Gouda’s Glorie: vertrouwde kwaliteit in een nieuw jasje

Er is geen Hollandser sausmerk dan Gouda’s Glorie. Al sinds 1924 maken de sausmeesters van Gouda’s Glorie met aandacht en passie de lekkerste sauzen: zowel voor in de supermarkt als de cafetaria. Sinds kort vind je een nieuw ontwerp op de bekende knijpkanjers, sausbokalen en portieverpakkingen. Brum mocht samen met Gouda’s Glorie werken aan de Hollandse, sympathieke en ambachtelijke uitstraling van deze lijnen.

 

Dat zowel de lijn binnen de retail als die van de foodservice aan een nieuw jasje toe was, maakt dit project extra speciaal. De oude lijnen hadden een aantal gedeelde en herkenbare elementen, maar stonden aardig op eigen benen. Beide takken opereren in een andere markt. Niet alleen de etiketten zijn anders, maar ook de verpakkingen, de afnemers én de teams achter de producten. Dat maakt het samenvoegen van de lijnen niet vanzelfsprekend. In eerste instantie liep voor iedere lijn een eigen designtraject. De eerste schetsen van de foodservice en vroege ontwerpen voor de retail laten zien dat, behalve het logo, iedere lijn zijn eigen richting had.

De eerste ontwerpen voor de aparte lijnen. Links de knijpkanjers voor de retail, rechts de sauzen voor de foodservice.

 

Ondanks de verschillen in de markt zijn er echter ook veel gelijkenissen tussen de producten. Daarom werd het langzaam duidelijk dat het waarde had om beide lijnen en trajecten samen te voegen. Brum is gaan zoeken naar de overeenkomst en heeft samen met Gouda’s Glorie de twee verschillende designtrajecten samengebracht. De uitdaging was om een merk met zoveel traditie actueel te maken zonder de identiteit te verliezen; om het merk terug te brengen naar de kern.

 

Een aantal vroege ontwerpen voor het samenbrengen van de designs: zoek de verschillen!

 

Foodservice en Retail

De cafetariawereld is aan het veranderen. Er zijn steeds meer plaatsen waar je ambachtelijke frites kunt halen, vergezeld door huisgemaakte garnalenkroketten of biologische kaassoufflés. Daar hoort natuurlijk een uitstekende saus bij. Gouda’s Glorie weet al generaties lang hoe je de beste sauzen maakt. Die aandacht voor smaak past perfect bij de klassieke cafetaria, maar dus ook bij een kekke foodtruck!

Ook in de retail zijn allerlei nieuwe en hippe sauzen schering en inslag. Toch staat bij de meeste gezinnen de vertrouwde knijpkanjer van Gouda’s Glorie op tafel. Het vriendelijke merk zorgt ervoor dat je samen kunt genieten van goede smaak.

Waar de foodservice dus meer de nadruk legt op smaak en vakmanschap, is de retail meer gericht op samen genieten. Het is aan Brum om deze twee werelden samen te brengen in één ontwerp. Een ontwerp waar zowel de foodprofessional als de consument zich thuis bij voelt. En dat is geen sinecure…

 

Hollands trots

De basis voor het nieuwe ontwerp zijn de authentieke merkwaarden die zowel in foodservice als retail relevant zijn. Daar hoeft niet lang over nagedacht te worden: de Hollandse trots wordt het uitgangspunt. Het iconische merk en de nostalgische kwaliteit die daarbij hoort wordt naar voren gebracht door echt Nederlandse elementen. Tegelijk laten de frisse opmaak en eigenwijze typografie zien dat het inspirerende merk helemaal van nu en klaar voor de toekomst is.

 

Knijpflessen van Gouda's Glorie

 

Met het ontwerp wordt de kracht van het merk behouden, terwijl de jongere consument ook aangesproken wordt.

“Het is altijd bijzonder om te mogen werken aan een merk dat al zo lang in de schappen te vinden is. Zeker bij een nieuw ontwerp is het zaak om een goede balans te vinden tussen de ambachtelijke kwaliteit en een design dat eigentijds is”, aldus Tessa Oudijn, creative director van Brum Design. “We zijn trots dat we elementen die zowel voor de foodprofessional als retailconsument belangrijk zijn in één design hebben kunnen vangen.”

Is jouw merk ook toe aan een mooie restyling? Wij kunnen je verder helpen! Bel Pieter of Tessa via 0348 41 26 91.

 

Advertentie van Gouda's Glorie