Pieter Steenaert, Brum Design: “Met co-creatie stapel je creativiteit!”

Co-creatie. Krijg je nou een eigenzinnig ontwerp of schiet de kracht van het design zijn doel voorbij als te veel mensen input geven? Tessa Oudijn en Pieter Steenaert, eigenaren van packaging designbureau Brum Design, geven hun mening aan de hand van vier prikkelende stellingen…

Als een groot team aan een design werkt, zorgt dat voor een slap eindresultaat.
Pieter: “Nee, wij hebben ruim veertig jaar ervaring in het maken van verpakkingen, maar de klant heeft uitstekende kennis over zijn product. Dát moet je samen brengen.”
Tessa: “Om polderoplossingen te voorkomen, moeten de uitgangspunten en de strategie vanaf het begin glashelder zijn. Dáár moet je het met je opdrachtgever en je designteam over eens zijn. Het aantal mensen dat daarna meedenkt over het proces is dan niet meer van belang, omdat je het altijd aan deze uitgangspunten toetst.”
Pieter: “Co-creatie tilt je ontwerp naar een hoger plan omdat je gebruik maakt van individuele talenten. Als het doel maar glashelder is!”

Als anderen met jouw design aan de haal gaan, krijg je scheve gezichten.
Tessa: “Integendeel, iedereen bij Brum weet hoe we werken en dat we gezamenlijk een ontwerp naar een hoger level tillen. We hebben niet voor niets een catwalk centraal door ons bedrijf heen lopen, waar designs in verschillende fases op liggen. Ze nodigen juist uit om met nog betere oplossingen te komen.”
Pieter: “Als we met veel mensen aan een project werken, stapelen we de creativiteit. Dat brengt ons verder: wij zakken niet terug naar iets gemiddelds, nee, het wordt juist beter. ‘Goed gedaan, ik geef het nu aan je collega om te kijken, wat die nog kan toevoegen of verbeteren.’ We verwachten een grote mond en korte tenen van onze Brummers. Je moet tegen kritiek kunnen, want je gaat er beter van worden en dat weten ze.”

Als er 25 Brummers met een opdrachtgever gaan bellen, wordt het een zooitje.
Tessa: “Ha, ha, nou ik denk dat deze stelling klopt, maar eigenlijk gebeurt dat niet. We hebben maximaal drie eindverantwoordelijke mensen per project, allemaal met hun eigen specialisatie: één designer, één dtp-er en één project manager. Zij begeleiden het interne proces, nemen de eindverantwoordelijkheid op zich. Via deze mensen verloopt de communicatie met de opdrachtgever. Heel overzichtelijk.”

Opdrachtgevers zijn veel te behoudend om een eigenzinnige verpakking goed te keuren.
Tessa: “Nou, wij willen onze opdrachtgevers blij maken mét een eigenzinnige verpakking. Dat lukt alleen als je samen de strategie en het doel goed voor ogen hebt. Je maakt niet iets vernieuwends, omdat het je doel is vernieuwend te zijn. Je ontwerpt iets dat maximaal voldoet aan het doel van de verpakking.”
Pieter: “Wij dagen de opdrachtgever uit om verder te kijken dan dat hij zelf dacht te kunnen kijken.     We stellen altijd de vraag: ‘Leuk dat jij dat nieuwe product wilt brengen, maar wat voegt dat nou eigenlijk toe aan het schap? En zit de consument daar wel op de wachten.’ Dat is een prikkelende vraag, maar als je daar een goede discussie over voert, dan heb je als designer ook de tools in handen om er echt iets bijzonders van te maken.”
Tessa: “Daar zit onze meerwaarde als designbureau. Je kunt iets wel blauw maken, omdat de opdrachtgever het vraagt. Maar in het meedenken en iets beters maken dan wat de opdrachtgever zelf kan verzinnen zit je meerwaarde. Niet in het visualiseren van wat iemand toch al had bedacht.