Landana Jersey: Op zoek naar de beste Goudse kaas

Goudse kaas is misschien wel de bekendste kaas ter wereld. De kaasmeesters van Landana zijn altijd op zoek naar de nieuwste smaken en variëteiten. Omdat de kwaliteit van de kaas veelal wordt bepaald door de kwaliteit van de melk, is Landana op zoek gegaan naar een andere bijzondere melk. Deze bleek van de Jersey koe te komen: een soort koe die unieke melk geeft. De Gouda 2.0 was geboren: Jersey kaas. Brum Design mocht het ontwerp van deze nieuwe lijn maken.

Jersey koe met kaas

 

De vriendelijke Jersey koe komt van het gelijknamige kanaaleiland. Het is een zuiver en authentiek ras van kleine, stevige dieren. De koeien zijn nooit doorgefokt en leveren nog steeds oerkwaliteit melk. Minder melk dan een gangbare koe, maar wel hogere kwaliteit. En daarmee wordt de Landana Jersey Kaas gemaakt.

 

Pure kwaliteit

“Landana staat voor de betere Hollandse kaasspecialiteiten”, zegt René Buijtenhuis, Marketing Manager van Landana. “De Jersey kaas past perfect binnen ons assortiment. Het is een hoogwaardig en puur product: we halen niets uit de melk, en voegen ook niets toe dat niet nodig is voor het maken van kaas. Je vindt daar dus geen kunstmatige toevoegingen of conserveermiddelen. De uitdaging voor Brum was om een beeld te ontwerpen dat past binnen de Landana lijn, maar anders genoeg was om de bijzondere oorsprong en kwaliteit van de kaas te benadrukken”.

 

De juiste volgorde

Brum gaat aan de slag. Er wordt flink geschetst. De uitdaging is om naast de kwalitatieve uitstraling een mooie gelaagdheid te maken in alle boodschappen die overgebracht moeten worden: van merk (Landana) tot type (Jersey), soort (Gouda) en variant (Mild of Belegen). Als je dat allemaal even groot op de verpakking zet, dan weet de consument niet meer waar hij moet kijken. Het is net als het vangen van een bal: krijg je 5 ballen tegelijk op je af gegooid dan vang je er geen een. Worden ze na elkaar geworpen, dan kun je ze stuk voor stuk pakken. Brum zoekt een mooie volgorde van communicatie.

 

3 verschillende kaas ontwerpen
Drie verschillende ontwerpstappen met dezelfde basis. Rechts het uiteindelijke ontwerp.

 

Omdat deze kaas zo bijzonder is, wordt het type als eerste genoemd: Jersey komt groot in het midden. Dan natuurlijk het merk, daardoor weet je als consument dat je kwaliteit in handen hebt. De soort en variant komen daarna. Natuurlijk mag de Jersey koe ook niet ontbreken: een trots dier kijkt je als held van boven het etiket aan. En ook van onderen trouwens: het etiket wordt namelijk gespiegeld. Een kaas komt vaak gesneden in de toonbank te liggen, en het is belangrijk dat hij ook in stukjes nog herkenbaar is. Daarom kiest Brum ook voor een opvallende merkkleur die je nog niet vaak tegen komt in de kaas: paars! In plaats van het geel van de kaaskorst wordt de smaakkleur rond de hele kaas gewikkeld: groen voor de milde variant, rood voor pikant. Deze kleuren contrasteren mooi met het paarse label op de kaas.

 

Schetsen van een koe met de uiteindelijke illustratie
Diverse schetsen van een koe. Rechts het uiteindelijke beeld.

 

Herkenbaar succes

De kaas heeft de afgelopen tijd veel succes behaald. Landana heeft met de Jersey belegen een bronzen award gewonnen bij de International Cheese Awards én bij de Global Cheese Awards. De herkenbaarheid van het ontwerp zorgt ervoor dat veel klanten de kaas (terug) weten te vinden.

Jersey kaas pikant met stuk

 

René Buijtenhuis zegt “Je ziet in de kaasmarkt op dit moment veel van hetzelfde: nieuwe kazen met een soort van ‘hipster’-stijl. Wij hebben samen met Brum de Jersey kaas echt een nieuw gezicht kunnen geven met een Premium uitstraling. Het design is helemaal van nu, maar tegelijk tijdloos.”

 

 

Wil jij ook een ontwerp met een unieke uitstaling of eigen gezicht? Kom een keertje buurten bij Brum. Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.