6 manieren om op te vallen met je verpakking!

Je verpakking is je belangrijkste communicatiemiddel. Het is het enige wat ál je klanten te zien krijgen. Het grootste deel van je klanten zal namelijk niet op je website kijken, je Facebook links laten liggen en je reclames vrolijk wegzappen. Maar iedereen die jouw product koopt, ziet in ieder geval de verpakking. En dat precies op het moment van de aankoopbeslissing.

 

Die aankoopbeslissing gebeurt in een fractie van een seconde. Een beetje supermarkt heeft ruim 25000 producten in de rekken staan. Deel dat door de gemiddelde tijd die iemand besteed in de super (zo’n 28 minuten) en je komt op gemiddeld 0,06 seconden aandacht per product. Bijna niets dus! Natuurlijk zal iemand die pasta wil eten wat langer voor het pastaschap staan en andere schappen voorbij lopen, maar één ding staat vast: elke verpakking krijgt minimaal de tijd. Het is aan jou om te zorgen dat jouw verpakking opvalt en een duidelijk verhaal vertelt in deze korte tijd.

 

Je verpakking moet een aantal dingen doen:

  1. Opvallen
  2. Interesse wekken
  3. Verleiden tot aankoop

En dat in die exacte volgorde. Om dat voor elkaar te krijgen heb je zes elementen waar je mee kunt spelen:

 

Materiaal

Het materiaal is een designelement wat vaak over het hoofd wordt gezien, terwijl het voor de uitstraling van je product enorm belangrijk is. Soep in een glazen pot vertelt nu eenmaal een ander verhaal dan soep in zak of blik. Een kunststof tube chocopasta valt op tussen de glazen potten Nutella. Kijk wat in jouw categorie nog niet gedaan wordt en hoe je kan afwijken.

Paaseitjes van Tony's in een doosje voor kwarteleieren
Paaseitjes van Tony’s in een doosje voor kwarteleieren. [Ontwerp: Tony’s]
Vorm

De tube of pot chocopasta verschillen niet alleen van materiaal, maar natuurlijk ook van vorm. Vorm kan ook veel vertellen over je product: een krachtig product benadruk je met stevige hoeken. Een zacht glooiende knijpfles oogt wat vriendelijker. Een ondiepe, hoge verpakking suggereert maximale inhoud. Kortom: vergeet de vorm niet als het om communicatie gaat.

Allesreiniger van Seepje.
Allesreiniger van Seepje. De vorm van de fles lijkt op een traditioneel stuk zeep. [Ontwerp: Flex]
 

Kleur

Om op te vallen is kleur onwijs belangrijk. Kan je een merkkleur claimen, zoals Milka? Of kleurcodes doorbreken, zoals de zwarte melkpakken voor Jersey-melk? Doen! Sommige kleuren zijn echter onaantastbaar, zoals rood voor karnemelk en groen voor yoghurt. Toch komt Tony’s Chocolonely er wel mee weg de kleurcodes voor melk en puur om te draaien. Dat zorgt absoluut voor aandacht.

Kleur kan uitstekend communiceren wat de consument kan verwachten.

 

Afwerking

De matte chipszakken waren echt vernieuwend en stralen ambachtelijkheid uit. Doosjes binnenstebuiten drukken is ook zoiets; de gladde ‘coated’ zijde aan de binnenkant en de ruwe zijde buiten. Dat ziet er veel natuurlijker uit. En wat dacht je van holografische folies met waanzinnige 3D effecten? Dat past niet bij elk product, maar als het even kan…

 

New Dutch Legacy fles en ruwe chocoverpakking
Door een originele afwerking te kiezen valt je product flink op. [Ontwerp fles: Brum. Ontwerp chocolade: Studio Boot]

Beeld

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En het communiceert veel sneller dan tekst. Zeker op verpakkingen handig dus. Maar ga je dan voor verleiding met sappige ingrediënten of voor opvallend beeld als nostalgische zwart-wit foto’s? Kies je voor grappige collagetechnieken of handgetekend beeld voor meer authenticiteit? Kies wat past bij je merk en opvalt in het schap.

Chipszak van Tyrells groentechips
Een sterk beeld kan snel laten zien waar je product om draait. [Ontwerp: Big Fish]
Tekst en typografie

 Wát je zegt en hóe je het zegt: dat zijn twee rollen van tekst en typografie. Hou je het helder en eenvoudig? Kies je als premium merk voor bombastische tekst? Of ga je voor persoonlijk of grappig zoals Innocent? Omdat teksten er toch op moeten, kun je ze maar beter gelijk in je vormgeving meenemen. Zonder dat de klant hoeft te lezen, kun je toch veel emotie overbrengen met de juiste typografie. Let wel op: met de frisse tekens op schoonmaakmiddel doe je wat anders dan speelse letters op snoep, op electronica heel andere typografie dan op koffie.

 

Pizzadoos van Bilal
Goede typografie versterkt de boodschap van de tekst. [Ontwerp: Brum]

Door deze onderdelen slim te combineren maak je je verpakking opvallend en creëer je herinneringswaarde. Zodat je klant snel dat goede product snel weer herkent. Maar opvallen alleen is niet zo moeilijk. Opvallen op een revelante en geloofwaardige manier is een vak apart. Je kunt al snel de plank misslaan. Zeker als je verschillende eigenschappen inzet om op te vallen. Melk in een paarse zak valt zeker op. Alleen zonder een afbeelding van een koe of voldoende wit op de verpakking zal men dat niet zo snel kopen.

 

Het gaat allemaal om de balans tussen vertrouwen en verstoren. Vertrouwen door het gebruik van schapcodes; designelementen die gebruikelijk zijn. Verstoren door af te wijken van de schapcodes en zo op te vallen. Die balans is heel fijn en in elke categorie anders.

 

Kan jij je balans vinden, of wil je hier graag een keer over sparren? We hebben lekkere koffie! Bel vlug met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

De afbeeldingen van de New Dutch Legacy Gin en Bilal Pizza zijn gemaakt door Brum. De andere gebruikte verpakkingen hadden we graag ontworpen, maar zijn niet van ons. Het gave Seepje design is gemaakt door Flex, Tyrells door het Britse Big Fish, Tony’s heeft zelf de eitjes in het bakje bedacht en de Snor chocolade is van Studio Boot. En de cola? Die wisten we niet te achterhalen. Heb jij de coca-cola blikjes ontworpen? Je mag ons bellen, dan zetten we je naam er bij!