8 voordelen van een Designbureau

Of: waarom mijn neefje dat heel goed kan Photoshoppen geen goede keuze is voor mijn nieuwe verpakking.

 

Wanneer je de vraag of je een nieuwe verpakking wilt, met ‘ja’ hebt beantwoord, duikt gelijk een tweede vraag op: Wie gaat die verpakking dan maken!? Doen we dat zelf, vragen we een freelance ontwerper of schakelen we een bureau in?

Veel bedrijven denken dat het zelf ontwerpen van een verpakking kan leiden tot een besparing in de kosten. Zeker voor startende bedrijven, maar ook voor gevestigde namen, spelen de centen toch een belangrijke rol. Bovendien: kennen we niet allemaal iemand die handig is met computers en mooie dingen kan maken? Waarom zouden we dan een bureau in moeten schakelen?

Lees hier 8 voordelen van het inschakelen van een designbureau voor je verpakking.

 

  1. Je verpakking moet knallen!

Je wilt natuurlijk dat je verpakking er mooi uit komt te zien. Maar bedenk dat alleen ‘mooi’ niet alles is. Je wilt namelijk vooral dat je verpakking ervoor zorgt dat de consument jouw product in het mandje legt. Het doosje moet de consument raken én in een fractie van een seconde de boodschap overbrengen. Daar is meer voor nodig dan alleen mooi. Een bureau heeft de ervaring om ervoor te zorgen dat je verpakking het schap uit knalt.

 

  1. Een bureau maakt je briefing nog scherper

Jij doet je best een goede briefing te maken voor de nieuwe verpakking. Wij kijken kritisch naar deze briefing. Met de ervaring van vele packaging designs voor allerlei merken en branches weten wij door slimme vragen te stellen, snel door te dringen tot de essentie van de briefing. Dat kan verrassende inzichten opleveren die net dat haakje zijn waar jij je echt mee gaat onderscheiden.

 

  1. Het begint bij een sterke analyse

Terwijl je handige neefje gelijk begint met het maken van een ontwerp, beginnen wij eerst met een slimme analyse van je markt, je consument, het product en je merk. Aan de hand van ons eigen model voor strategisch design, verwoorden we wat de verpakking uniek zal maken. Zo weet jij precies wat het resultaat is waar we samen heen werken.

 

  1. Alles gebeurt in de juiste volgorde

In plaats van direct door te stomen naar één ontwerp, volgen wij een heldere proces. We beginnen altijd breed. Meestal wordt dat gedaan met handmatig schetsen. Na het kiezen van een richting, worden de gekozen concepten uitgewerkt. Is iedereen tevreden met een concept? Dan maken we een werktekening en zorgen wij dat alle details precies kloppen.

Zo weten we zeker dat we geen enkele kans missen én we de beste strategische keuzes maken.

 

  1. Je design is in balans

Eén van de trucs van een goed ontwerp is zorgen voor de juiste balans tussen de schapcode en onderscheidend vermogen. Het is belangrijk dat een klant snapt wat je product is. Tegelijk wil je ook opvallen en zorgen dat je product bijblijft. Ontwerpers die weinig ervaring hebben met verpakkingen zijn vaak goed in een van beide. Óf het is heel duidelijk wat in een verpakking zit, óf je hebt een heel opvallend doosje waarvan de klant geen idee heeft wat het precies is.


Schapcode melk

  1. Strategische kennis

Een designbureau is gewend om verder te kijken dan een enkele designopdracht. Er wordt meegedacht op strategisch niveau en verder gekeken dan de lengte van de neus. Wellicht wil je in de toekomst producten toevoegen aan je lijn: dan is het nuttig om daar bij het huidige ontwerp al over na te denken. Ook de gehele merkpositionering wordt meegenomen in het design. En regelmatig wordt het product zelf ook mee-vormgegeven zodat verpakking en inhoud echt 1:1 bij elkaar passen.

  1. Snelheid

Kost dit hele proces niet onwijs veel tijd? Nee dus… Omdat een bureau als Brum zich primair bezighoudt met verpakkingen, kunnen we een dijk van ervaring aanspreken. Daarbij hebben we een divers team dat aan je ontwerp werkt. Daarom hoef je op ons nooit lang te wachten.

 

  1. Technisch perfect

Als er uiteindelijk een mooi design staat, moet het ook nog zo van de drukpers komen. Daar kan nog veel fout gaan, als de bestanden niet goed worden aangeleverd. Wij werken in de juiste programmatuur, weten wat de drukker nodig heeft en kennen alle drukmogelijkheden. Daar houden we op voorhand rekening mee, zodat we optimale designs krijgen.

Daarnaast weten wij veel van alle wetgeving die voor verpakkingen geldt, zodat dit ook in orde komt.

 

Natuurlijk geeft het een beetje een ‘Wij van WC-Eend’-gevoel als wij gaan vertellen waarom het inschakelen van een ontwerpbureau een goed idee is. Tegelijk horen we van onze klanten altijd dat zij erg blij zijn met hun keuze voor ons. We denken actief mee en verrassen onze opdrachtgevers, hierdoor wordt het eindresultaat beter dan je van tevoren had kunnen verzinnen.

 

Ben je overtuigd? Of juist nog niet? Neem contact met ons op, dan kunnen wij samen kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Bel nu met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

 

Wij van Brum hebben deze verpakking trouwens ook mogen ontwerpen