Verpakking en kleur

Het wordt vaak genoeg geroepen: geel staat voor optimisme, rood voor kracht en blauw voor vertrouwen. Van romantisch roze tot luxe zwart: we kennen bijna allemaal wel de associaties die aan kleuren worden toegewezen. Maar klopt dat wel? En hoe kun je kleur het beste toepassen op je verpakking?

 

Als het gaat over kleur is één ding belangrijk te onthouden: je verpakking communiceert altijd als geheel. Je kunt de kleur nooit los zien van de andere elementen. Net als bij een auto: als je weet dat iemand een gele auto heeft, dan zegt dat niet zo heel veel. Is het een klassieke oldtimer of een rappe racewagen? Is hij oud, of nieuw? Pas als je het hele plaatje ziet, dan zegt kleur wél iets: een grijze Mazda zegt wat anders dan een knalrode Ferrari. En maak je die Mazda felgeel? Dan communiceert dezelfde ‘verpakking’ ineens heel wat anders over de inhoud.

 

Verpakking Thee van Oordt

Verpakking Thee van Oordt
Dezelfde lijn waarbij de variant onder andere aan de kleur herkenbaar is.

 

Balans

Het gaat bij een verpakking altijd om de juiste balans tussen vertrouwen en verstoren. Als te veel elementen opvallend anders zijn, dan is de consument de weg kwijt en zal hij het product niet herkennen. Is alles onopvallend: dan mist de klant je product ook. Je wilt dus eerst opvallen, maar moet ook interesse vasthouden en daarna verleiden.

 

Met atypisch kleurgebruik kun je ervoor zorgen dat je goed opvalt. De felroze Vanish verpakking is opvallend in het schap, maar de verpakking is wel herkenbaar als vlekverwijderaar. Wanneer je een variant van een bestaand product op de markt brengt, wil je niet te veel verwarring bij je klant: je kunt met kleur duidelijk aangeven dat je variant anders is dan het moederproduct.

 

Bij Brum begint het ontwerpen van een verpakking altijd in zwart-wit, met schetsen zonder kleur. Dit doen we om de breedte in te gaan: in zwart-wit kun je goed laten zien welke elementen het meeste moeten gaan opvallen. Pas later wordt de kleur toegevoegd. Soms is de kleur niet lastig kiezen: als een product binnen een bestaande lijn valt bijvoorbeeld. Dan is het fijn als de consument het merk makkelijk herkent en ligt de keuze voor de hand. Kun je namelijk een kleur claimen in het schap? Dan helpt dat enorm om je in de kijker te spelen. Denk aan de paarse Andrelon flessen of Milka chocolade.

 

 

Schapcode en diversiteit

Is er nog geen lijn van producten? Of wordt de hele reeks onder handen genomen? Dan is het verstandig te kijken naar de schapcode. Dat zijn de ongeschreven regels over kleuren en producten: melk is blauw, karnemelk is rood, yoghurt is groen. Het vergt moed om met de schapcode te breken. Maar het kan wel: ondanks dat Tony’s Chocolonely de kleuren van melk en puur heeft gewisseld, is duidelijk genoeg wat erin zit. Sterker nog: Verkade is ze zelfs achternagegaan.

Binnen een productlijn kan ook juist gekozen worden voor diversiteit. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten thee: voor elke smaak een andere tint. En hoe worden al die bij elkaar passende kleuren gevonden? Er is nog geen truc waardoor je automatisch 8 bijpassende kleuren kunt ‘uitrekenen’. Dat is waar het echte ambacht van de ontwerper bij komt kijken: de kleuren worden handmatig uitgezocht. Hierbij wordt gekeken naar balans. Komt de kleur overeen qua contrastwaarde en opvallendheid? Het maken van de juiste selectie is een heuse kunst. Tip: kijk door je oogharen of alle kleuren evenveel opvallen.

Fles pittige samurai saus van Gouda's Glorie
Deze geel-rode verpakking maakt extra duidelijk: ik ben pittig!

 

Het houdt niet op bij ‘gewone’ kleuren. Je kunt met drukwerk ook flink veel effect aan je verpakking toevoegen. Felle fluorkleuren, glanzend goud of zelfs holografische effecten. Wil jij zoiets moois op je verpakking? Of juist een eenvoudige tint? Bel ons en we kleuren het graag verder voor je in!