10 uitstekende redenen om je verpakking te veranderen

Je verpakking is misschien wel je belangrijkste marketingmiddel. Een beetje supermarkt heeft al vlug 20.000 producten in de schappen liggen. Al die verschillende producten en verpakkingen concurreren met elkaar om aandacht van de consument. En die consument kiest in driekwart van de gevallen pas ter plaatse wat het mandje in gaat.

Een opvallende en herkenbare verpakking is essentieel. Helaas is een mooi ontwerp niet oneindig houdbaar. Maar wanneer is jouw product toe aan een nieuwe verpakking? Dit is een veel voorkomende vraag. Hier vind je 10 uitstekende redenen voor een redesign.

1. Je product is veranderd

De belangrijkste reden om een nieuwe verpakking te ontwerpen is een verandering in je product. Stel je voor dat je alleen natuurlijke ingrediënten bent gaan gebruiken, maar dat je verpakking nog veel felle kleuren heeft. Dan klopt de uitstraling niet meer met de inhoud. Dus: is je product veranderd? En heb je nog dezelfde verpakking die iets heel anders uitstraalt? Dan is een ander packaging design een goed idee!

2. Je categorie is veranderd

De meeste concurrentie komt uit je eigen categorie. Wanneer de markt verandert, kan het een goed idee zijn om op tijd mee te gaan. Neem bijvoorbeeld de categorie chocolade. Jarenlang wist de consument dat een donkerrode wikkel pure chocolade bevatte. Blauw was voor de liefhebbers van melk. Tot Tony’s Chocolonely heel dapper die kleuren omdraaide. Inmiddels zijn andere merken als Verkade en diverse Private Labels ook overstag.

Je kunt ook juist bewust tegen de stroom in gaan: als alle concurrentie over is naar de ‘standaard’ ontstaat er veel ruimte om op te vallen. Zo was Tony’s Chocolonely ook heel opvallend met het packaging design met grote teksten, primaire kleuren en geen fotografie. Maar nu gaan Private Labels en zelfs het A-merk dit nadoen. Dan kan het verstandig zijn weer iets nieuws te bedenken om je te blijven onderscheiden.

 

3. Je wilt meer zichtbaarheid op het schap

In die drukke winkel moet jouw verpakking eruit springen. En niet opgaan in de omgeving. Daarvoor moet je iets anders doen dan de rest. Andere kleuren, opvallende teksten of eigenzinnige beelden. Of beter nog; een opvallende vorm. Een melkpak valt op tussen de hagelslag, een in papier gewikkeld flesje valt op tussen glas. En de gekromde hals van WC-eend is een echte eye-catcher.

4. Je gaat steeds meer online verkopen

Online wordt je verpakking getoond op 200 bij 200 pixels. Dan kan je kleine teksten en plaatjes niet zien. En de zijkanten ook niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen online zoeken naar vertrouwen en daarom is het belangrijk dat je merk en productaanduiding goed leesbaar zijn.

 

5. De regels veranderen

Heeft jouw product te maken met veel wetten en regels? Het is handig om hier op tijd op te anticiperen: niets is zo vervelend als een nieuw design dat een maand later alweer aangepast moet worden… Denk aan regels over voedingswaarden en allergenen die je duidelijk op je verpakking moet zetten. Of bijvoorbeeld regels over kindermarketing die verbieden dat een ongezond product te veel op kinderen gericht is.

6. Je wilt een duurzaam verpakkingsmateriaal

Is duurzaamheid een belangrijk thema in jouw organisatie? Dan moet je ook naar je verpakking kijken. Ga voor duurzaam materiaal en minder plastic. Of wees creatief: Een andere bedrukking kan veel inkt besparen. En denk ook aan het formaat en het gewicht: de meeste vervuiling komt door het vervoer.

 

7. Je wilt een goedkopere verpakking

Wat kost jouw verpakking per stuk? Met een ander materiaal of een slimme constructie kun je per verpakking misschien wel enkele centen besparen. Dat lijkt niet veel, maar over een jaar genomen kan dat veel impact maken.

8. Je hebt nieuwe producten geïntroduceerd

Heb jij meer dan één product in het schap? Vaak wil je dat de consument duidelijk kan zien dat verschillende producten bij elkaar horen, dat het een duidelijke familie is. Maar je wil ook de onderlinge verschillen duidelijk hebben. Zodat je klant goed door jouw assortiment kan navigeren en makkelijk de juiste keuze kan maken. Of juist eens iets nieuws probeert.

 

9. Je wilt een jubileum- of feestdagenverpakking

Iets te vieren? Een jubileumverpakking of speciale pasen-, zomer- of kerstverpakking kan ervoor zorgen dat je nog beter opvalt in het schap. En dat zorgt dan weer voor extra omzet.

 10. Je merk moet actueel blijven

Soms moet je toegeven dat je merk echt niet meer kan. Dat moment kan je beter voor zijn door op tijd je design steeds een beetje te wijzigen. Met kleine, evolutionaire stappen blijf je herkenbaar maar verander je wel mee met de tijd. En als je dan een oude verpakking terugvindt, dan zie je pas wat er ondertussen allemaal gebeurd is. Maar toegegeven, het is soms beter een grote stap te nemen en zichtbaar te breken met het verleden om op een geloofwaardige manier weer relevant te worden.

 

Genoeg redenen dus om je verpakking te wijzigen. En het is slim om op tijd te beginnen met nadenken over een redesign van je verpakking. Je wilt namelijk voorkomen dat je gehaast te werk moet gaan…

Stel jezelf de vraag: welke veranderingen binnen mijn product en categorie hebben de afgelopen jaren plaatsgevonden, en waar denken we dat het heen gaat? Welke kansen zijn er om extra op te vallen in het schap? Zitten er wijzigingen van regels aan te komen? Kunnen wij onze verpakking duurzamer en goedkoper maken? Is ons ontwerp nog actueel?

Tenslotte: Brum gelooft dat je nooit moet veranderen óm te veranderen. Alleen om iets beter te maken. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Wij denken graag met je mee. Bel Pieter of Tessa 0348-412691.