Het doel van packaging design? Huppelende opdrachtgevers

Al die verschillende soorten thee, reinigingsmiddel of tandpasta die je in de supermarkt toeschreeuwen: “Koop mij!” Soms is het overweldigend. Wat je uiteindelijk in je winkelmand stopt, gebeurt op gevoel. Tenminste, volgens Pieter Steenaert en Tessa Oudijn, eigenaren van Brum Design. Zij ontwerpen de verpakkingen die jou proberen te verleiden…


Wat is het doel van  packaging design voor jullie?
Pieter: “Je moet er verliefd op worden.”
Tessa: “Het moet fans creëren voor een product.”

Waar zit voor jullie de meerwaarde van packaging design in?
Pieter: “Dat zit op emotioneel niveau. Alles wat we doen gaat om communicatie in het belang van de klant en uit het perspectief van de klant. Keuzes worden emotioneel genomen. Eigenlijk zijn we halve psychologen.”
Tessa: “Het product moet het gevoel geven: dat moet ik hebben. Dat geldt voor de consument, de supermarkt én de opdrachtgever. Die laatste moet energie van het ontwerp krijgen.”
Pieter: “Hij moet het aan anderen willen laten zien. Het mooiste zou zijn als de opdrachtgever over de parkeerplaats naar zijn auto huppelt.”

Wat is voor jullie van minder belang.
Pieter: “Wij zijn geen ingenieurs, we kijken niet of het product handig te openen is.”
Tessa: “Nou, ik vind dat wel een essentieel onderdeel van de totaalbeleving. Dat is óók ons vak. Maar hoe je dat praktisch bewerkstelligt, dat laat ik inderdaad liever over aan iemand die dat heel goed kan.”

Welk ontwerp heeft jullie ‘een huppelende klant’ opgeleverd?
Tessa: “Een wat ouder, maar leuk voorbeeld is de bestickering voor Nature’s Pride. Dat begon als sticker voor mango’s en avocado’s op postzegelformaat. Wij maakten een knalpaarse sticker met daarop ‘eat me!’. In het begin moest de opdrachtgever enorm wennen, maar nu krijgen we nog steeds foto’s van evenementen, waar complete teams in een paars eat me T-shirt rondlopen.”
Pieter: “Die humor zat al in het bedrijf, maar op het moment dat wij dat visueel maakten, hebben ze dat consequent doorgevoerd. Mensen herkennen zich erin en zijn er trots op. Dat is superleuk.”