast: elke verpakking krijgt minimaal de tijd. Het is aan jou om te zorgen dat jouw verpakking opvalt en een duidelijk verhaal vertelt in deze korte tijd.

 

Je verpakking moet een aantal dingen doen:

  1. Opvallen
  2. Interesse wekken
  3. Verleiden tot aankoop

En dat in die exacte volgorde. Om dat voor elkaar te krijgen heb je zes elementen waar je mee kunt spelen:

 

Materiaal

Het materiaal is een designelement wat vaak over het hoofd wordt gezien, terwijl het voor de uitstraling van je product enorm belangrijk is. Soep in een glazen pot vertelt nu eenmaal een ander verhaal dan soep in zak of blik. Een kunststof tube chocopasta valt op tussen de glazen potten Nutella. Kijk wat in jouw categorie nog niet gedaan wordt en hoe je kan afwijken.

Paaseitjes van Tony's in een doosje voor kwarteleieren
Paaseitjes van Tony’s in een doosje voor kwarteleieren. [Ontwerp: Tony’s]
Vorm

De tube of pot chocopasta verschillen niet alleen van materiaal, maar natuurlijk ook van vorm. Vorm kan ook veel vertellen over je product: een krachtig product benadruk je met stevige hoeken. Een zacht glooiende knijpfles oogt wat vriendelijker. Een ondiepe, hoge verpakking suggereert maximale inhoud. Kortom: vergeet de vorm niet als het om communicatie gaat.

Allesreiniger van Seepje.
Allesreiniger van Seepje. De vorm van de fles lijkt op een traditioneel stuk zeep. [Ontwerp: Flex]
 

Kleur

Om op te vallen is kleur onwijs belangrijk. Kan je een merkkleur claimen, zoals Milka? Of kleurcodes doorbreken, zoals de zwarte melkpakken voor Jersey-melk? Doen! Sommige kleuren zijn echter onaantastbaar, zoals rood voor karnemelk en groen voor yoghurt. Toch komt Tony’s Chocolonely er wel mee weg de kleurcodes voor melk en puur om te draaien. Dat zorgt absoluut voor aandacht.

Kleur kan uitstekend communiceren wat de consument kan verwachten.

 

Afwerking

De matte chipszakken waren echt vernieuwend en stralen ambachtelijkheid uit. Doosjes binnenstebuiten drukken is ook zoiets; de gladde ‘coated’ zijde aan de binnenkant en de ruwe zijde buiten. Dat ziet er veel natuurlijker uit. En wat dacht je van holografische folies met waanzinnige 3D effecten? Dat past niet bij elk product, maar als het even kan…

 

New Dutch Legacy fles en ruwe chocoverpakking
Door een originele afwerking te kiezen valt je product flink op. [Ontwerp fles: Brum. Ontwerp chocolade: Studio Boot]

Beeld

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En het communiceert veel sneller dan tekst. Zeker op verpakkingen handig dus. Maar ga je dan voor verleiding met sappige ingrediënten of voor opvallend beeld als nostalgische zwart-wit foto’s? Kies je voor grappige collagetechnieken of handgetekend beeld voor meer authenticiteit? Kies wat past bij je merk en opvalt in het schap.

Chipszak van Tyrells groentechips
Een sterk beeld kan snel laten zien waar je product om draait. [Ontwerp: Big Fish]
Tekst en typografie

 Wát je zegt en hóe je het zegt: dat zijn twee rollen van tekst en typografie. Hou je het helder en eenvoudig? Kies je als premium merk voor bombastische tekst? Of ga je voor persoonlijk of grappig zoals Innocent? Omdat teksten er toch op moeten, kun je ze maar beter gelijk in je vormgeving meenemen. Zonder dat de klant hoeft te lezen, kun je toch veel emotie overbrengen met de juiste typografie. Let wel op: met de frisse tekens op schoonmaakmiddel doe je wat anders dan speelse letters op snoep, op electronica heel andere typografie dan op koffie.

 

Pizzadoos van Bilal
Goede typografie versterkt de boodschap van de tekst. [Ontwerp: Brum]

Door deze onderdelen slim te combineren maak je je verpakking opvallend en creëer je herinneringswaarde. Zodat je klant snel dat goede product snel weer herkent. Maar opvallen alleen is niet zo moeilijk. Opvallen op een revelante en geloofwaardige manier is een vak apart. Je kunt al snel de plank misslaan. Zeker als je verschillende eigenschappen inzet om op te vallen. Melk in een paarse zak valt zeker op. Alleen zonder een afbeelding van een koe of voldoende wit op de verpakking zal men dat niet zo snel kopen.

 

Het gaat allemaal om de balans tussen vertrouwen en verstoren. Vertrouwen door het gebruik van schapcodes; designelementen die gebruikelijk zijn. Verstoren door af te wijken van de schapcodes en zo op te vallen. Die balans is heel fijn en in elke categorie anders.

 

Kan jij je balans vinden, of wil je hier graag een keer over sparren? We hebben lekkere koffie! Bel vlug met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

De afbeeldingen van de New Dutch Legacy Gin en Bilal Pizza zijn gemaakt door Brum. De andere gebruikte verpakkingen hadden we graag ontworpen, maar zijn niet van ons. Het gave Seepje design is gemaakt door Flex, Tyrells door het Britse Big Fish, Tony’s heeft zelf de eitjes in het bakje bedacht en de Snor chocolade is van Studio Boot. En de cola? Die wisten we niet te achterhalen. Heb jij de coca-cola blikjes ontworpen? Je mag ons bellen, dan zetten we je naam er bij!

Brum maakt bierbrood bakken makkelijk met Dapeppa!

Dapeppa maakt bakproducten: van doe-het-zelf koekjespotten tot aan baksets voor bananenbrood. Sinds kort is daar overheerlijk bierbrood bij gekomen. Een hartige bakmix waar je alleen maar bier bij hoeft te doen voor een topresultaat.

Een plaatje van de verpakking van bierbrood

Misschien heb je het sympathieke poppetje van Dapeppa al eens langs zien komen. Met zijn vrolijke kraaloogjes staat hij in verschillende verschijningsvormen te pronken op alle bakverpakkingen van het gelijknamige merk. Speciaal voor het bierbrood heeft hij zich in lederhosen gehesen en de snor laten staan.

 

Wat is er nu leuker dan een bakpakketje waar je alleen maar bier bij hoeft te halen? Een pakketje waar het bier al bij zit natuurlijk! Zo is de geschenkset van Dapeppa’s bierbrood ontstaan. De uitdaging voor Brum was om een verpakking te maken waar 2 verpakkingen bierbrood in kunnen, geflankeerd door 2 biertjes. Het mooie is namelijk dat vooraf niet vaststaat welke biertjes het zijn: mensen kunnen zelf hun favoriete drankje toevoegen. Belangrijk is ook dat de geschenkverpakking even vrolijk is als de mensen van Dapeppa zelf. Een stijve rechthoekige doos zou hier niet goed bij passen. Bovendien moet duidelijk zijn dat het heel makkelijk is om zelf een lekker brood te bakken!

Brum is aan de slag gegaan en heeft een sympathiek koffertje ontworpen. Een aantal grote vensters laten gelijk zien wat in de doos zit: de twee biertjes en de broodmix zijn gelijk zichtbaar. Het bierglas met de vorm van een boterham eruit gesneden maakt extra duidelijk wat de bedoeling is. De koffer heeft een speelse vorm, en de biertjes steken vrolijk door de verpakking heen. De handgreep nodigt uit om het gelijk mee te pakken.

 

De simpele bedrukking legt snel uit hoe makkelijk het is om een overheerlijk broodje te maken. Door één kleur te gebruiken voor de bedrukking wordt het kleinschalige en sympathieke van het merk Dapeppa benadrukt.

 

Al met al is de gezellige verpakking flink anders dan de meeste cadeauverpakkingen met bier: die proberen vaak vooral luxe uit te stralen. Dapeppa heeft een opvallend leuke verpakking voor een opvallend leuk merk dus!

Close-up van streepjescode met plaatje van snor er boven

Wil jij ook wat anders met je verpakking? Neem dan vlug contact op met Pieter of Tessa via via 0348 41 26 91.

Interview Pien Relou

 

 

Na flink doorgewerkt te hebben (en hier en daar een nachtje doorhalen) heeft Brum’s stagiaire Pien Relou een prachtig verslag ingeleverd. Dat betekent wel dat we helaas alweer afscheid moeten nemen… Tijd voor een uitzwaai-interview!

 

Je komt uit Den Bosch, dus Woerden is voor jou niet bepaald om de hoek. Hoe ben je hier bij Brum terecht gekomen?

“Mijn afstudeerrichting is Food Packaging, daarom zocht ik een leuke verpakkingsontwerper voor mijn stage.  Een klasgenoot tipte mij Brum en ik was gelijk verkocht. Ik hou erg van het vertellen van een verhaal met een ontwerp, en Brum doet dat enorm goed. De cases op de website hebben mij gelijk geïnspireerd. Daar wilde ik graag van leren!”

 

 

 

Wat voor dingen heb je precies gedaan tijdens je stage?

“Het is een opdrachtstage, dus ik kon met Brum afspreken wat precies de bedoeling was. Ik heb mij beziggehouden met hele leuke projecten. Om het bedrijf en de huisstijl te leren kennen kon ik beginnen aan het kerstgeschenk van dit jaar. Dat is uiteindelijk een heel toffe advents-slinger geworden. We hebben veel lol gehad met het maken daarvan!”

 

De advents-slinger van Brum

 

“Na het kerstproject heb ik onderzocht hoe je briefings beter kunt maken, zowel voor de klant als voor Brum. Dat was best spannend: want ik kon met allerlei grote klanten praten. Leuk was om ook de stijl van Brum terug te laten komen in de interviews.”

 

Wat bedoel je met de stijl van Brum?

“Ik vind dat Brum heel fijn communiceert, een soort van ‘professioneel informeel’. Het is erg persoonlijk en laagdrempelig, maar wel inhoudelijk. Het is leuk om dat in mijn opdracht terug te laten komen.”

 

Wat is het leukste aan je stage?

“Dat je zoveel kunt samenwerken met je collega’s. Toen ik voor het eerst binnen stapte zag ik dat iedereen in één grote open ruimte zit. Dat is heel sfeervol maar ook inspirerend. Verder is schetsen maken voor projecten ook gaaf. Vooral als dat samen kan met andere collega’s: we hebben op een bepaald moment met 4 mensen geschetst aan een concept voor een klant, en dan zie je zoveel diversiteit. Dat geeft energie!

 

Waarom verpakkingsontwerp?

“Je werk wordt door zoveel mensen gebruikt. Dat jij met je ontwerp mensen kun informeren, misschien zelfs aan het lachen kunt maken, vind ik mooi. Je kunt je eigen creativiteit er in kwijt: je moet altijd blijven vernieuwen en verbeteren.

 

Wat is het gênantste dat je tijdens je stage hebt gedaan?

“Nou, ik kwam al eens te laat door de trein, maar ik heb me in de eerste weken ook flink verslapen. Dat vond ik niet echt fijn. Ik moest nog een beetje wennen aan het ritme denk ik.”

 

Wat ga je het meest missen aan je stage?

“Om de hele dag creatief aan de slag te zijn. Thuis ben ik ook nog wel creatief bezig, maar er is minder tijd om er een hele dag compleet in op te gaan. En de sfeer mis ik ook. Brum is echt een sterk team, maar ook gezellig. Bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke lunch.

 

En wat mis je het minst?

Lacht “Het reizen. Ik zat bijna elke dag 3 uur een kwartier in het OV. Het is fijn om niet meer zoveel in de trein te hoeven zitten. Maar het was het absoluut waard, hoor. Ik zou zo weer beginnen.”

Brum werkt met subsidie van het Europees Sociaal Fonds en Ministerie van SZW aan de toekomst

Brum heeft grote ambities. De uitdaging is deze te realiseren met het toenemende aantal projecten en de doorlooptijden die steeds korter worden. Wij hebben Moniek Berende van De Groeispiegel gevraagd ons te helpen het ontwerpproces te optimaliseren en onze manier van samenwerken te veranderen.

 

Dit doen wij door alle medewerkers hierbij te betrekken. In een aantal sessies met hen brengen wij het proces in kaart en benoemen de bottlenecks. Vervolgens maken we een switch door af te stappen vanuit functies te denken en te gaan naar te denken vanuit rollen. Dit omdat iedere medewerker unieke krachten heeft en deze beter tot uiting komen in rollen. Ieder project vraagt op ieder moment een verschillende samenstelling van de rollen in de teams. Met de rollen richten we het ontwerpproces opnieuw in. Daardoor wordt het proces vloeiender en neemt de focus op het werk toe.

Deze sociale innovatie wordt gesubsidieerd vanuit het Europees Sociaal Fonds, dat wordt verstrekt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.