nl
Taal switcher Taal switcher
Menu

Case

Autodrop Proefritje

Een uniek limited-edition concept

Auto’s gevuld met Sex on the Beach, Mojito, Piña Colada: het klinkt als een gevaarlijke combi, maar niets is minder waar. Met Autodrop Proefritje maak je een (alcoholvrije) rit naar mocktail-land. Hoe hebben we ervoor gezorgd dat de consument ook instapt?

Autodrop Proefritje

De uitdaging

Autodrop wordt gezien als het meest volwassen merk in de categorie. Hoe zet je dit nog scherper en uitgesprokener neer én voeg je fun en verassing toe?

We hebben gezocht naar een concept waaronder Autodrop verrassende en on-trend smaken kan introduceren. Waar steeds nieuwe smaken aan toegevoegd kunnen worden die nog niet in het snoepschap te vinden zijn. Onmiskenbaar Autodrop, maar tegelijk duidelijk anders dan de reguliere lijn. Als geheel zo opvallend in het schap dat consumenten worden uitgedaagd om eens wat nieuws te proberen.

Autodrop Proefritje 2

De oplossing: een Proefritje

Als overkoepelend concept hebben we de range de naam “Proefritje” gegeven: een slimmigheid passend bij de merkidentiteit. De fundering van het design is gestoeld op een comicbook grid dat gevuld wordt met grafische elementen die aansluiten bij het thema: in dit geval mocktails. Voor nu is het een lijn met mocktail 0.0 smaken die je veilig achter het stuur kunt nuttigen, maar in de toekomst kun je dus nog veel meer verrassende smaken verwachten.

Met dit lean & mean invulbare design geven we de innovatiekracht- en snelheid van Autodrop maximaal de ruimte. Zoals je van Autodrop gewend bent, is alle wettelijke informatie ludiek geïntegreerd in het design. De iconische, merk-eigen illustratiestijl wordt ook weer in dit concept toegepast voor een complete 360 beleving.

Wat maakt het design onderscheidend?

De verrassende smaken die onderscheidend zijn in de snoepcategorie hebben een hoofdrol gekregen. We hebben de 'absurde' Autodrop merkidentiteit op een unieke, pakkende manier gekoppeld aan dit unieke concept. De 360 graden verpakking - waar op elk hoekje de merk- en smaak beleving te ervaren is - gecombineerd met de kleuren en de comic illustratiestijl maakt het geheel af. Daarnaast is het fliptop doosje de enige in zijn soort en heeft het verpakkingsdesign een bepaalde coolness, gericht op jongvolwassenen. Dit kan alleen maar Autodrop zijn!

Brum design winnaar nl packaging award

Een prijswinnend design

Ja ja, je leest het goed: we hebben een winnaar! Ons design voor Autodrop Proefritje heeft de NL Packaging Award gewonnen in de categorie Food Houdbaar. Benieuwd naar het jurycommentaar? Hier komt ‘ie:

“Deze inzending is volgens de jury conceptueel heel sterk. Een smaak als Piña Colada 0.0 past helemaal in de lijn van het hele merk. Met deze exotische smaken spreekt het merk een nieuwe doelgroep aan voor drop. De naam ‘Proefritje’ is knap gekozen. De kleuren en het geïntegreerde 360-graden design werken en zijn helemaal in de gedachte van Autodrop en de trends. De smaken zijn goed uitgebeeld. Zo heeft Piña Colada 0.0 ook de kleuren van echte pina colada. En leuk dat het schuin op de deksel staat.

De jury vindt de uitwerking heel knap gedaan op zo’n klein doosje. Vegan, de logo’s en zelfs als je de verpakking opent, loopt het design door; alles klopt en voelt als een geheel. Hier zit veel liefde en zorg in. Heel knap gedaan.

De inzending is winnaar, omdat alles klopt. Het merk is in lijn met alle andere subcategorieën. Autodrop is een heel bekend merk dat toch een vernieuwende groep weet aan te boren. Onder andere met comical elementen in copy en design. De illustraties, typografie, teksten: alles vult elkaar aan. Je ziet dat hier met heel veel plezier aan gewerkt is. De jury is wel van mening dat de verpakking duurzamer zou kunnen.”

Het team

Strategie: Tessa Oudijn
Design:
Saskia Berting, Sanne de Wit
Naming:
Lisa van Diemeren
Artwork: Erik Balke, Vijay Sardjoe

Fotografie: Daan Verschuur
Beeldbewerking:
Fred Rietveld
Illustratie: Nick van Oosten

Neem contact op

Is jouw merk ook toe aan een impactvolle product restyling? Of wil je gewoon even sparren? Pieter en Tessa helpen je graag! Neem gerust even contact op.