Dit is weer zo’n opdracht om van te smullen. Letterlijk en figuurlijk! Lidl vroeg ons een compleet nieuw merk te ontwikkelen, inclusief merknaam en design, voor een actieweek met het thema Zuid Amerika. Het gaat om een breed assortiment Zuid-Amerikaanse producten, van empanadas tot ananassap, dat de consument moet verleiden en verrassen. Wij noemen het Alma Latina: Latijnse ziel.
Gloednieuw merk en design
Hoe bundel je het kleurrijke van Zuid-Amerika en de diversiteit aan smaken en recepten uit de verschillende landen tot één onderscheidend merk? Daarbij moesten we er rekening mee houden dat de Zuid Amerikaanse producten de komende jaren in meerdere landen in het schap van Lidl komen te liggen. Onderscheidend en innovatief dus, maar toch ook zo herkenbaar dat het internationaal uitgerold kan worden.
Pluk uit de levensboom
Dat bracht ons bij de levensboom -de Arbol de la Vida- die zijn oorsprong vindt in het Peruaanse Inca-rijk. Het symboliseert het kleurrijke leven met al z’n diversiteit. Ook de heerlijke, authentieke smaken die Zuid-Amerika te bieden heeft. De boom fungeert daarmee als kapstok voor Alma Latina; de typische kenmerken van de verschillende landen krijgen er een plekje door middel van illustraties. Herkenbaar en begrijpelijk voor iedereen.
Gewaagd zwart
In het verpakkingsdesign kiezen we voor een zwarte achtergrond in combinatie met felle kleuren waar de Zuid-Amerikaanse cultuur om bekend staat. Omdat zwart nog niet vaak voorkomt in het winkelschap, valt het lekker op. Des te meer omdat de fotografie eraf lijkt te spatten! En dat hebben we dan qua belichting weer zo gedaan dat de producten een ultiem zomers gevoel uitstralen. Het streepjespatroon in de achtergrond in een authentieke etsachtige stijl, gebaseerd op de Nazca lijnen, en een gekleurd kader om het totale design, geven de producten een kenmerkend, levendig en eigen gezicht.
Spaanse smaakmakers
Over een eigen gezicht gesproken, c’est le ton qui fait la musique. De communicatie vanuit de producten is met grote teksten in het Spaans. In combinatie met de fotografie is dat een echte smaakmaker. Want Croquetas de Pollo Massala of Jugo de Piňa klinkt toch net wat lekkerder dan Kipkroketjes Masala en Ananassap! Wij hopen dat de consument op deze manier een reisje naar de rijke en afwisselende smaken van Zuid-Amerika gaat maken en dit nieuwe merk omarmt.
Het team
Artwork: Maaike Witzel
Project management: Marc Terlien
Fotografie: Studio_M