Brum ontwerpt nieuw merk CBD Olie

Brumdesign werkt niet alleen voor grote en gevestigde merken. Soms mogen we ook werken voor een gloednieuw bedrijf. Een bijzonder leuke ontwerpuitdaging, want je begint met niets anders dan een wit vel. Bovendien kun je direct werken met de ondernemer. Zo mag Brum het design maken voor Nature Cure, een fris merk dat CBD-olie produceert.

 

 

 In 2013 was het groot nieuws: een driejarig meisje uit Amerika is bijna genezen van haar heftige epilepsie door gebruik van CBD-olie. CBD is een stofje dat uit hennep wordt gehaald. Er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan: studies naar deze stof wijzen erop dat er flink positieve effecten aan het gebruik kunnen vastzitten.  En nee, je wordt er niet stoned of high van. Dat word je namelijk van THC, een stofje wat in CBD-olie bijna niet voor komt (<0,05%).

 

Zuivere olie

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de olie enorm populair is en dat er tientallen aanbieders van CBD-olie zijn opgedoken. Niet allemaal zijn ze (en hun olie) even zuiver. Daar wilde John Alders verandering in aanbrengen: eerlijke en gecertificeerde CBD-olie waarbij je zeker weet hoeveel CBD in een flesje zit. Zonder onnodige toevoegingen.

“Eigenlijk is het hele idee ontstaan nadat ik zelf goede ervaringen had met CBD-olie. Wel had ik erg wisselende resultaten bij verschillende merken. Ik ben me er wat verder in gaan verdiepen, en heb toen ook een potje laten analyseren. Wat bleek? Terwijl de verpakking 20% CBD claimde, zat er maar 1% in…”, legt John Alders uit. “Toen dacht ik: dit moet eerlijker kunnen. Transparant.” Nature Cure is geboren. Een merk dat eerlijke en natuurlijke medicinale producten voor iedereen beschikbaar wil maken. Te beginnen bij top CBD-olie.

 

Alles ligt open

Brum wordt gevraagd om het ontwerp te maken. Een brede opdracht, want behalve een aantal verpakkingen moet er een ontwerp gemaakt worden voor een logo, een display en een opzet voor de website. “Het leukste aan een project als dit is dat je direct met de ondernemer rond de tafel kunt. Het geeft zoveel werklust om met iemand te zitten die zo energiek en enthousiast is over het product. Je kunt samen nog alle kanten op. Alles ligt nog open” vertelt Sacha Dalmeijer, één van de betrokken ontwerpers.

Maar als je alle kanten op kunt, waar moet je dan beginnen? “Je begint met de briefing. Je gaat het gesprek aan met de opdrachtgever om een kader te vormen. Wat is de essentie van een product, wat wil je wel en wat wil je niet? Daarna is het voor iedere ontwerper anders. Ik begin met het maken van een woordenweb. In het midden zet ik dan ‘CBD-olie’ en daaromheen pen ik alle dingen die in me opkomen op papier. Zo zoek ik naar mogelijke beelden om te gebruiken op de verpakking.”

Diverse ontwerpen voor NatureCure, met bovenin het uiteindelijke resultaat

 

Beslissende keuze

John vertelt: “Op internet had ik gezocht naar een designbureau en Brum stak voor mij overal met kop en schouders bovenuit: het portfolio, maar vooral de persoonlijke aanpak sprak me direct aan. Ik wist heel goed wat ik wilde vertellen, maar had geen idee hoe dat er precies uit moest komen te zien. De eerste 10 schetsen waren allemaal anders, maar waren ook allemaal erg goed. Die keuze maken was echt één van de lastigste van mijn leven: het is zo beslissend. Bijna net zoals het bedenken van de naam van mijn dochter.” Toch lukt het om een verdere richting te kiezen. Het uitgangspunt: natuurlijk, te vertrouwen en eerlijk.

Bestaande CBD-olie heeft vaak het beeld van een wietblaadje op de verpakking. “Je hoeft niet altijd letterlijk te laten zien wat er in het flesje zit” vindt designer Sacha. Bovendien moeten veel mensen toch denken aan stoned worden, terwijl dat met CDB-olie niets te maken heeft.

 

Focus op kernwaarden

Er wordt uiteindelijk gekozen voor een strakke uitstraling die past bij de kernwaarden van het merk: natuurlijk, zuiver, eerlijk en transparant. De inspiratie: natuurlijke lijnen die olie maakt wanneer het op water drijft. Door deze met twee kleuren in te vullen ontstaat een premium uitstraling. Uitgesproken maar wel transparant. De drie varianten worden naarmate ze sterker worden ook donkerder. Bovendien is de verpakking uitermate geschikt om in een strakke display te plaatsen, die er daardoor mooi uit ziet op een toonbank.

John sluit af: “Het leukste is dat het iedere stap weer net iets werkelijker wordt. Eerst zie je de schetsen; prachtig. Dan worden die samengevoegd; weer raak. Tot aan het maken van de display aan toe wordt het zo steeds werkelijker, en dat is enorm gaaf om mee te maken!”