8 verpakkingstrends van 2018

De 8 verpakkingstrends van 2018!

 

We hebben al een maandje mogen zien wat 2018 ons te bieden heeft. Intussen vliegen de lijstjes met trends voor de rest van het komende jaar je om de oren. Van technologische trends tot fashion rages: vrijwel iedere branche heeft zo zijn eigen toekomstvoorspellers. Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven en doen onze duit in het zakje. Wij leggen wat kaarten, turen in onze glazen bol, en voorspellen de 8 verpakkingstrends van 2018.

 

De economie gaat als een trein, de huizenmarkt gaat over de kop en alle mensen die in de jaren ’90 zijn geboren, zijn inmiddels volwassen. Maar wat voor invloed hebben deze ontwikkelingen allemaal op de verpakkingswereld? In eerste instantie zou je zeggen: niets. Maar toch… Tijdens een crisis gedragen veel merken zich wat behoudend en kiezen consumenten eerder voor vertrouwde producten. Nu de motor weer op volle toeren lijkt te draaien, gaan veel merken avontuurlijker te werk. Dat moet ook, want de gemiddelde consument is flink kritisch en heeft echt wat te kiezen. Ook de verdere groei van online heeft flinke invloed op packaging design. Kortom, genoeg te beleven.

 

Online beïnvloed ontwerp

Door de stijgende groei van online verkoop binnen de retail, onder andere door de komst van bezorgretailers als Picnic, wordt het steeds belangrijker dat een verpakking online goed herkenbaar is. De meeste online plaatjes van producten zijn niet veel groter dan een kleine ‘thumbnail’, die ook nog eens vaak op een klein scherm van een telefoon tevoorschijn wordt getoverd. Daarom is het belangrijk dat een verpakking zelfs dan nog goed te herkennen is. Goede zichtbaarheid van merk en product is cruciaal op 200×200 pixels.

 

Uitpakfeestjes

Niet alleen FMCG worden veel meer online besteld. Het is bijna zo gek niet te verzinnen of er is een webwinkel voor. Waar vroeger een bruinkartonnen doosje dat dichtgeplakt was met een rolletje goedkope tape de standaard was, weten steeds meer bedrijven dat het pakket een belangrijk contactmoment is met je klant. Unboxing krijgt steeds meer aandacht. Er worden massaal filmpjes gepost van pakketjes die worden uitgepakt. Coolblue en Bol.com maken al een feestje van hun dozen. Komend jaar gaan ook de verpakkingen die in die verzenddozen zitten veel meer aandacht besteden aan het uitpakmoment.

 

Duurzame dozen

Met al die rondkarrende bezorgbusjes wordt het er allemaal niet duurzamer op. Tegelijk is dit thema voor veel consumenten van stijgend belang. Nu zijn de verpakkingsloze winkels ook niet zo’n succes, want houdbaarheid is ook belangrijk, maar er worden wel stappen gemaakt. Zo willen Coca-Cola en McDonalds binnen 10 jaar wereldwijd al hun verpakkingen zelf recyclen. Efficiëntere verpakkingen, het vermelden van het gerecyclede materiaal en leuke hergebruikopties voor je lege verpakking: we gaan ze steeds meer zien.

 

Eerlijk en duidelijk verhaal

Diezelfde consument die duurzaamheid een belangrijk thema vindt, is ook kritisch op alles wat hij voorgeschoteld krijgt van de producent. In reactie daarop worden veel ontwerpen bewust overzichtelijk en minimalistisch ingestoken. Eerlijke en duidelijke informatie, in plaats van marketingpraat als een autoverkoper. Alles overzichtelijk gepresenteerd. Ook de persoonlijke boodschappen van de maker gaan we meer zien: een krullerige handtekeningen van de kok of een vriendelijke boodschap van de bedenker van een product.

 

Vintage patronen

Hebben we de afgelopen jaren een hoop inspiratie geput uit de jaren ’20, het komende jaar zijn de ‘60s tot ‘80s aan de beurt. Er is zelfs al een televisieprogramma ‘Groeten uit 1980’. Ook in verpakkingen ga je dat zien. Geen paniek: je hoeft niet bang te zijn dat alles nu ineens geel-bruin-oranje kleurt… Wel zullen we de harde grafische patronen terug zien komen, net als opvallende kleurenblokken.

 

Handgetekend surrealisme

Toen wij jaren geleden bij de pannenkoeken van Jan een aantal droedels op de verpakking plakten, was dat tamelijk baanbrekend. We zien al een aantal jaar leuke tekeningen en handgemaakte plaatjes op verpakkingen verschijnen, maar het is nog steeds hip. Het benadrukt de persoonlijkheid en eerlijkheid van een product. Vooral de combinatie van tekeningen met fotografie blijft in 2018 nog veel terugkomen. Dit zorgt voor surrealistische ontwerpen waarbij verschillende elementen bijeen geplakt worden.

 

Humor om te lachen

Je zult het bij incontinentieluiers niet zo snel zien gebeuren, maar bij producten die wat minder serieus zijn, komt steeds meer humor terug op de verpakking. Merken worden informeler en vinden het leuk om grapjes te maken naar de consument.

 

Dynamisch omgaan met je merk

De brandbooks en design guidelines kunnen eindelijk overboord. Het is vanaf dit jaar hip om je niet aan regels te houden. Waar vroeger één versie van het logo altijd exact op één plek moest komen (“3,54 cm vanaf de bovenrand”) durven eigentijdse merken de rigide lijnen los te laten. Verschillende plaatsingen en diverse versies van het logo: net wat goed past bij het product. Ook bij private label producten wordt het langzamerhand wat speelser. Het loslaten van regels geeft een merk juist meer diepgang. Verpakkingen zijn volgens ons een feestje en dan mag je lekker los gaan, toch?