Bieze: Altijd iets groens op tafel

Je herkent het vast: je wilt lekkere groenten eten, maar hebt niet altijd tijd om uitgebreid te kokkerellen. De producten van Bieze helpen je daarbij: met Bieze zet je altijd iets groens op tafel. Bieze, Brum Design en illustrator Nick van Oosten hebben samen hard gewerkt om dat verhaal op de nieuwe verpakking te krijgen.

 

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samen brengen, vormt een gave uitdaging.

 

De opdracht: op zoek naar balans

Herkenbaarheid is voor Bieze erg belangrijk. Een verpakking moet goed matchen met de andere producten. Tegelijk is het doel dat elke productgroep een eigen uitstraling krijgt. Een uitstraling die nieuwe mensen aantrekt, maar waarbij alle huidige Bieze-fans de producten direct blijven herkennen. Zoeken naar de balans tussen herkenning en opvallen dus.

 

Van schets tot ontwerp

Na een aantal gesprekken en een heldere briefing, gaan de ontwerpers aan de slag om de eerste schetsen te maken. Dat gebeurt overigens gewoon met de hand. Twee dingen zijn belangrijk: groente staat centraal, en het nieuwe logo moet perfect passen in het ontwerp.

 

Schetsen van een aantal verpakkingen Waldorf salade.
Een aantal eerste schetsen voor het design van de rauwkostverpakking

 

De verschillende opties worden aan de opdrachtgever gepresenteerd. Nadat samen met Bieze een basisontwerp is gekozen, wordt gezocht naar de juiste illustratiestijl. Dit wordt uiteindelijk een soort ‘gestempelde’ stijl die geïnspireerd is op het nieuwe logo van Bieze.

“Voor de illustraties zochten we een stijl die perfect past bij het logo en de huisstijl van Bieze. We hebben in het begin heel veel getest. Bieze wilde bijvoorbeeld eerst iets met aquarel, maar stond ook erg open voor experimenten. Toen zijn we uiteindelijk bij het ‘stempelen’ uitgekomen”, zegt Lisa van Diemeren, een van de betrokken Brum designers.

 

Drie verschillende illustratiestijlen

 

Eva Verbeek is ook vanuit Brum betrokken bij het ontwerp: “Toen we uitkwamen bij de gestempelde stijl hebben we zelfs nog overwogen om echte stempels te maken voor de afbeeldingen. Het nadeel daaraan is dat je dan in de toekomst niet zo makkelijk nieuwe groenten toe kunt voegen, dus toen is toch gekozen voor een digitale uitwerking.”

 

‘Gestempelde’ wortel: van handgetekende opzet tot eindresultaat

 

Bieze is enthousiast en de volgende stap dient zich aan. Met een basisontwerp in de hand gaan de Brummers verder aan de slag met het maken van composities. Voor iedere verpakking wordt een opzet gemaakt met een compositie. Zo ontstaat een overzicht van waar alle komkommers, bietjes en kolen komen te staan. Bovendien kan er ook een lijst gemaakt worden van alle illustraties die nodig zijn. Bieze stopt hun producten bomvol verse groenten en kruiden: er zijn dus nogal wat plaatjes nodig.

 

Conceptcompositie en een deel van de lijst met benodigde illustraties

 

 De stijl geperfectioneerd

Illustrator Nick van Oosten wordt erbij gevraagd voor de uitwerking. Hij gaat aan de slag met de stijl en scherpt hem aan. Het resultaat: meer dan 40 smakelijke illustraties. “Brum had een zeer specifiek gevoel voor de illustraties meegegeven. Dan moet je alles heel consequent en gestructureerd aanpakken.”

 

Enkele schetsen van illustrator Nick van Oosten

 

“De afbeeldingen hebben een heel ambachtelijk karakter wat betreft structuur, textuur en kleurgebruik. Dat is een geweldige combinatie geworden tussen papier en computer. Het ambacht en de visie van de illustrator zijn altijd analoog, terwijl het eindresultaat digitaal gemaakt is”, zegt Nick. “Hoe leuk is het om al die illustraties straks in het schap te zien?!”

 

Animatie van ruim 14 illustratiesVerhaal komt tot leven

Naarmate het project vordert grijpen alle radertjes in elkaar. Van de heldere briefing van Bieze, via de concepten van Brum, naar de illustraties van Nick. Heuse co-creatie. En het resultaat mag er zijn. Annick Beyer, conceptontwikkelaar van Bieze zegt: “Het leukste is om te zien hoe het nieuwe merkverhaal écht tot leven is gekomen op de verpakking. Ons nieuwe logo past perfect in het ontwerp.”

En het proces? Volgens Margot Nammensma, Business Unit Manager Retail van Bieze: “De samenwerking met Brum verliep, zoals altijd, soepel, snel en flexibel. Het is mooi dat Brum zo betrokken is en ons stap voor stap meeneemt in het proces. Hierdoor wordt de verpakking precies zoals we willen, soms nóg mooier.”

 

5 verpakkingen rauwkost
Het eindresultaat

 

 

Over Bieze:

Gezond eten is belangrijk. Dat weten wij als geen ander! Ook weten we dat het er weleens bij in kan schieten, zeker als je druk bent. Daarom maken wij lekkere en vooral gemakkelijk te gebruiken groentedressings, rauwkosten, dipsauzen en soepen zodat je op ieder moment van de dag in no time iets groens op tafel hebt staan.

 

Over Nick van Oosten:

Al 20 jaar maakt Nick van Oosten illustraties en visuals voor uiteenlopende opdrachtgevers.

 

Over Brum design:

Brum haalt het beste in je merk naar boven. Door verpakkingen te ontwerpen waar je verliefd op wordt. Die de juiste boodschap in een fractie van een seconde overbrengen. Daardoor verkopen onze verpakkingen beter. Wil jij ook een gave (re)styling van je verpakking? Neem dan nu contact op met Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.