Opvallend lekkere toastjes met Brum en Van der Meulen

 

De Melba toast: welke borrel kan zonder? In het veranderende borrellandschap is dit een heuse evergreen geworden. Het is de basis voor de meest creatieve borrelhapjes of tapas. Ook eenvoudig belegd of als tussendoortje doen de krokant gebakken toastjes het goed. De Meesterbakkers van Van der Meulen hebben het maken van deze toastjes tot kunst verheven. Brum mocht onlangs samen met de bakkers de verpakking van dit borrel-icoon een heuse make-over geven.

 

Operatoastje

Sommige mensen denken dat ‘Melba’ een merk is. Maar niets is minder waar: het is een type toast. De Melba toast is door een verliefde chef-kok vernoemd naar operazangeres Nellie Melba, toen hij deze toastjes speciaal voor haar uitgevonden had. Leuk feitje: ook het bekende toetje ‘Pêche Melba’ is naar haar vernoemd. Sinds de jaren ’70 worden bij Van der Meulen de heerlijkste Melba toastjes gemaakt. Zo lekker, dat ze de hele wereld over gaan. In Nederland kun je ze bij vrijwel alle supers terugvinden.

 

Pitch voor een sterk merk

Het was echter tijd voor een nieuwe verpakking. Onder andere om de verschillende designs die er waren samen te brengen. Niet iedere retailer had namelijk hetzelfde design. Daarnaast mocht het merk Van der Meulen veel zichtbaarder worden als het A-merk in Melba-toast. Al vier generaties lang, sinds 1910, is de famile Van der Meulen met enorme passie bezig voor het bakkersvak. Die ambachtelijkheid is belangrijk. Kortom: een sterk merk laten zien, onderscheiden in het drukke schap, eenheid aanbrengen in het assortiment en de authenticiteit van de bakkers te benadrukken.

Pitch

Een pitch werd uitgeschreven tussen drie bureaus. De eerste aangedragen ontwerpen worden uiteindelijk door een onderzoeksbureau voorgelegd aan consumenten. Het is namelijk nogal wat: zo’n nieuwe verpakking. Vandaar dat er grondig onderzoek wordt gedaan naar hoe mensen reageren op de verschillende verpakkingen. De verpakking die het beste uit de bus komt wordt uiteindelijk verder ontwikkeld tot een complete lijn.

De ruitvorm

De designers van Brum kiezen ervoor om het het logo te restylen en weer helemaal van nu te maken. De typische ruitvorm van het logo wordt de basis voor de rest. De verpakking krijgt een grote, fris witte ruit in het midden. En dat valt op in het kleurige schap. Niemand hoeft meer te denken dat ‘Melba’ het merk is. Zeker wanneer je meerdere verpakkingen naast elkaar zet, springt Van der Meulen flink in het oog. Bovendien worden consumenten geïnspireerd met de afbeelding van een belegd toastje. Alsof de verpakking de borrelplank is. Zo krijg je direct zin om te toasten.

 

De luxe en bijzondere Melba toastjes van Van der Meulen

Venster

Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Brums design het beste uit de bus komt. Zowel bestaande Melba-eters als potentiële kopers worden aangetrokken door het nieuwe design. Samen met Van der Meulen wordt deze richting uitgewerkt voor alle verschillende toastjes. Want dat zijn er nogal wat. Door de jaren heen hebben de bakkers maar liefst 9 heerlijke varianten gemaakt. Van naturel tot volkoren en van sesam tot Melba met krenten. Er wordt ook gekozen voor een hoekvenster, zodat je precies kan zien welke toastjes je koopt. Ook de heerlijk gekruide, los te eten Crisps worden gerestyled.

Met een verfrissing van het logo en de duidelijke ruit op de verpakking staat er een krachtig merk in de schappen. Zo zijn de Melba-toastjes van Van der Meulen weer klaar voor de toekomst.